حج و بحران میان ریاض و تهران

نویسنده

» گزارش رادیو بین المللی فرانسه

کلارانس رودریگز 

جنگ سرد همچنان ادامه دارد. چه ازطرف ریاض چه ازطرف تهران، بارها گفته و شنیده شده که زیارت حج باید در آرامش و وحدت کامل میان مسلمانان برگزار شود، ولی با نگاهی به ظواهر دیپلماتیک درمی یابیم که واقعیت دیگری در این ماجرا نهفته است. شاهزاده نایف که اخیراً به عنوان ولیعهد پادشاهی عربستان معرفی شد، همچنان وزیر داخله عربستان است و به عنوان رییس کمیسیون عالی حج و زیارت، قصد دارد امنیت کشورش را حفظ کند.

شاهزاده نایف از هم اکنون خاطرنشان ساخته که با هرگونه اغتشاشی به شدت برخورد خواهد کرد. منظور وزیر داخله و شاه آینده عربستان تظاهراتی است که در ماه مارس در حاشیه شورش های بحرین و همچنین در اوایل ماه اکتبر در شرق عربستان که دو میلیون شیعه سعودی در آن زندگی می کنند روی داد.

سران سعودی بارها تحریک های جمهوری اسلامی را که به ایجاد هرج و مرج در بحرین و قسمت های شرقی عربستان سعودی [دارای ذخایر نفتی فراوانی] منجر شده محکوم کرده اند. اخیراً توطئه ای که گفته می شد ازسوی جمهوری اسلامی علیه سفیر عربستان در واشنگتن انجام شده باعث تشدید تنش های میان تهران و ریاض گردید.

این جنگ سرد مربوط به دیروز و امروز نیست. این دو قدرت منطقه ای بر سر تسلط سیاسی و همچنین مذهبی بر منطقه به شدت با یکدیگر رقابت دارند. یکی از آنها شیعه و دیگری سنی است. در اطرافیان ملک عبدالله، شاهزاده نایف به عنوان ولیعهد جدید، کینه و عداوت خود را نسبت به آیت الله های ایرانی و اسلام تشیع مخفی نمی کند. او آماده است تا با قدرت هرچه تمام با جاه طلبی های هسته ای ایران به مقابله بپردازد.

و در این میان، زائران ایرانی شاهدند که حج و زیارت به یک صحنه سیاسی بدل گشته: فراموش نکنیم که در سال ۱۹۸۷، درگیری های خشونت بار باعث کشته شدن ۴۰۲ نفر، ازجمله ۱۷۵ زائر ایرانی شد. نتیجه: قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی و محروم شدن زائران ایرانی از حج به مدت طولانی. امسال تعداد آنان در مکه به ۹۷۰۰۰ نفر رسید.

 

تدابیر بازدارنده

تمامی تدابیر و تمهیدات لازم به کار گرفته شده تا خیزش یا حرکتی از سوی جمعیت سر نزند. دو میلیون و نیم مسلمان پس از ورود به جده وارد ترمینال مخصوص حجاج می شوند. این اقدام فیلترکننده منحصر به فرد در جهان باعث تسهیل در کنترل زائران از جنبه های مختلف بهداشتی، مهاجرتی و به ویژه امنیتی می شود. تعداد نیروهای ضربت که می توانند سریعاً وارد عمل شوند به تنهایی ۲۴۰۰۰ نفر است.

دیگر نیروهای امنیتی و ضربتی که در اماکن زیارتی مستقر هستند، امنیت ۶۰ تونل را برعهده دارند تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی به سرعت وارد عمل شوند. این درحالی است که ۱۵۰۰ دوربین مداربسته در اطراف مسجد الحرام نصب شده و ۵ هلی کوپتر امدادی نیز به حالت آماده باش قرار دارند.

سال گذشته مترو پنج روز در سال فعالیت می کرد. زائران از این پس می توانند از خطوط مترو بین منا، مزدلفه و کوه عرفات استفاده کنند. بدین ترتیب رفت و آمد و ترافیک بیش از حد که یکی از مشکلات زمان حج است تا حد زیادی برطرف شده است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، ۴ نوامبر