بحران اتمی ایران و سلاح های شمیایی سوریه

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از مذاکرات در اسراییل

روز دوشنبه موشه یلعون وزیر دفاع اسرائیل در جریان کنفرانس مشترک خبری با چاک هیگل همتای آمریکایی خود گفت اسرائیل ترجیح می دهد تهدید هسته ای ایران از طریق دیپلماسی حل و فصل شود.

با وجود این اظهارات ، یلعون مواضع دولت اسرائیل مبنی بر اینکه “ اسرائیل حق دارد علیه هر تهدیدی از خود فاع کند” را تکرار کرد.

هیگل اظهار داشت در مواجهه با تهدید ایران “ لازم است همه گزینه ها ، نظامی و غیره ، روی میز باشد”. گرچه او تاکید کرد که باور دارد عملیات نظامی آخرین راه حل باشد.

او گفت: “من باور دارم در هر رویارویی، ابزاری دیگر برای استفاده وجود دارد، و لازم است تا حد نهایت از آن ها استفاده شود، چه دیپلماسی باشد چه تحریم های اقتصادی.”

هیگل بر روابط خاص میان کشورش و اسرائیل تاکید کرد و متعهد شد هر گونه حمایت نظامی از اسرائیل را انجام دهد.

هیگل گفت: “دولت اوباما متعهد است تا قدرت نظامی اسرائیل را تقویت کند. ایالات متحده همواره از نیازهای امنیتی اسرائیل پشتیبانی کرده و علی رغم بحران اقتصادی، پرزیدنت اوباما امیدوار است اسرائیل میلیون ها دلار کمک نظامی دریافت کند.”

هیگل همچنین وعده داد تا 200 میلیون دلار دیگر برای نیازهای امنیتی اسرائیل کمک کند تا این کشور بتواند باتری های گنبد آهنین را خریداری کند. او گفت ایالات متحده متعهد است تا هر آنچه اسرائیل برای برتری نظامی خود لازم دارد فراهم کند. وی تاکید کرد اسرائیل ملتی با اقتدار است که از حق دفاع از خود برخوردار است.

یلعون در اشاره به تهدید های امنیتی قریب الوقوع به دو مساله کلیدی در خصوص سوریه اشاره کرد. او در درجه اول متعهد شد که “از مرزهای اسرائیل در بلندی های جولان محافظت خواهد کرد” و دوم اینکه اجازه نخواهد داد سلاح های شیمیایی رژیم سوریه در دست نااهلان قرار گیرد. او گفت اسرائیل اجازه نخواهد که “سلاح های پیشرفته به دست عناصر سرکشی همچون حزب الله لبنان یا عناصر خودسری که اینک در سوریه می جنگند برسد.”

هیگل هم بدون اشاره به جزئیات گفت که استفاده از سلاح های کشتار جمعی در سوریه “قواعد بازی را تغییر خواهد داد.”

منبع : جورازلم پست – 22 آوریل