از دید احمدی نژاد مخالفان بشار اسد آدم کش اند

نویسنده
شیرین کریمی

» هشدار به مخالفان دولت سوریه

در حالی که وزیرخارجه سوریه برای دومین بار در هفت ماه اخیر برای دیدار با مسئولان نظام به تهران سفر کرده، رئیس ستاد تبلیغات دفاعی جمهوری اسلامی به ایالات متحده و کشورهای منطقه در خصوص حمایت از مخالفان بشار اسد هشدار داده است. همزمان محمود احمدی نژاد مخالفان شبه نظامی اسد را “تجاوزگر و آدم کش” خوانده و خواستار خلع سلاح آن ها شده است. وزیر خارجه وی نیز بشار اسد را “رئیس جمهور قانونی” سوریه خوانده است.

سردار مسعود جزایری دیروز ایالات متحده را مخاطب نصایح خیرخواهانه خود در قبال سوریه قرار داد و برای منصرف کردن آن ها از مخالفت با نظام حاکم بر سوریه گفت :“آمریکا اشتباه می‌کند اگر فکر می‌کند برای زمان زیادی می‌تواند از القاعده و گروه‌های تروریستی به نفع خود استفاده کند و در آینده باید شاهد حضور دست‌پروردگان خود در شهرهای ایالات متحده و اروپا باشد.”

رئیس ستاد تبلیغات دفاعی جمهوری اسلامی روز یکشنبه برای هراساندن کشورهایی که از مخالفان اسد حمایت می کنند همچنین هشدار داد که “ارتجاع منطقه، بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا که عامل آشوب‌ها در سوریه هستند دچار ضربات شدیدی از سوی همین تروریست‌ها خواهند شد.”

“ارتجاع منطقه” لقبی است که مقامات جمهوری اسلامی به حکام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن ها قطر و عربستان می دهند. این دو کشور به همراه ترکیه آشکارا از شبه نظامیان مخالف بشار اسد حمایت می کنند.

ترکیه همسایه شرقی ایران هم که توسط اسلام گرایان میانه رو اداره می شود وهم مرز سوریه است دیروز به طور تلویحی مورد حملات سردار جزایری قرار گرفت. او گفت :

“بغض نهفته در مردم مسلمان منطقه نسبت به رفتار حاکمان وابسته و نوکران حلقه به گوش تعدادی از همسایگان سوریه، موجی از نهضت‌های جدید ضدبیگانه را در منطقه رقم خواهد زد.”

تلاش برای منصرف کردن دیگر کشورها از دخالت در بحران سوریه در حالی ادامه دارد که از زمان آغاز خیزش شهروندان سوری علیه دولت بعثی بشار اسد، جمهوری اسلامی آشکار و پنهان، کمک های نظامی، مالی، اطلاعاتی و عملیاتی بسیاری به ارتش و واحدهای شبه نظامی وفادار به بشار اسد کرده است.

سوریه متحد کلیدی جمهوری اسلامی در منطقه محسوب می شود و رهبران نظام بر این باورند که کنار رفتن بشار اسد منافع آن ها در قلب خاورمیانه را تهدید خواهد کرد. از این رو با وجودی که تاکنون دست کم ۷۰ هزار نفر در درگیری های دو سال اخیر در سوریه کشته شده اند، سرداران و مقامات سیاسی نظام رغبتی برای پایان خون ریزی ها در سوریه، به قیمت از میدان به در شدن بشار اسد، نشان نداده اند.

 

احمدی نژاد: آدم کش ها خلع سلاح شوند

روز شنبه نیز ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه بار دیگر وارد تهران شد تا با مسئولان جمهوری اسلامی مذاکره کند. او دو شب پیش در دیدار با احمدی نژاد با ارائه گزارشی از آخرین تحولات سوریه، این کشوررا در معرض “یک توطئه جهانی گسترده به سرکردگی ایالات متحده” توصیف و خاطرنشان کرد: “رژیم صهیونیستی از این توطئه سوء‌استفاده می‌کند.”

اما محمود احمدی نژاد به وی روحیه داد و ابراز امیدواری کرد “امنیت و ثبات” هرچه زود تر در سوریه برقرار شود. وی خواستار توقف “خشونت ها” در سوریه و رسیدن دو طرف به “تفاهم” شد اما هیچ اشاره ای به نقش جمهوری اسلامی نکرد.او در عوض نوک حملات خود را به سوی مخالفان اسد گرفت تا تصریح کند: “باید کسانی که با توسل به اسلحه و تجاوزگری دست به آدم‌کشی می‌زنند و همزمان شعار دموکراسی سر می‌دهند، خلع سلاح شوند.”

این دومین سفر ولید معلم به تهران در هفت ماه اخیر است. وی مرداد امسال نیز برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به ایران آمده بود تا “پیام قدردانی رهبر سوریه از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه” را ابلاغ کند.

 او روز گذشته همراه با سید علی صالحی، همتای خود یک کنفرانس خبری هم برگزار کرد تا دو طرف بار دیگر توافق بر سر سیاست های خود در قبال جنگ داخلی سوریه رااعلام کنند.

در این جلسه ابتدا صالحی با یادآوری اینکه تهران هیچ گاه حمایت های سوریه از ایران در جنگ هشت ساله با عراق را فراموش نمی کند، گفت: “مواضعی که ایران در قبال این بحران اتخاذ کرده، به صراحت نشان می‌دهد که مردم سوریه حق دارند از آزادی و حقوق شهروندی برخوردار باشند و این را به حکومت سوریه و هر حکومت دیگری می‌گوییم که باید پاسخگوی خواسته‌های ملت خود در جهت تحقق حقوق شهروندی باشند.”

 این در حالی است که دولت احمدی نژاد و حاکمیت جمهوری اسلامی خود در معرض این اتهام قرار دارند که بسیاری از حقوق شهروندان و در راس آن ها حق “رای” و برخورداری از انتخابات آزاد را زیر پا گذاشته و رهبران سیاسی شهروندان دموکراسی خواه را نیز زندانی کرده اند.

 

صالحی: اسد رئیس جمهور قانونی است

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در مواضع دیروز خود هیچ انتقادی از دیکتاتور سوریه نکرد و او را مسئول حمام خونی که در سوریه به راه افتاده ندانست و در عوض گفت: “ما حتی با بخشی از معارضه که در تماس هستیم عنوان کردیم خونی که در سوریه ریخته می‌شود مسئولیت دارد. آنها اگر اصرار بر گسترش جنگ و خونریزی در کشور دارند باید بدانند مسئول هستند.”

خیزش شهروندان سوری از اسفند سال ۸۹ و همزمان با آنچه به بهار عرب مشهورست آغاز شد. پس از آنکه تظاهرات مسالمت آمیز آن ها برای ماه ها توسط تانک ها، جنگنده ها و قایق های توپ دار ارتش اسد به خاک و خون کشیده شد، مخالفان نیز دست به اسلحه بردند. از آغاز تابستان امسال صلیب سرخ وضعیت سوریه را “جنگ داخلی” توصیف کرده است.

در حالی که رئیس صالحی یعنی محمود احمدی نژاد در پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ به تقلب گسترده در انتخابات متهم و از سوی جنبش مخالفان –ـ جنبش سبزـ- رئیس جمهور “نامشروع” توصیف شده وزیر خارجه دولت جمهوری اسلامی برای حمایت از بشار اسد گفته است: “سوریه یک رئیس جمهور قانونی دارد که از طریق انتخابات آمده است، مردم سوریه خود تا زمان انتخابات بعدی از رئیس جمهورشان حمایت می‌کنند و در زمان انتخابات این حق را دارند که رئیس جمهور آینده خود را انتخاب کنند.”

ائتلاف ملی سوریه که مهمترین گروه سیاسی مخالف بشار اسد محسوب می شود بارها خواستار کناره گیری بشار اسد شده و اعلام کرده در صورت تمایل وی به حضور در قدرت هیچ گفتگویی به نتیجه نخواهد رسید. جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده نیز که به تازگی کار خود را در دولت اوباما آغاز کرده در این خواست با مخالفان دولت سوریه همزبان است و گفته:زمان آن رسیده که اسد از قدرت کنار برود.

خواستی که البته رئیس جمهور سوریه و رهبران جمهوری اسلامی به آن اعتقادی ندارند. در همین راستا روز گذشته مصاحبه ای از بشار اسد با نشریه بریتانیایی “ساندی تایمز” منتشر شد که در آن اسد خاطرنشان کرده برای مذاکره‌ با شورشیان آمادگی دارد اما حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.

وی متذکر شده است: “ما حاضریم با هرکس مذاکره کنیم از جمله با پیکارجویانی که سلاح خود را بر زمین بگذارند.”