فاصله تا بمب، ده ماه

نویسنده

» نگاه بیلت به بحران هسته ای ایران

ایران تا ۱۰ ماه آینده به یک بمب اتمی قابل استفاده دست خواهد یافت. این نتیجه تحقیقی است که درخصوص مقوله تکثیر تسلیحات اتمی توسط “مؤسسه علوم و امنیت بین المللی” انجام شده و روز دوشنبه در واشنگتن مطرح گردید.

جمهوری اسلامی به ۲ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد که بتواند به مقدار کافی اورانیوم غنی شده به میزان بالا دست یابد و پس از آن نیز به ۸ تا ۱۰ ماه دیگر زمان نیاز دارد تا بمب اتمی تولید کند.

براساس این تحقیق، حکومت تهران احتمالاً به پیشرفت هایی در زمینه غنی سازی اورانیوم دست یافته، ولی به محض اینکه مبادرت به ساخت بمب کند، ایالات متحده و بازرسان تسلیحاتی آژانس اتمی به وجود آن پی خواهند برد.

کارشناسان و ناظران مستقل در رابطه با دیدگاه دولت آمریکا براین نکته تأکید می کنند که تهران حتی با مسأله تصمیم گیری در مورد ساخت بمب چندین ماه فاصله دارد.

جمهوری اسلامی به این متهم است که در قالب یک برنامه صلح آمیز هسته ای، درحال تولید تسلیحات اتمی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در اواخر ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص ظهور یک ایران اتمی هشدار داد.

او روی تصویر یک بمب مراحل پیشرفت برنامه اتمی ایران را ترسیم کرد و در پایان گفت: “ایران در بهار سال آینده و حداکثر تا تابستان وارد فاز نهایی خواهد شد.”

نتانیاهو با یک ماژیک بزرگ قرمز رنگ خط قرمزی را در بالای بمب ترسیم کرد. پیام او به جانب تهران شفاف بود: “و اینجا پایان کار است.”

سیاستگزاران محافظه کار حزب لیکود اعلام کرده اند: “تعیین کردن خطوط قرمز منجر به وقوع جنگ نخواهد شد، بلکه از وقوع آن جلوگیری خواهد کرد.” در اسراییل از مدت ها قبل موضوع حمله به تأسیسات اتمی ایران مطرح است. منابعی در در اورشلیم گفته اند که نقشه های این حمله آماده شده.

اخیراً این موضوع مطرح گردید که تلاش ایران در ساخت بمب با دریافت محموله های غیرقانونی آسان تر انجام خواهد شد. این محموله ها که حاوی تجهیزات فن آوری هستند، ازسوی آلمان تأمین می شوند. در آلمان چهار نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند که دو نفر از آنها ایرانی تبارند و براساس گزارشی که توسط “اشپیگل” منتشر شد، “در بطن یک شبکه تأمین کننده شیرآلات فعالیت می کرده اند”.

براساس گزارش محرمانه دفتر امور جنایی گمرک، “آلمان در مرکز این فعالیت های تدارکاتی قرار دارد”.

این تجهیزات به طور دقیق به شیرآلاتی به اندازه یک مشت مربوط می شود که برای استفاده در رآکتور آب سنگین کاربرد دارند [احتمالاً رآکتور آب سنگین اراک]. در چنین رآکتورهایی پلوتونیوم و تریتیوم نیز تولید می شود که درواقع می توانند به عنوان مواد اولیه برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: بیلت، ۱۴ اکتبر