شش ماه دست نگه دارید، کارشناسان نظر بدهند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» ابراز نگرانی محسن رضایی از تبعات حذف یارانه ها

در ادامه واکنش ها نسبت به لایحه “هدفمند کردن یارانه ها”، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز نگرانی راجع به برخی موارد آن، پیشنهاد کرد که مفاد لایحه به مدت شش ماه به نظرخواهی نخبگان گذاشته شود.

محسن رضایی درآغاز این نامه تصریح می کند که “در جامعه کارشناسان و اقتصاددانان، نسبت به این قانون، انتقاداتی جدی وجود دارد” و در مورد قیمت پیش بینی شده برای سوخت در این لایحه می نویسد: “با قیمت های جهانی گره زده شده و چون قیمت حامل های انرژی با قیمت تمامی کالاها و خدمات و همچنین با دستمزدها و اجاره ها مرتبط است همه آنها با قیمت های بین المللی گره می خورد و در این صورت، نه تنها درآمدهای ملی، متأثر از اقتصاد جهانی (فروش نفت خام) هستند، بلکه هزینه ها و مخارج ملی کشور نیز از اقتصاد جهانی متأثر خواهند شد، لذا تأثیر اقتصاد جهانی بر اقتصاد داخلی، بیشتر از گذشته خواهد شد”.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در بخش دیگری از نامه اش می افزاید: “در قانون، کفِ قیمتها تعیین شده و سقف آن باز است و چون این موضوع در اختیار دولت و به صورت دستوری تعیین می شود از دادن علائم واقعی به اقتصاد ملی جلوگیری شده است و بالطبع گمراهی کارآفرینان و واحدهای اقتصادی را در پی خواهد داشت”.

محسن رضایی برخی برخی از ایرادات دیگر لایحه هدفمند کردن یارانه ها را چنین برمی شمارد: “بزرگتر شدن حجم دولت، اصلاح نظام ها و بازارها و فعالیتهای دیگر اقتصادی نظیر تولید وسائل و کالاهای غیر استانداردی که “انرژی سوزی” آنها بالاست و هزینه هایی را بر زندگی مردم و اقتصاد ملی وارد می کند دیده نشده است”.

در پایان نامه، رضایی با تاکید بر اهمیت این طرح که به گفته وی تاثیر “قابل توجهی” بر زندگی مردم خواهد گذاشت، خواستار شده که این قانون به مدت 6 ماه به نظرخواهی نخبگان گذاشته شود.

 

حمله جمعیت ایثارگران به منتقدین لایحه

همزمان با نامه محسن رضایی به رییس مجلس، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای به حمله شدید به منتقدان لایحه هدفمندکردن یارانه ها پرداخت.

در بخشی از بیانیه جمعیت ایثارگران آمده: “برخی چهره‌ها و تریبون‌های مخالف دولت و مجلس، تصویب این لایحه را به معنی بازگشت به برنامه چهارم توسعه می‌نمایانند و به خلاف چنین عنوان می‌کنند که افزایش تدریجی قیمت بنزین تا سال 1383، موفق بود و حذف ماده 3 برنامه چهارم توسعه (طرح مشهور به تثبیت قیمت‌ها) توسط مجلس هفتم، باعث توقف آن روند شد و تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در واقع بازگشت به همان روند سابق است”.

در ادامه این بیانیه در واکنش به نظر مخالفان این لایحه اضافه شده: “از سال 1372 تا سال 1383 دولت در نوروز هر سال قیمت بنزین را به طور متوسط سالانه 14 درصد افزایش می‌داد، اما مصرف بنزین طی همین سال‌ها از 31 میلیون لیتر در روز به 62 میلیون لیتر در روز رسید. در واقع سیاست افزایش تدریجی و اندک قیمت بنزین طی سال‌های یاد شده نه فقط باعث کاهش مصرف بنزین نشد، بلکه یارانه این کالا را هر سال بیشتر و بیشتر کرد. تداوم این سیاست اشتباه در کنار تصمیم ابهام‌‌آمیز دولت سابق در عدم سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه جدید از سال 1376 تا 1384، عملا باعث ایجاد بحران کمبود و واردات فزاینده بنزین از اوایل دهه 80 شده است.”

بیانیه می افزاید: “ در واقع کسانی که به دلیل تصمیم‌های اشتباه و ابهام‌‌آمیز خود طی سالهای 1376 تا 1383، مسبب بحران بنزین هستند، امروز باید به وجدان خود و جامعه پاسخگو باشند؛ جالب اینکه الان با وقاحت تمام از مواضع طلبکارانه نقادی می‌کنند”.

 

باهنر: این طرح دغدغه دولت سازندگی و اصلاحات بود

در واکنشی دیگر به این لایحه، محمد رضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسه مجمع عمومی جامعه اسلامی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی، اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را از دغدغه‌های جدی دولت‌های دوران سازندگی و اصلاحات دانست.

باهنر در ادامه  “حجم نقدینگی و سرعت گردش آن را” دلیل اصلی وجود تورم در جامعهتوصیف کرد و افزود: “اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها حجم نقدینگی را افزایش نمی‌دهد”.

نایب رییس مجلس همچنین “تورم انتظاری که برای اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به جامعه القاء شده” را بزرگترین مشکل در این ارتباط دانست و از تلاش “جدی” دولت و مجلس برای صرف منابع حاصل از هدفمندنمودن یارانه در بخش‌هایی که متضرر می‌شوند خبرداد.

 

مشکلات اجرای این لایحه در بخش حمل و نقل

در همین حال محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران گفت “پیش‌بینی ما این است که با تصویب این طرح شهرداری و زیر مجموعه‌های آن بسیار متاثر شود به همین دلیل نقطه نظرات خود را به کمیسیون ویژه مجلس اعلام کردیم”.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: “با تصویب هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد آن می شویم که اگر یارانه بلیط اتوبوس که هم‌اکنون 20 تومان است برداشته شود هزینه 250 تومانی خواهد داشت و مترو هزینه بلیط 400 تومانی، بنابراین طبیعی است که مشکلات زیادی برای مردم در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد شود.”

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که مجلس “تمهیدات ویژه ای” برای حوزه حمل و نقل عمومی که متاثر از طرح هدفمند کردن یارانه ها می شود، در نظر بگیرد.