مردم کتک می خورند اما فرار نمی کنند

نویسنده
سارا اصفهانی

» تجلیل موسوی از مقاومت مردم در دومین پیام تصویری بر روی اینترنت

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم روز گذشته در دومین پیام اینترنتی- تصویری خود از مردم دعوت کرد در مقابل خشونت طلبی و خشونت ورزی طرف مقابل که نمونه عینی آن در 13 آبان به وقوع پیوست اسیر خشونت و احساسات نشوند.

در بخش ابتدایی این پیام، که در غالب گفت و گو با سایت “کلمه” تنظیم شده بود، موسوی حضور مردم در 13 آبان را یادآور حضور مردم در اوایل انقلاب دانست، در شرایطی که به عقیده وی “به دلیل تکرار زیاد، ‏‎ٌعدم نوآوری  دور شدن از مبدا و منبع چه بسا انگیزه هایی که برای آن روزها و مراسم بود دور شدیم و فراموش کردیم چه  فضایی در کشور حاکم بوده و ارزشهای بنیادی که منجر به این مراسم و اتفاقات می شد را از یاد بردیم.”

این نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برخورد صورت گرفته با تظاهرکنندگان معترض در 13 آبان امسال را “لشکرکشی علیه مردم در خیابان ها” توصیف و خاطرنشان کرد که در طول تاریخ انقلاب چنین اتفاقی هیچ گاه نیفتاده بود که حکومت با یک راهپیمایی ساده اینچنین برخورد کند. موسوی این رویداد را نوعی پیروزی برای جنبش سبز دانست زیرا به اعتقاد وی حکومت چنان خوفی از حرکت موج عظیم مردم داشت که اقدام به لشکرکشی در خیابان ها کرد.

این رهبر اصلاح طلب در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که کشوری که با نام اسلام اداره می شود نباید سعی کند کشور را با ترساندن مردم اداره کند و اولین برداشت از “لشکرکشی” نیروهای امنیتی در 13 آبان ایجاد ترس در جامعه و هدف قرار دادن بزرگترین سرمایه مردم یعنی شهامت دانست.

وی با تشریح اتفاقات 13 آبان و ضرب و شتم مردم بی دفاع در این روز از روحیه و شجاعت مردم تجلیل کرد و گفت: “شما اگر صحنه خیابان ها را ببینید مردم را کتک می زنند اما مردم فرار نمی کنند بلکه می روند آن طرف خیابان شعار خود را می دهند.” موسوی همچنین نتیجه این برخوردهای خشن با مردم را عصبانی کردن مردم و تندتر شعارها دانست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از مردم خواست تا اگر می خواهند اجماع قابل قبول و قابل توجهی داشته باشند بر حداقل ها مانند پایبندی به قانون اساسی پافشاری کنند و در مقابل خشونت حکومت، اسیر خشونت و احساسات نشوند.

موسوی یادآور شد که مردم بر سر مسائل اساسی به اجماع رسیده اند و آن اینکه راه سبز یا جنبش سبز حرکتی مسالمت آمیز و از مسیری غیر از خشونت مطالبات خود را دنبال می کند.

در بخش پایانی این مصاحبه، میرحسین موسوی به نقد لایحه هدفمند کردن یارانه ها پرداخت و با بیان اینکه این طرح نام مثبتی دارد و هیچکس در این مسئله که بایستی یارانه ها را هدفمند کرد شکی ندارد، گفت ولی “مشکل هدفمند کردن یارانه ها در محتوای خود لایحه ای است که به مجلس داده شد.این لایحه درواقع بیش از آنکه حذف یارانه ها باشد افزایش قیمت برخی از کالاهای مورد نیاز مردم است.”

نخست وزیر دوران جنگ هشدار داد  که اجرای این طرح ذائقه مردم را تلخ تر از همیشه خواهد کرد و مشکلات اساسی ای را در بخش های امنیتی و اجتماعی و اقتصادی به کشور تحمیل می کند که آثارش به آسانی از بین نمی رود.

متن کامل مصاحبه میرحسین موسوی با سایت کلمه را می توانید در اینجا بخوانید:

www.kaleme.com/1388/08/30/klm-3641