سه سال گفتگوی بی نتیجه

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از تشدید تحریم های اروپا

لوکزامبورگ – اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم های مالی و بازرگانی خود را علیه جمهوری اسلامی تشدید کرد تا بدین ترتیب حکومت تهران را به ازسرگیری مذاکرات که ۳ سال است به هیچ نتیجه قابل توجهی نرسیده، مجبور سازد.

وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی که طی نشستی در لوکزامبورگ گردهم آمده بودند، با اتخاذ یک سری تدابیر جدید، بر رویکردهای قبلی خود، ازجمله توقف خرید نفت ایران که از ماه ژوئیه مطروحه شده، افزودند.

آنها در رویکردهای جدید خود به ویژه موضوع مبادلات مالی و بازرگانی را مدنظر قرار دادند و انجام هرگونه مبادله میان بانک های اروپایی و ایرانی را ازاساس ممنوع اعلام کردند. و درهمین راستا تحریم های اعمال شده علیه بانک مرکزی ایران نیز تشدید شد.

در این رابطه، استثائاتی برای ارسال پول توسط افراد عادی، انجام اقدامات بشردوستانه، یا خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شد.

به گفته یک دیپلمات، یک وزیر و ۳۴ شرکت ایرانی که به ویژه در زمینه نفت و گاز فعال بودند نیز به لیست سیاه اتحادیه اروپا اضافه شدند. این لیست به توقیف اموال و ممنوعیت صدور ویزا مربوط می شود.

ازطرف دیگر، شرکت های کشتی سازی اروپایی ازاین پس نمی توانند نفت کش به ایران تحویل دهند و صادرات کالاهایی مانند گرافیت یا آلومینیوم که در برنامه اتمی و بالستیکی ایران کاربرد دارند نیز ممنوع اعلام شده.

۲۷ کشور اروپایی همچنین در یک اقدام نمادین تصمیم به ممنوعیت واردات گاز ایران گرفتند و این درحالی است که هیچ قرارداد رسمی در زمینه تأمین گاز با ایران منعقد نشده.

وزرای امور خارجه اروپایی با توضیح این موضوع اظهار داشتند: “ایران در نقض آشکار تعهدات بین المللی خود قرار دارد و همچنان بر مواضع اش دایر بر عدم همکاری با آژانس اتمی پافشاری می کند.”

آنها در ادامه افزودند: “حکومت ایران به راحتی می تواند با اتخاذ یک شیوه مسؤولیت پذیرانه و بازگشت به میز مذاکره به این تحریم ها پایان دهد و در صورت عکس، فشارها با همکاری نزدیک شرکای بین المللی افزایش خواهد یافت.”

یکی از دیپلمات های اروپایی به فرانس پرس اظهار داشت: “درحقیقت، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر سر این موضوع نیز توافق دارند که شرکت های ارتباطات از راه دور مربوط به سپاه پاسداران نیز باید مورد تحریم قرار گیرند، ولی این رویکردها در زمان دیگری اتخاذ خواهند شد.”

کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اروپا که همچنین نماینده کشورهای بزرگ در پرونده هسته ای ایران است، خاطرنشان کرده که “تلاش خواهد نمود تا ازطریق مذاکره با ایران یک راه حل مسالمت آمیز بیابد”.

ازطرف دیگر، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، اظهار داشت که “علی رغم تمامی این تلاش ها، جمهوری اسلامی از زمان به نفع خود استفاده می کند”. با این حال، “به نظر می رسد که تأثیرات تحریم ها کم کم دارد نمایان می شود و این نشان می دهد که یافتن راه حل سیاسی نیز ممکن خواهد بود”.

سران جمهوری اسلامی پس از اینکه مدت ها تأثیر تحریم ها را کم اهمیت جلوه دادند، اکنون پذیرفته اند که آسیب هایی به اقتصاد این کشور وارد شده و از تابستان به این موضوع اشاره می کنند که یک “جنگ اقتصادی” علیه ایران آغاز گردیده. با این حال، تهران براین نکته تأکید می کند که برنامه اتمی خود را متوقف نخواهد کرد.

کشورهای گروه ۵+۱ از ایران می خواهند غنی سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد را، که به اورانیوم غنی شده به میزان ۹۰ درصد مورد استفاده در بمب نزدیک است، به حال تعلیق درآورد و پس از ارسال ذخیره اورانیوم خود به خارج از کشور، مرکز غنی سازی زیر زمینی خود را نیز ببندد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۵ اکتبر