۲۲بهمن؛ رای گیری برای نظام در حضور نظامیان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نماز جمعه این هفته تهران با حضور خامنه ای

پس از اعلام خبرگزاری های رسمی کشور به نقل از ستاد نماز جمعه تهران از حضور رهبرجمهوری اسلامی در نماز جمعه این هفته پایتخت، مقامات ارشد سپاه پاسداران از سازماندهی و آماده سازی یک میلیون و 500 هزار نفر برای شرکت در نماز جمعه این هفته و سایر مناسبت های جاری در بهمن ماه خبر دادند.

 وبسایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی به نقل از ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد که نماز جمعه این هفته تهران در آستانه «هفته وحدت» و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را آیت الله خامنه ای اقامه خواهد کرد.

این مرکز تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در بیانیه خود خطاب به مردم تهران نوشت: “ضمن دعوت از مردم مومن، آگاه، بصیر و ولایتمدار برای شرکت در نمازجمعه این هفته تهران در محل دانشگاه تهران، «انتظار دارد» صفوف مستحکم و بهم پیوسته و دشمن‌شکن ملت وفادار به انقلاب، یکبار دیگر خالق صحنه‌های بی‌بدیل وحدت، پایداری و ایستادگی بر آرمان‌های انقلاب کبیر اسلامی باشد.”

هرچند این اطلاعیه خطاب به مردم تهران نوشته شده اما اندک زمانی پس از انتشار این اطلاعیه در رسانه های جمعی، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران اعلام کرد در حال سازماندهی اعضای بسیج و سپاه در این مراسم و سایر مناسبت های جاری در بهمن ماه است.

جانشین فرمانده سپاه محمد رسول الله در این ارتباط گفت: “امروز دشمنان انقلاب اسلامی تمام سعی و تلاش‌شان این است که در جبهه و صفوف مردم خدشه وارد کنند و بین ملت ما تفرقه بیندازند. دشمن نوک پیکان حملات خود را به سمت ارکانی که منتصب به رهبری هستند و خود جایگاه ولی فقیه قرار داده است.”

سرتیپ پاسدار احمد ذوالقدر با بیان این مقدمه اعلام کرد که “یک میلیون و 500 هزار بسیجی را برای برگزاری برنامه‌های دهه فجر سازماندهی کرده‌ایم، در تهران 2 هزار رده مقاومت، 22 ناحیه و 400 حوزه برای اجرای برنامه‌های دهه فجر آماده شده‌اند.”

او در تشریح برنامه هایی که این تعداد از اعضای سپاه و بسیج باید در آنها حضور داشته باشند نیز گفت: “روز 12 بهمن شاهد رژه موتور سواران از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا، روز 13 بهمن دیدار با خانواده‌های شهدای انقلاب اسلامی، دیدار با جانبازان، عطر افشانی مزار شهدا و مراسم ویژه شهدای هسته‌ای، در «روز 14 بهمن حضور پرشور در نماز جمعه»، روز 16 بهمن، گردهمایی بصیرت با عنوان حضور حداکثری در انتخابات… خواهیم بود.”

او با تاکید بر اینکه این نیروهای نظامی سازماندهی شده تا پایان 22 بهمن روز سالروز پیروزی انقلاب 57 در مناسبت ها حضور خواهند داشت، در عین حال افزود که “ما 22 بهمن را به عنوان یک رای گیری برای نظام تلقی می‌کنیم و با تمام وجود در آن شرکت خواهیم کرد تا دشمنان انقلاب مایوس شوند.”

جانشین سپاه محمدرسول الله تهران درحالی سازماندهی نیروهای بسیج و سپاه برای حضور در مناسبت های بهمن ماه و بخصوص حضور در نماز جمعه به امامت آیت الله خامنه ای را اعلام کرده است که پیشتر سرتیپ پاسدار مسعود جزایری معاون تبلیغات دفاعی نیروهای مسلح و دبیرستاد عملیات روانی نیز همین برنامه ها را اعلام کرده اما از گفتن آمار نیروهای نظامی سازماندهی شده و همچنین حضور آنها در نماز جمعه تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی خودداری کرده بود.

پس از آغاز اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال 88 در دوسال و نیم گذشته اعضای جنبش سبز از مناسبت های مختلف مذهبی و حکومتی و حضور در آن برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند. حضور در نمازجمعه 26 تیرماه 88 تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مراسم 13 آبان، 16 آذر،تاسوعا و عاشورا و مناسبت های پیروزی انقلاب 57 از جمله مناسبت هایی بود که معترضان در آنها حضور چشمگیری داشتند.

از سوی دیگر پس از تبریک زودهنگام آیت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد وتایید تلویحی نتیجه انتخابات 88 و همچنین اظهارات بعدی وی در دوسال گذشته و سرکوب مردم معترض به نتیجه انتخابات از سوی سپاه و بسیج (نهادهای تحت نظارت وی) همواره حکومت جمهوری اسلامی با بسیج نیروهای خود راهپیمایی های مختلفی را در حمایت از آیت الله خامنه ای و در مقابله با مردم معترض برگزار کرده است.

از جمله این راهپیمایی ها در 9 دی 1388 و پس از سرکوب خونین معترضان در عاشورای تهران صورت گرفت که نیروهای سازماندهی شده نظامی، بسیج و لباس شخصی شعارهایی برعلیه معترضان و رهبران جنبش سبز و درحمایت از آیت الله خامنه ای سردادند.

آیت الله خامنه ای در 8 دی ماه 89 در ارتباط با راهپیمایی حامیانش در 9 دی گفت:“آنچه اتفاق افتاد، دست قدرت الهی بود که دلهای مردم را به سمت خود جلب و به سوی راه صحیح هدایت کرد. نهم دی ماه سال گذشته یکی از موارد جلب رحمت الهی بود و مردم به برکت یاد حضرت سید الشهدا علیه السلام به صحنه آمدند و بساط فتنه گران را برچیدند.”

آیت الله خامنه ای در سال جاری نیز دوباره همین راهپیمایی سازمان یافته حامیانش را مورد تقدیر قرار داد اما به جای 9 دی از 9 تیر یاد کرد.(فیلم از دقیقه 2:20 تا 2:50)

این نخستین بار نیست که فرماندهان سپاه پاسداران نیروهای خود را برای حضور در سخنرانی ها و سفرهای رهبر جمهوری اسلامی سازماندهی می کنند. در خردادماه سال گذشته پیش از سخنرانی آیت الله خمینی در سالروز مرگ آیت الله خمینی در 14 خردادماه نیز حسین همدانی فرمانده وقت سپاه محمدرسول الله اعلام کرده بود که “ امسال شکوه مراسم ارتحال حضرت امام را مانند 9 دی و 22 بهمن سال 88 شاهد خواهیم بود و حضور گسترده مردم را خواهیم داشت به طوری تاکنون نزدیک به 5 میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند.”

این فرمانده سپاه پاسداران در ادامه تصریح کرده بود: “اینکه برخی می‌خواهند مراسم ارتحال امام خمینی با شکوهی همانند سال‌های گذشته برگزار نشود، کار جدیدی نیست زیرا اینها در 22 بهمن سال 88 نیز یک هجمه وسیعی از رسانه‌ها و شبکه‌ها را روانه کردند که 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب این ملت، ضعیف برگزار شود.”

حسین همدانی که پیش از آن پیشتر اذعان کرده بود “مراسم سالگرد امسال با سالهای گذشته فرق می‌کند” تاکید کرده بود: “از آنجاکه سالگرد ارتحال امام خمینی مقارن با نماز جمعه است، باید به گونه‌ای کارها را تنظیم کنیم تا «بی‌نظیر‌ترین مراسم در کره زمین» برگزار شود. به نحوی که زائرین به موقع در مراسم حضور یافته و پس از اقامه نماز جمعه، با سازماندهی‌های از پیش صورت گرفته، بدون هیچگونه ترافیک، حرم را ترک کنند.”

در جریان سفر رهبرجمهوری اسلامی به شهر قم در آبان ماه سال گذشته نیز نیروهای سپاه پاسداران با سازماندهی فرماندهان در مراسم استقبال از وی و همچنین در جریان سخنرانی های او حضور داشتند.

این حضور اعضای سپاه و بسیج همچنان حتی تا پس از سفر آیت الله خامنه ای به شهر قم نیز ادامه داشت، چنانکه سرتیپ پاسدار مهدی مهدوی نژاد فرمانده سپاه علی ابن ابی طالب قم در این مورد گفته بود: “این هفته، فرصت مغتنمی است تا ضمن تبیین اهداف و ماموریت‌های بسیج برای آحاد مردم و بخصوص افراد انقلابی و وفادار به امام راحل و شهدا، فضای معطر و نورانی قم که به برکت وجود مقام ‌معظم ‌رهبری در این شهر صورت پذیرفته را حفظ و تداوم بخشیم.”

رهبر جمهوری اسلامی به دلیل مواضع چند سال اخیر خود به ویژه پس از انتخابات 88 با بحران عدم مشروعیت داخلی و عدم اقبال مردمی مواجه شده و در طول دوسال گذشته بارها منصوبان وی در عین طرح این مساله آن را انکار کرده اند.

در همین راستا آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در آبان ماه سال 89 گفته بود: “می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند. از این چیزها می‌بافتند. این را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. این هم در عده‌ای شبهه ایجاد کرد و از این وضعیت هم بیگانگان استفاده می‌کردند.”