حمله هماهنگ افراطیون به دولت و هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» سکوت معنادار خامنه ای پس از ژنو

به موازات انتشارگزارش هایی مبنی بر کاهش تنش بین ایران و آمریکا و در حالی که توافقات محرمانه ژنو با استقبال جامعه مواجه شده، تنش در روابط دولت روحانی با راستگرایان و نهاد های تحت کنترل آنها از جمله مجلس و سپاه، به بالاترین سطح خود از زمان روی کار آمدن وی رسیده است. تنشی که حلقه اطراف مصباح یزدی، موسوم به “جبهه پایداری” که پس از انتخابات در انزوا قرار گرفته، آتش بیار اصلی آن شده است.

روز گذشته و درشرایطی که آیت الله خامنه ای مدتی ست سکوت اختیار کرده، بسیاری از چهره های راستگرا از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس ، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و آیت الله نوری همدانی که رسانه های حکومت او را مرجع تقلید معرفی می کنند، به مواضع دولت و هاشمی در خصوص آمریکا حمله کردند؛ حملاتی که از دید ناظر خارجی نشانگر آن است که از ایران صدای واحدی شنیده نمی شود.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، اولین حمله را صبح دیروز علی لاریجانی در مجلس آغاز کرد و در سخنانی که با حمایت نمایندگان راستگرای مجلس همراه بود، با انتقاد ازهاشمی و بحث حذف شعار “مرگ بر آمریکا” گفت: “نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند. سؤال این است طرح این مسئله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفت بود چه خاصیتی دارد. آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسائل که طبعا موجب کشمکش درونی در کشور می‌شود و سایش نیروها را در پی دارد، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شیفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است، و این تلقی غلط مایه‌ای گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست؟ بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها و صاحبان تریبون و صاحب‌نظران می‌خواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساس و مهمی هستیم، در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بعد خارجی و چه در اختلاف‌افکنی در داخل افزایش ندهند و تلاش کنند همه اراده‌ها به سوی بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف شود که متاسفانه این چنین نیست”.

او افزود: “به خاطر می‌آوریم که در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی را درج کنند که همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد.”

 پس از وی، نوبت به محمد علی جعفری فرمانده سپاه رسید تا به بهانه سخنان سه هفته قبل هاشمی، در یک مراسم حکومتی، آنطور که فارس گزارش داده، چنین بگوید: “جای تاسف است که بعضی‌ها قدر نعمت اقتدار ملی را نمی‌دانند، شاید فراموش کرده‌اند که پاسخگوی همه‌ جنایات از جمله همه فتنه‌ها، جنگ‌ها، ناامنی‌ها، تحریم‌ها و تورم‌ها باید آمریکا باشد. یک عده که خودشان را انقلابی می‌دانند و خود را نزدیک به مسئولان نظام می‌شمارند، نقل قول‌هایی بی‌اساس از امام خمینی عنوان می‌کنند از امامی که آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانست. اگر امام خمینی زنده بود، قطعا بیشتر از دوران حیاتش روحیه ضداستکباری علیه آمریکا داشت”.

به گزارش فارس که به ارگان حمله به دولت تبدیل شده، آیت الله نوری همدانی هم ضمن انتقاد از هاشمی، گفته است: “امام رضوان‌الله‌علیه، ادبیاتی داشتند و همان ادبیات در کار خیلی موثر بود، قبل از امام، واژه مستکبران را به جای ابرقدرت استفاده می‌کردند،برخی های می‌خواهند این ادبیات را دوباره عوض کنند. امام راحل واژه های مستکبران، اسلام آمریکایی و مستضعفان را در ادبیات خود به کار می‌بردند که باید ادبیات امام در همایش‌ها بیان شود زیرا اثرگذار است. اسلام آمریکایی، اسلامی است که عربستان وآمریکا می‌پسندند؛ ما باید سعی کنیم ادبیات انقلابی که همان اسلام ناب محمدی است را حفظ کنیم”.

روح الله حسینیان، نماینده وابسته به حلقه مصباح یزدی هم هاشمی را به “اجتهاد در نص” متهم کرده و به فارس گفته است: “هاشمی رفسنجانی شیفته مذاکره با آمریکا است. متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند ارتباط با آمریکا کلید حل تمام مشکلات ما خواهد بود در حالیکه این تفکر اشتباه است زیرا چه بسیار کشورهایی که در حال حاضر با آمریکا ارتباط دارند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی اگر آقایان شیفته ارتباط با آمریکا هستند نیز نباید این شیفتگی را بروز دهند. اینگونه اظهار نظرها به ضرر ایران و تیم مذاکره‌کننده است و حتی مسیر دولت را در مذاکرات آینده با چالش روبرو خواهد کرد”.

حمله به هاشمی، تنها تاکتیک راستگرایان برای بالابردن تنش داخلی و ابراز مخالفت با عادی سازی روابط بین المللی نبود. روز گذشته، انتقادات از مذاکرات دولت نیز در رسانه های این جریان به وفور دیده می شد.

از این جمله، حسین شریعتمداری بود که در یادداشت روز کیهان، دولت را به “تغییر استراتژی” به جای “تغییر لحن” متهم کرد و نوشت: “هرچند به نظر می‌رسد انگیزه مسئولان محترم دولت از نرمش در مذاکرات، بهره‌گیری تاکتیکی برای پیشبرد اهداف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی بوده است ولی این «تغییر لحن» از نگاه حریف به «تغییر استراتژی» ترجمه شده است به عنوان مثال، مقامات رسمی آمریکا تاکنون با صراحت ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم نکرده بودند و با توجه به داده‌های- هرچند مغرضانه- بازرسان آژانس، از تعبیر «احتمال تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای» استفاده می‌کردند، ولی اوباما در نطق اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد!”

مهدی کوچک زاده نماینده وابسته به حلقه مصباح و جبهه پایداری هم دیروز در نطقی در مجلس گفت: “به دست‌اندرکاران مذاکرات تذکر جدی می‌دهم که اصلی‌ترین عامل پشتیبانی شما ملت قهرمانی است که در تمام عرصه‌ها با وجود کمبودهای جانفرسا و طاقت‌فرسا حضورشان سبب شکست و خسران دشمنان شده و پس از این نیز خواهد شد، بنابراین اولا آنچه را که طرف‌های مذاکره پیش از مذاکره با شما به دشمنان ملت ایران وعده می‌دهند از ملت پنهان نکنید و برخی از افراد هم به خود اجازه ندهند که در مورد مسائلی که در حدود صلاحیت و اختیار آنها نیست و بر طبق قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد، اظهار‌نظر بی‌جا کنند. ما نباید در میان دانشجویان نامطلع از خزانه خالی صحبت کنیم؛ اگر خزانه خالی خالی هم باشد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند”.

علی اصغر زارعی، دیگر عضو جبهه پایداری هم در یادداشتی در رجانیوز نوشته است: “ذکر جنایات تاریخی آمریکایی‌ها نباید مورد غفلت قرار گیرد. در ماهیت حاکمان و دولتمردان آمریکا چیزی تغییر نکرده که بخواهیم از سر گذشت با آنان برخورد کنیم. جنایات گسترده آمریکایی‌ها قابل فراموشی نیست نبایستی خودمان را دچار تغافل کنیم”.

راستگرایان علاوه بر انتقاد از هاشمی و دولت در خصوص مواضع شان درباره آمریکا، بر ضرورت “عدم تصویب پروتکل الحاقی” به عنوان یکی از گام های اعتمادساز با غرب هم تاکید می کنند و آنرا نشانه سازش می دانند.