سپر دفاعی برای محافظت از تأسیسات هسته ای

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره مانور نظامی سپاه

چیپ کامینز

ایران ضمن تهدید مقابله جویانه علیه هرگونه حمله نظامی اسرائیل و نیز به منظور تقویت توان نظامی خود در بحبوحه فشار غرب بر سر برنامه هسته ای آن کشور، از روز یکشنبه تمرین دفاعی پنج روزه ای را آغاز کرده است.

امیر سرتیپ احمد میقانی فرمانده نیروی هوائی ارتش ایران روز یکشنبه گفت رزمایش یاد شده با مشارکت نیروهای متعارف نظامی و نیز نیروهای سپاه پاسداران در گستره نوار شمالی، جنوبی و غربی ایران صورت می گیرد. سرتیپ میقانی با اشاره به این رزمایش گفت، تمرینات خصوصاً علیه حملات به زیرساخت های هسته ای کشور تنظیم شده است. صدا و سیمای دولتی ایران این تمرین دفاعی را بزرگترین رزمایش برگزار شده از سوی کشور اعلام کرد.

رزمایش یاد شده درحالی صورت می گیرد که غرب مشخصاً درحال افزایش فشارها بر تهران، متعاقب خودداری آن کشور از قبول توافق انرژی هسته ای مطرح شده میان مذاکره کنندگان ایران و همتایان آنها از ایالات متحده، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی هسته ای  در ماه گذشته است. برطبق این توافق، ایران باید حجم زیادی از اورانیوم با درجه خلوص پائین خود را برای غنی سازی بیشتر به روسیه بفرستد و در عوض، اورانیوم قابل مصرف در رآکتور تحقیقات پزشکی دریافت کند.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران هفته پیش گفته بود ایران قصد ارسال اورانیوم خود به خارج از کشور را ندارد، اما هنوز آماده گفتگو درباره شیوه های مبادله اورانیوم است. قدرت های غربی با بدبینی به این اظهارات واکنش نشان دادند و آن را به عنوان نشانه آشکاری از عدم پذیرش توافق یاد شده تعبییر کردند. آنها معتقدند ایران در پی ایجاد تغییراتی در توافق است؛ تغییراتی که به احتمال زیاد مورد پذیرش آمریکا و سایر متحدان قرار نخواهد گرفت.

موضع ایران در آخر هفته گذشته از سوی نماینده آن کشور در آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز تکرار شد. وی به تکرار ایدۀ مبادله همزمان اورانیوم با درجه خلوص پائین با سوخت با درجه خلوص بالاتر در داخل خاک ایران پرداخت. به گفته وی، این نوع از مبادله است که می تواند به مقامات ایران در خصوص عملی شدن توافق، «تضمین» بدهد.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه به نقل از علی اصغر سلطانیه نوشت: «ما با رویکردی مثبت آماده گفتگو هستیم، اما مسأله موجود، ضمانتی است که باید برای تأمین به موقع سوخت مورد نیاز برای نیازهای پزشکی ایران داده شود.»

مقامات غربی خودداری ایران در ارسال اورانیوم به خارج از کشور را، علامت آشکار نپذیرفتن توافق ژنو ارزیابی می کنند. مقامات آمریکا و سایر متحدان آن کشور می گویند آنها به هرحال درها را برای گفتگو با ایران باز می گذارند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، پایان سال جاری را به عنوان یک ضرب الاجل برای ایران برای نشان دادن نیت خوب آن کشور در مذاکرات هسته ای تعیین کرده است. ایالات متحده و متحدان آن کشور سوء ظن دارند که ایران سرگرم تولید تسلیحات هسته ای است، درحالیکه تهران همچنان اصرار دارد برنامه هسته ای آن کشور در خدمت مقاصد صلح جویانه و تحقیقاتی است.

آقای اوباما پس از اظهارات متکی هشدار داد که واشنگتن درصورت راضی نبودن از گفتگو با ایران، برای وضع تحریم های اقتصادی سنگین فشار وارد خواهد کرد. در همین حال، اسرائیل هشدار داد جهت بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای، به حمله نظامی علیه آن کشور متوسل خواهد شد.

رزمایش نظامی ایران نیز پس از تمرین بسیار گسترده دفاع هوائی اسرائیل در همکاری با نیروهای آمریکا در ماه گذشته اجرا می شود.

یک مقام ارشد سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه نسبت به اقدامات تلافی جویانه ایران درصورت حمله اسرائیل به آن کشور خبر داد.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی روز یکشنبه به نقل از مجتبی زمانپور فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش کرد: «اگر دشمن بخواهد شانس خود را برای شلیک موشک به ایران آزمایش کند، موشک های دور برد ما قبل از پاک شدن گرد و غبار آن حمله، در تل آویو فرود خواهند آمد.»

اسرائیل به امتناع ظاهری ایران از پذیرش توافق ژنو و نیز انجام رزمایش هوائی هفته جاری، به چشم یک علامت جنگ طلبانه دیگر نگاه میکند.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: « واضح است زمان آن فرا رسیده که جامعه جهانی با ارسال یک پیام روشن به تهران بگوید برای رفتارهایش، پیامدهائی وجود خواهد داشت.»

 

منبع: وال استریت ژورنال- 22 نوامبر