ماجرای دعوای احمدی نژاد و لاریجانی ها

نویسنده
میلاد رضوانی

» در نشست سران سه قوه چه گذشت؟

جلسه روز 19 شهریور سران سه قوه که به میزبانی آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه برگزار شده بود با حاشیه ها و تنش هایی میان برادران لاریجانی و محموداحمدی نژاد همراه بود. در حالی که رسانه های رسمی تنها به انتشار چند خبر کوتاه و رسمی همچون تاکید بر همکاری و هماهنگی میان قوااکتفا کردند، یک منبع مطلع زوایای دیگری از این جلسه را در اختیار روز قرار داده که براساس آن احمدی نژاددر این دیدار برادران لاریجانی را متهم کرده که برای او “نقشه” می کشند. لاریجانی ها هم به او گفته اند شما برای بازداشت موسوی و کروبی بارها تاکید کردید که زودتر بازداشت شوند اما حالا که بازداشت شده اند حتی حاضر نیستید از قوه قضائیه حمایت کنید.ما به خاطر درگیری با شما عده ای را زندانی کردیم، پس شما هم بیایید وسط گود و هزینه اش را بدهید.  

محمود احمدی نژاد که مدتهاست پس از پایان جلسات سران سه قوه انگشتان خود را به علامت “وی” یا پیروزی بالا می گیرد و این حرکت تبدیل به یک عادت برای پایان نشست های سران سه قوه شده است، این بار نیز در برابر دوربین عکاسان دست به چنین اقدامی زد؛ موضوعی که مورد اعتراض برادران لاریجانی واقع شد.

 در همین زمینه این منبع آگاه به روز گفت: احمدی نژاد پیش از جلسه سران سه قوه و هنگامی که خبرنگاران مشغول عکاسی از آنها بودند، خطاب به برادران لاریجانی و با صدای بلند گفت: “خب دیگر عکس را هم انداختیم به نظرم هدف همین عکس بود که به آن دست یافتیم دیگر نیازی به برگزاری جلسه نیست. برویم تا به کارهای مان برسیم.”

احمدی نژاد این جملات را به گونه ای گفت که خبرنگاران حاضر در مراسم نیز بشنوند و آن را به بیرون منعکس کنند. این سخنان احمدی نژاد اما با واکنش منفی برادران لاریجانی روبرو شد و البته در جریان جلسه.

 این منبع مطلع درباره درگیری لفظی میان علی لاریجانی و احمدی نژاد گفت: در ابتدای این جلسه علی لاریجانی از تجمع سیصد کشاورزو شکایت آنان از وزیر کشاورزی خبر داده و خطاب به احمدی نژاد گفته این کشاورزان به دفتر من مراجعه کرده اند و از عملکرد وزارت کشاوزی ناراحت اند. اگر این مسئله برطرف نشود نمایندگان مجبور می شوند وزیر را استیضاح کنند.

 احمدی نژاد اما در پاسخ به سخنان رئیس مجلس گفته: اینکه کشاورزان از وزیر شکایت دارند به شما چه مربوط است؟ شما چه کاره اید که به دفتر شما مراجعه کرده اند؟ اگر وزارت کشاورزی به شکایتشان رسیدگی نکرده باید به دولت مراجعه می کردند نه مجلس. شما هم اگر قصد دارید وزیری را استیضاح کنید تلاش خودتان را بکنید.

 

شلاق بر گرده مخالفین؛ گرو کشی سیاسی

در این جلسه همچنین میان صادق لاریجانی و احمدی نژاد بر سرموضوع شلاق زدن منتقدان احمدی نژاد هم بحث بالا گرفته است.  احمدی نژاد به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفته: “شما چرا بعد از دو سال تازه یادتان آمده که عده ای را به جرم توهین به رئیس جمهور شلاق بزنید؟ قطعا این هم یک توطئه است برای تخریب من و باز هم نقشه دیگری کشیده اید.”

 صادق لاریجانی که از سخنان احمدی نژاد به شدت خشمگین شده، در پاسخ گفته است: “شما هر جای دنیا می روید می گویید من در بازداشت مخالفان نقشی نداشته ام و همه چیز را می اندازید به گردن قوه قضائیه. شما حاضر نیستید هزینه رفتار خودتان را بپردازید. هر جا هزینه ای باشد به گردن دیگران است. یک زمانی فشار می آوردید که اصلاح طلبان را زودتر بازداشت کنیم؛ حتی برای بازداشت موسوی و کروبی بارها تاکید کردید که نظرتان این است که زودتر بازداشت شوند اما حالا که بازداشت شده اند حتی حاضر نیستید از قوه قضائیه حمایت کنید.همه جای دنیا به گونه ای سخن می گویید که گویی شما هیچ نقشی نداشته اید و قوه قضائیه راسا اقدام کرده است. بنابراین وقتش رسیده که شما هم هزینه بدهید. ما به خاطر درگیری با شما عده ای را زندانی کردیم. پس شما هم بیایید وسط گود و هزینه اش را بدهید.”

در ادامه این نشست احمدی نژاد خطاب به صادق لاریجانی گفته است: “من این مسائل را با مردم در میان می گذارم. به آقا هم گفته ام که شما دو برادر برای من نقشه می کشید وهر کاری دلتان می خواهد می کنید. از ایشان خواسته ام از این به بعد آقای شاهرودی هم در جلسات ما باشد که یک نفر حکم بین ما باشد. شما هم هزینه شلاق زدن مخالفان من را خودتان باید بدهید و من به مردم گفته ام و باز تاکید می کنم نقشی در این شلاق زدن ها ندارم. بنابراین فکر نکنید اگر نقشه ای کشیدید من کوتاه می آیم.”

به گفته این منبع آگاه در طول ماه های گذشته جلسات سران سه قوه همواره با تنش هایی جدی روبرو بوده است. احمدی نژاد دردوره قهر و خانه نشینی یازده روزه اش هم خطاب به برخی نمایندگان گفته بود: “برادران لاریجانی من را تمسخر می کنند و آقا هم به آنها چیزی نمی گوید.”