چه کسی پشت پرده التهاب بازار است؟

نویسنده
شیرین کریمی

» سرداران سپاه یا دولت

در حالی که رئیس دولت و حامیانش هفته گذشته به طور تلویحی از نقش سپاه در پشت پرده التهاب در بازار سخن گفته بودند، دیروز حسین شریعتمداری از وجود “جریان مرموزی” سخن گفت که می کوشد نهاد های مورد وثوق در نظام مانند سپاه و وزارت اطلاعات را به عنوان عامل بالا رفتن نرخ ارز در کشور معرفی کند. در همین حال دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اخیرا سپاه و دولت را همزمان در این ماجرا دخیل دانسته است.

“جریانی مرموز در داخل کشور ماموریت اجرای آن را برعهده داشته اند.” این را دیروز حسین شریعتمداری پیرامون بروز بحران در بازار ارز و سکه کشور نوشت. نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان در سرمقاله دیروز این روزنامه با اشاره به چند “خبر موثق” از دست های پشت پرده در بحران اقتصادی بازار خبر داد؛ بحرانی که برای نخستین بار درایران قیمت دلار را به بیش از بیست هزار ریال رسانده است.

شریعتمداری اول از همه انگشت اتهام را به سوی گروهی متشکل از “بهایی ها و انجمن حجتیه” گرفته و نوشته است: “ین گروه از کلان سرمایه داران یا دلال های وابسته به آنان، از یکسو با بهره گیری از عوامل میدانی خود در داخل کشور و حمایت و پشتیبانی محافل بیرونی، مردم را به خرید سکه و دلار تشویق می کردند و با توهم پراکنی و شایعه سازی از آنها می خواستند که خانه ها و املاک خود را نیز بفروشند و سکه بخرند.”

به گفته وی “جریانی مرموز مرتبط با صهیونیسم” در اجرای این “ماموریت” نقش داشته است. وی می نویسد :” آنان چه کسانی بوده اند؟ کلان سرمایه داران؟ این گروه اگرچه بنده پول و ثروت هستند ولی معمولا و به روال شناخته شده به تنهایی برنامه ریز نبوده و اهل ریسک نیز نمی باشند. آنها بنا به عادت همیشگی خود، از آب گل آلود ماهی می گیرند و البته هیچگاه از نظام اسلامی دل خوشی نداشته و ندارند و از این روی، اکثریت قریب به اتفاق آنان پیوندهای بیرونی دارند.”

نتیجه گیری مدیر مسئول کیهان موید این است که برنامه ریزان پروژه آشفتگی بازار سکه و دلار را باید در “جای دیگری” جستجو کرد. گرچه او نشانی نمی دهد، اما ناظران می گوید اتهاماتی همچون ارتباط با “حجتیه” در دعوای سیاسی امروزمعمولا متوجه نزدیکان محمود احمدی نژاد است؛ افرادی که از سوی هواداران رهبر جمهوری اسلامی “جریان انحرافی” نامیده می شوند و اسفندیار رحیم مشایی ـ– رئیس دفتر احمدی نژاد –ـ را لیدر آن معرفی می کنند.

اما کارشناسان سرمقاله دیروز کیهان را بیشتر از این منظر حائز اهمیت می دانند که نه تنها شامل اتهاماتی به حامیان دولت بلکه در دفاع از سپاه است؛ نهادی نظامی که در هفته های اخیر از جانب دولتی ها متهم به دست داشتن در بحران ارزی بازار شده است.

حسین شریعتمداری “با درصدی قابل توجه” خبر می دهد که “پروژه” یاد شده در میدان دیگری کلید خورده و حریف بیرونی برای رد گم کردن، “ماجرای پلشت” افزایش مصنوعی بهای سکه و ارز را به یکی از مراکز و “کانون های نظام” نسبت می دهد.

شریعتمداری در خصوص مختصات این کانون به دو مورد اشاره کرده است: “اولا؛ مورد وثوق و اعتماد توده های مردم باشد و ثانیا؛ از اصلی ترین موانع پیش روی توطئه های دشمن باشد.”

 

سپاه یا وزارت اطلاعات؟

گرچه نویسنده کیهان تا انتهای مقاله با تاکید بر اینکه “این فقط یک احتمال است” نامی از نهادهای امنیتی و نظامی حاکمیت نمی برد، اما در پایان یادداشت با طرح یک سئوال می کوشد تا تلویحا از نهاد نظامی ای که قرار است به آن اتهام زنی شود پرده برداری کند. او می نویسد: “باید پای یک کانون و مرکز مورد اعتماد مردم به میان کشیده شود اما، کدام کانون؟!… سپاه؟! شاید! وزارت اطلاعات؟! بعید نیست!فلان مرکز دولتی یا قضایی یا… احتمال دارد! باز هم تاکید می شود که این فقط یک احتمال است.”

 

احمدی نژاد: از ما خوشتان نمی آید

اما آنچه شریعتمداری و حامیان سپاه را مجاب کرده که اتهام دست داشتن سپاه در التهاب بازار را علنی کنند، باید در سخنرانی اخیر احمدی نژاد در جمع کارمندان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان جستجو کرد.

وی هفته گذشته با انتقاد از فضای رسانه ای و سیاسی که علیه دولت راه افتاده گفته بود: “آن‌هایی که این بداخلاقی‌ها را می‌کنند، می‌گویند چرا دولت برخورد نمی‌کند؟ شما را نصیحت می‌کنم آیا می‌خواهید از ملت انتقام بکشید، آیا شما هم مثل آمریکایی‌ها شده‌اید فکر می‌کنید که ملت با این کارها به شما رای می‌دهند؟”

او با اشاره به اینکه “خبرگزاری‌های وابسته به بعضی نهادها” روز تعطیل دقیقه به دقیقه پیامک و خبر های بازار ارز را منتشر می‌کردند، تصریح کرده بود: “از ما خوشتان نمی‌آید، ولی ملت انتخاب کرده‌اند. می‌دانم که خیلی سخت است، اما چاره‌ای نیست، باید تا پایان دوره صبر کرد. خوشحال می‌شوید که به مردم فشار بیاید؟”

ناظران می گویند خبرگزاری مورد انتقاد احمدی نژاد احتمالا فارس است. این خبرگزاری انتقاد های شدیدی از دولت به خاطر ناکامی در مهار بحران ارز و سکه مطرح کرده بود. مشاور رسانه ای احمدی نژاد هم پیشتر تایید کرده بود خبرگزاری فارس به سپاه پاسداران وابسته است.

 

انگشت اتهام بلاگرهای احمدی نژاد به سوی سپاه

از سوی دیگر تعدادی از وبلاگ های حامی احمدی نژاد در پست های اخیر خود به طور مستقیم یا تلویحا از مشاهده دست های سرداران سپاه در التهاب بازار ارز نوشته بودند.

وبلاگ  “سوپر انحرافی”  بدون آنکه به نام سپاه اشاره کند٬ نوشته این ارگان پول‌های حاصل از فروش کالا‌های قاچاق را به بانک‌ها سپرده و به دولت فشار آورده که نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد.

برخی از وبلاگ‌های تیم احمدی‌نژاد نیز اقدام به انتشار بخش‌هایی از سخنان ۲۶ آذر رئیس دولت دهم در مراسم طرح تحول گمرک  کرده‌اند که در آن به سپاه کنایه‌های غیر مستقیمی به خاطر قاچاق کالا زده شده است.

 

آمریکا: دولتمردان و سپاهیان بهره برداری می کنند

اما در حالی که حامیان رسانه ای دولت و سپاه می کوشند طرف مقابل را منتفع از بحران اقتصادی فعلی معرفی کنند، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اخیرا سپاه و دولت را همزمان در این ماجرا دخیل دانسته و در سنای ایالات متحده گفته اختلاف قیمت میان دو نرخ ارز ـ نرخ بازار (اصلی) و نرخ بانک مرکزی (فرعی)ـ فرصت بهره‌برداری از شرایط موجود در ایران را برای سپاه پاسداران و “بازرگانان وابسته به سپاه” فراهم کرده است.

کوهن گفته است: “شرایطی که مردم عادی ایران برای خرید ارز مانند دلار و یورو مشکل دارند و باید با قیمت بازار آزاد آن را تهیه کنند دولتمردان ارشد این کشور و بازرگانانی که به سپاه و نهادهای تحت کنترل آن وابسته هستند می‌توانند ارز با نرخ رسمی به‌دست آورند.”

گفتنی است حسین شریعتمداری چهارشنبه گذشته نیز در سر مقاله ای با عنوان چه کسانی تحریم را بزک می کنند، ادعا کرده بود عده ای همدست با ایالات متحده و اروپا قصد دارند همزمان با تحریم ها ضمن ملتهب نشان دادن بازار، باب مذاکره با غرب را باز کنند. نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان پرسیده بود: “چه کسانی شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابیطالب مقایسه می کردند؟ و راه برون رفت را در گشودن باب مذاکره با آمریکا می دانستند؟! که با خروش مقتدرانه حضرت آقا روبرو شدند. چه کسانی از یکسو به افزایش مصنوعی قیمت سکه و دلار دامن می زدند و از سوی دیگر به گونه ای حسابشده، این افزایش قیمت را به حساب ایستادگی مردم و نظام در مقابل زورگویی ها و باج خواهی های آمریکا و متحدانش معرفی می کردند و مثلا اینکه اگر سپاه از بستن تنگه هرمز سخن به میان نیاورده بود یا اگر دانشجویان انقلابی خشم مقدس خود را علیه آمریکا و انگلیس مهار کرده بودند و یا… قیمت سکه و دلار افزایش نمی یافت؟!”

 

کیهان متهم می کند

 سایت جمهوری خواهی هم پنجشنبه با انتشار مقاله ای در تحلیل مطلب شریعتمداری نوشته بود: “برای اینکه بدانیم انگشت اتهام کیهان چه کسانی را نشانه رفته‌است، کافی است نگاهی بیندازیم به سایت روزنامه ایران ـ ارگان رسمی دولت- که هفته گذشته نوشت: عده‌ای با برنامه‌ریزی کاملاً انگلیسی و سوءاستفاده از روحیه ضداستعماری جوانان و دانشجویان کشور از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند. این افراد و عقبه‌های سیاسی آنها که تا چندی پیش عملکرد درخشان احمدی‌نژاد در عرصه بین‌المللی را که زمین‌گیر شدن رژیم غاصب صهیونیستی یکی از نتایج پربرکت آن بود ماجراجویی در سیاست خارجی معنی می‌کردند”. بهانه برای اعمال تحریم‌های هر چند ظاهری و صوری علیه کشورمان فراهم آوردند. روزنامه دولت در ادامه می‌نویسد که این عملکرد “برخی جریان‌های سیاسی‌-‌اقتصادی داخلی که ارتباط آنها با دشمن غربی کشورمان برای همگان مشخص شده است، اثر روانی خود را بر بازار گذاشت.” اینکه اینها زمینه‌چینی است برای تدارک یک رویارویی نهایی میان جناح‌های اصولگرا یا تمهیداتی برای توجیه اتخاذ یک سیاست سرکوب گسترده نیز روشن نیست. آنچه روشن است تعداد روزافزون کسانی است که با وقوف از عمق این بحران به خود می‌گویند که کاش در برابر آن تقلب انتخاباتی سکوت نکرده بودند.