داستان یک ربایش ۴۸ ساعته

نویسنده
شیرین کریمی

» پسر نائب رئیس مجلس آزاد شد

یک روز پس از آزادی فرزند نائب رئیس مجلس جمهوری اسلامی، خانواده وی اعلام کردند به احتمال قوی “جریان انحرافی” عملیات ربودن پسر شهاب الدین صدر را رهبری کرده است. این نماینده شاخص اصولگرایان از منتقدان اصلی جریان نزدیک به رئیس دولت است؛همان کسی که پیشتر جریان انحرافی را به مقابله با “باورهای دینی” و همچنین تلاش برای در اختیار گرفتن مجلس نهم متهم کرده بود.

دو روز پس از ربوده شدن فرزند شهاب الدین صدر توسط افراد ناشناس، وی شامگاه دو شنبه آزاد شد؛ خبری که البته دیروز بر روی خروجی خبرگزاری و رسانه های اصولگرا قرار گرفت. علیرضا صدر که پسر شهاب الدین صدر از اعضای هیات رئیسه پارلمان است، روز سه شنبه در گفتگو با سایت خبرآنلاین نحوه ربایش خود در روز شنبه را چنین تشریح کرد: “شنبه شب دو خودروی لندکروز مشکی ماشین من را در یکی از خیابان‌های تهران متوقف کردند و مرا از ماشین پیاده کردند. آن‌ها به صورتم چشم بند زده و دست‌هایم را بستند و مرا به مکانی ناشناخته که ساختمانی شخصی بود بردند.”

 

سانتافه یا لندکروزر

این در حالی است که روز شنبه یک منبع مطلع نزدیک به نائب رئیس مجلس، همزمان با اعلام احتمال ربوده شدن فرزند شهاب الدین صدر، به خبرگزاری فارس گفته بود: “به استناد برخی شواهد، یک دستگاه خودروی “سانتافه” با شماره معلوم شنبه شب فرزند شهاب الدین صدر را احتمالا ربوده است که مشخصات این خودرو به همراه شماره آن به دستگاه‌های مسئول ارائه شده است ”

وی با تاکید بر اینکه با استعلام از مراجع انتظامی و قضایی بازداشت این متخصص بیهوشی منتفی شده بر “ربودن” وی تاکید کرده بود.

گفتنی است در 48 ساعتی که احتمال ربوده شدن فرزند نائب رئیس مجلس جمهوری اسلامی مطرح بود، هیچ یک از مقامات اطلاعاتی و یا قضائی توضیح در این زمینه ندادند.
 علیرضا صدر اما دیروز در بازگویی مطالبات ربایندگان تاکید کرد آن ها او را تهدید کرده اند تا علیه پدر خود “مطالبی” به زبان آورد، ولی او ادعا می کند “چیزی” نگفته است.

وی می گوید دو شنبه شب،افراد ناشناس چشمان وی را بسته و پس از یک ساعت و نیم گرداندن در خیابان‌ها، وی را کنار خودروی او رها کرده اند.

 

کار جریان انحرافی است

اما انچه در گزارش دیروز خبر آنلاین جالب توجه بود، اشاره خانواده صدر به احتمال سازماندهی این آدم ربایی از سوی جریان انحرافی بود. احتمالی که آن را “قوی” دانسته اند. آن ها این ادعا را بر اساس “سئوالات و خواسته های” ربایندگان از فرزند نائب رئیس مجلس مطرح کرده اند.

جریان انحرافی عبارتی است که مخالفان اصولگرای محمود احمدی نژاد در خصوص نزدیک ترین حلقه سیاسی به وی به کار می برند. آن ها معتقدند اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و محمدرضا رحیمی در راس این جریان قرار دارند.

خانواده صدر اعلام کرده اند که مقامات امنیتی اعتقاد دارند، “عناصر خودسر” این آدم ربایی را انجام داده اند.

“عناصر سرخود” در ادبیات جمهوری اسلامی نخستین بار به طور عمومی در پاییز سال 77 استفاده شد. سیزده سال پیش پس از قتل های زنجیره ای روشنفکران توسط ماموران وزارت اطلاعات، قربانعلی دری نجف آبادی اعلام کرد “عناصر خودسر” در این وزارتخانه مسئول کشتن دست کم 4 تن از روشنفکران بوده اند.

جریان انحرافی، نظامی و اطلاعاتی شده است

گفتنی است اواخر ماه مرداد سایت اصولگرای مشرق با انتشار گزارشی از ایجاد نهاد های اطلاعاتی موازی توسط دولتی هاخبر داده بود. بر این اساس ادعا شده بود جریان انحرافی یکی از مدیران کل وزارت خانه های “حساس” کشور به نام “س” را به عنوان گزینه پیشنهادی معاونت جدید حفاظت اطلاعات ریاست جمهوری به محمود احمدی نژاد داده؛ادعایی که البته از سوی دولت رد شد.

دو هفته پیش نیز سایت جهان، به نقل از داوود احمدی نژاد از ورود جریان انحرافی به “فاز نظامی” خبر داده و نوشته بود: “مطمئن باشید بر اساس آن اطلاعاتی که ما داریم و خبر ما و اطلاعات ما نیز موثق است، جریان انحرافی با توجه به اینکه در فاز فرهنگی و سیاسی شکست خورده است، می‌خواهد وارد فاز نظامی شود.”

 

صدر علیه جریان انحرافی

 حالا جریان انحرافی متهم به ربودن فرزند نماینده ای شده که در ماه های اخیر بار ها در انتقاد از جریان انحرافی موضع گیری کرده است. اردبیهشت امسال شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس، جریان پیرامون رئیس دولت را “شکل‌گیری یک توطئه علیه نظام” توصیف کرده و هشدار داده بوده بود که “این جریان با باورهای دینی مردم مقابله می‌کند و اعتقادات آنها را که بر اساس عقل، بینش و حکمت است، به سمت مسائل موهن و بی پایه سوق می‌دهد”.

وی همچنین سیاست های جریان انحرافی در خصوص انتخابات پیش رو به چالش کشیده و گفته بود: “قاعدتاً یکی از اهداف جریان انحرافی در اختیار گرفتن مجلس نهم و ماندن در قدرت است تا از این طریق در تصمیمات آینده کشور دخالت کند لذا انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری بسیار مهم است.”

شهاب الدین صدر به ویژه به کمیته اصولگرایان 8+7 نزدیک است که زیر نظر آیت الله مهدوی کنی خود را برای انتخابات مجلس آماده می کند. او همزمان از مواضع جبهه پایداری به رهبری آیت الله مصباح یزدی نیز حمایت کرده است. هر دوی این جریان های اصولگرا خود را مخالف سرسخت “جریان انحرافی” می دانند و می کوشند مانع از به قدرت رسیدن نمایندگان این جریان در انتخابات پیش رو شوند.این در حالیست که چهره های اصلی این دو جریان از حامیان احمدی نژاد و یا از همکاران وی در کابینه های نهم و دهم بوده اند.