احتمال تولید بمب پلوتونیوم

نویسنده

» تحلیل دی ولت از فعالیت های اتمی ایران

تصاویر ماهواره ای که از ایران برداشته شده نشان می دهند که بخار غلیظ و فراوانی از تأسیسات اتمی اراک ساطع می شود. این شاخص می تواند نشان دهنده فعالیت یک رآکتور آب سنگین باشد که یکی از ملزومات تولید بمب پلوتونیومی است.

براساس یک گزارش منتشر شده در روزنامه بریتانیایی “دیلی تلگراف”، به نظر می رسد که ایران درحال توسعه “طرح جایگزین” خود برای تولید بمب اتمی است. به نوشته این روزنامه، از تصاویر ماهواره ای اینگونه مشخص می شود که رآکتور آب سنگین اراک مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این تصاویر نشان می دهد که از تأسیسات اراک بخار آب خارج می شود. تاکنون توجه جامعه بین المللی به غنی سازی اورانیوم معطوف بود، اما اینطور که از شواهد برمی آید، اراک نیز درحال تولید پلوتونیوم است.

بازرسان خارجی از سال ۲۰۱۱ به تأسیسات آب سنگین اراک دسترسی نداشته اند. آب سنگین برای استفاده در رآکتور پلوتونیوم مورد نیاز است.

در آخرین روز مذاکرات آلماتی که بین ایران و گروه ۵+۱ برگزار شد، طرفین به توافق هایی دست یافتند و مذاکرات جدید دیگری در دستور کار قرار گرفت. در تاریخ ۱۷ و ۱۸ مارس مذاکرات جدیدی در سطح کارشناسان در استانبول و مذاکرات دیگری نیز بین ایران و ۱+۵ برای تاریخ های ۵ و ۶ آوریل در آلماتی برگزار خواهد شد. سعید جلیلی، رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی، مذاکرات اخیر را “واقع گرایانه” توصیف کرد.

 

مذاکرات “مثبت” بود

جلیلی روز چهارشنبه پس از دو روز مذاکره در قزاقستان گفت: “مذاکرات اخیر را می توان مثبت قلمداد کرد.” جامعه بین المللی این بار با “رویکردی واقع گرایانه” مذاکرات اتمی را آغاز کرد.

او در ادامه افزود: “بسیاری از مسایلی که ازسوی آنها مطرح شد واقع گرایانه تر از گذشته بود.” بدین ترتیب ایران مذاکرات را “گامی مثبت” خوانده و این می تواند در آینده با توافق های دوجانبه همراه شود.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان نماینده ۵ عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در مذاکرات حاضر شد، مذاکرات اخیر را “حساب شده” خواند. اشتون گفت: “امیدوارم که در جناح ایران پیشنهادات ارائه شده پذیرفته شود.” هدف از این پیشنهادات اعتمادسازی و انجام پیشرفت در کشمکش هسته ای بیان شده است.

 

هشدار اسراییل به فریبکاری

پیشنهادات گروه ۱+۵ و ایران در مذاکرات اخیر، کاهش در شدت تحریم ها و مسأله غنی سازی اورانیوم بود. قرار شد ایران در ازای کاهش تحریم ها، غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد را متوقف، ذخیره فعلی خود را به خارج ارسال کند و همچنین مرکز اتمی فوردو را تعطیل نماید. ولی تهران با رد این خواسته ها، خود پیشنهاد دیگری را مطرح کرد.

اسراییل نسبت به انجام هرگونه مصالحه احتمالی با تهران “به شدت ابراز تردید کرد”. سران دولت اسراییل دراین خصوص به روزنامه “اورشلیم پست” اظهار داشتند که ایران با انجام مذاکرات هسته ای صرفاً می خواهد از زمان به نفع خود استفاده کند و برنامه تسلیحات اتمی خود را پیش ببرد.

یکی از مسؤولان که نام وی مشخص نشده به این روزنامه گفت: “استراتژی ایران کاملاً مشخص است: تلاش های دیپلماتیک را تا جای ممکن کش دهد و به موازات آن اورانیوم را هر چه بیشتر و بیشتر غنی کند”. هدف اصلی سران جمهوری اسلامی این است که مذاکرات را تا جای ممکن ادامه دهند و سپس یک روز با انجام یک آزمایش هسته ای جهان را شگفت زده کنند.

 

تأثیر تحریم ها بر ایران

کشورهای غربی مظنون به آنند که جمهوری اسلامی در پوشش یک برنامه صلح آمیز برای تولید انرژی اتمی درصدد است تسلیحات اتمی بسازد. حکومت تهران این اتهام را تکذیب می کند.

براساس گزارش دولت آمریکا، تحریم های اعمال شده علیه ایران باعث رکود در این کشور شده. از ۳ سال پیش که تحریم ها تشدید شده اند، صادرات نفت ۱۸ درصد کاهش یافته، درحالی که میزان فروش در دیگر کشورها ۵۰ درصد افزایش داشته.

نرخ تورم در اواخر سال ۲۰۱۲ به ۲۷ درصد رسید و برآورد می شود که نرخ بیکاری در سال جاری از ۱۵ درصد به ۱۶ ممیز ۶ درصد افزایش یابد.

منبع: دی ولت، ۲۷ فوریه