تهدید به افشاگری علیه روحانی و کابینه

نویسنده
حسین محمدی

» پروژه‌ای که اصولگرایان کلید زده‌اند؟

در حالی که چند ماه بیشتر از عمر دولت حسن روحانی نگذشته٬ برخی از چهره‌های اصول‌گرا، حسن روحانی و اعضای کابینه وی را تهدید به افشاگری پیرامون “برخی مسایل” کرده‌اند.

داوود احمدی‌نژاد٬ برادر محمود احمدی‌نژاد٬ در گفت‌وگویی با روزنامه قانون٬ پیرامون وزرای دولت روحانی گفته است: “اسنادی علیه وزرای این دولت نیز داریم که چه خلاف‌هایی کرده‌اند ولی چون چشم ما به دهان مقام معظم رهبری است و ایشان هنوز اظهار نظر نکرده‌اند ما نیز سکوت‌می‌کنیم”.

وی البته اشاره‌ای به جزییات این مساله و یا نام وزرای مورد بحث نکرده است. پیش از این و در جلسه رای اعتماد وزرا به مجلس٬ برخی اصول‌گرایان بیژن زنگنه٬‌ وزیر نفت٬ را به فساد مالی متهم کرده بودند.

سخنان داوود احمدی‌نژاد به فاصله کمی از سخنان حمید روحانی٬‌ رییس “بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی” بیان شد. روحانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس٬ پیرامون حسن روحانی چنین گفت: “بگذارید الان موضع منفی نداشته باشیم و انشاءالله که ایشان به گونه‌ای برخورد کند که ما همیشه از ایشان ستایش کنیم و اگر خدای نکرده ایشان به دنبال سایه آقای هاشمی رفسنجانی باشد و خود را مجری سیاست آقای هاشمی بداند در آینده حرف خواهیم داشت”. وی گفته است که مساله تنها “پدرخواندگی هاشمی رفسنجانی” نیست٬ بلکه “خیلی چیزهای دیگری هم مطرح است”. وی درباره بحث پدرخواندگی هاشمی رفسنجانی برای دولت روحانی٬ گفته است: “ما امیدواریم که انشاءالله آقای روحانی این نکته را دریابد که با طناب پوسیده آقای هاشمی نباید جایی برود که بدجوری ضربه می‌خورد”.

از زمان انتخاب حسن روحانی٬ بسیاری از اصول‌گرایان نسبت به نزدیکی او با اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده و خواستار کم شدن این رابطه هستند. پیش از معرفی وزرا٬ محمدحسین صفار هرندی٬ مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه در این زمینه گفته بود که “شاید در آینده آقای روحانی جلوی برخی از افراد بایستد تا ثابت کند نوچه کسی نیست”.

پیش از این محمدرضا مهدوی‌کنی٬‌رییس مجلس خبرگان٬ هم گفته بود که “امام و مقام معظم رهبری در مراسمات تنفیذ گفته است که تنفیذ مطلق نیست” و اضافه کرده بود: “تقاضای ما هم مشروط است به شرطها و شروط‌ها؛ کسی که رئیس جمهور می‌شود باید مشکلات را تحمل کند بتواند موفق باشد”.

اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که نزدیکی روحانی به هاشمی‌رفسنجانی٬ می‌‌تواند باعث شود که هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش٬ زمام امور را در بخش‌های مختلف به دست بگیرند. مساله‌ای که به ادعای آن‌ها٬ باعث ایجاد مشکلات مختلفی در کشور می‌شود.

پیش از انتخابات نیز از روحانی با عنوان سایه هاشمی‌رفسنجانی یاد می‌شد و بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا حضور روحانی در انتخابات را به دلیل درخواست هاشمی رفسنجانی می‌دانستند.

روزنامه وطن‌امروز٬ نزدیک به محمود احمدی‌نژاد٬ پس از انتخاب روحانی٬ با انتقاد از لحن سخنان هاشمی‌رفسنجانی درباره وی٬ نوشته بود: “نوع ادبیات آقای هاشمی‌رفسنجانی در دیدار اخیرش با منتخب ملت، شائبه بی‌توجهی به جایگاه رئیس‌جمهور منتخب را ایجاد می‌کند. به این جمله آقای هاشمی دقت کنید: «آمده بودم ببینم کارهایشان پیشرفت می‌کند یا نه که دیدم کارها به خوبی انجام می‌شود.» سوال این است: آقای هاشمی از کدام جایگاه آمده بودند ببینند کارهای منتخب ملت پیشرفت می‌کند یا نه؟! مگر ایشان جایگاه نظارتی بر تصمیم‌گیری‌های آقای روحانی دارند؟ ادبیات آقای هاشمی به گونه‌ای بود که بیننده تلقی نوعی نگرانی در چهره رئیس‌جمهور منتخب را داشت. کما اینکه آقای روحانی نیز درباره این دیدار گفت از «مشورت»‌های آقای هاشمی استفاده می‌کند؛ تا مخاطب انگاره‌ای غیر از استقلال رای منتخب ملت در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها نداشته باشد. مشاهده این قبیل رفتارها نوعی نگرانی بابت تداوم آن پس از استقرار رسمی آقای روحانی بر مسند ریاست‌جمهوری را ایجاد می‌کند. اینکه در پس پرده چه اتفاقاتی می‌افتد؛ تابع مناسبات و واقعیات محفلی است اما قانون مجوز ارجحیت داشتن محفل بر ضوابط رسمی را نمی‌دهد”.