پروژه حذف هاشمی شکست خورد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» مهدوی کنی به احترام هاشمی کاندیدا نمی شود

سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره 25 بهمن و “معاند” خواندن راهپیمایان  آن روز، اگر چه با اعتراض بسیاری از هواداران جنبش سبز رو به رو شد، اما در محافل سیاسی راست به عنوان “تاکتیک” برای ادامه حضور در مسند ریاست مجلس خبرگان تعبیر شد؛ اعلام غیر رسمی عدم کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی در انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری و اشاره مستقیم به این عدم شرکت در “احترام” به هاشمی رفسنجانی هم موجب تقویت این نظر شد.

این در شرایطی است که هواداران دولت برای حذف هاشمی، به جای سرمایه گذاری بر روی مصباح یزدی روحانی حامی احمدی نژاد، نیروی تبلیغاتی خود را صرف نامزدی آیت الله مهدوی کنی کرده بودند.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، احتمال ریاست مجدد هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری روز گذشته با اعلام غیر رسمی عدم کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی تقویت شد.

بنا به نوشته این رسانه ها و از جمله سایت آفتاب، خبر انصراف کنی از شرکت در انتخابات رئیس مجلس خبرگان از سوی  دبیر سیاسی هیات موتلفه اسلامی، اسد الله بادامچیان که حزب متبوع وی متحد استراتژیک جامعه روحانیت مبارزست که تحت هدایت کنی قرار دارد، منتشر شده است.

اسدالله بادامچیان دیروز در گفت و گو با سایت خبرآنلاین، نزدیک به محمد باقر قالیباف، اعلام کرد: “ریاست خبرگان بار دیگر با آقای هاشمی خواهد بود چرا که آیت‌الله مهدوی کنی به احترام آقای هاشمی در انتخابات حاضر نخواهند شد”.

همین اعلام موضع یک سطری بادامچیان، خشم گسترده رسانه های دولتی را در پی داشت تا حدی که رجانیوز، در مطلبی که ساعت یک بامداد بر روی خروجی خود قرار داد، از ستار هدایت خواه، وابسته به فراکسیون دولتی ها در مجلس  مصاحبه گرفت و از بادامچیان انتقاد کرد.

راهیافته بویراحمد به مجلس درباره خبر اعلام شده از سوی بادامچیان می گوید: “یک نماینده نمی‌تواند از قول آیت‌الله مهدوی کنی اظهار نظر کند تعجب می‌کنم که یک نماینده چگونه تشخیص داده آیت‌الله مهدوی به احترام هاشمی کاندیدا نخواهد شد. آیت‌الله مهدوی‌کنی مصلحت نظام را بر هر امر دیگری مقدم می‌داند”.

اما در همین زمینه، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه، اعلام کردکه هاشمی رفسنجانی با ارسال پیامی به مهدوی کنی، از حضور وی برای رقابت بر سر کرسی ریاست خبرگان رهبری استقبال کرده است.

 منبع آگاه فارس دیروز گفت: “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به واسطه یکی از ائمه جمعه موقت تهران اخیرا به آیـت‌الله مهدوی کنی پیغام داد که ایشان برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شوند. این عضو مجلس خبرگان که حامل این پیام بود، از قول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقل کرده است که: من اصراری برای آمدن ندارم. آیت‌الله مهدوی کنی حتما کاندیدا شوند.نامبرده همچنین به نقل از هاشمی رفسنجانی گفته است: من هرباری که برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا می‌شدم، نزد مقام معظم رهبری می‌رفتم و ایشان تاکید می‌کردند که شما بیائید اما این‌بار که به دیدار مقام معظم رهبری رفتم، حضرت آقا فرمودند: من نظر نفی و اثباتی ندارم… “.

منبع آگاه  فارس می افزاید: “چند روز پس از این ماجرا عضو مجلس خبرگان رهبری مجددا طی تماسی با آیت‌الله مهدوی کنی به ایشان اعلام می‌کند تصمیم آقای هاشمی رفسنجانی عوض شده و می‌خواهد کاندیدای ریاست شود.برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که فشارهای ناشی از اطرافیان و برخی جریانات سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را وادار به تغییر تصمیم اولیه خود کرده است”.

گفتنی است هاشمی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اعلام کاندیداتوری خود  گفته بود: “در اجلاس دوره قبل خبرگان رهبری، ریاست خبرگان را شخصاً به آیت‌الله مهدوی کنی پیشنهاد کردم و خود مایل به پذیرش آن نبودم “.

  خبرگزاری فارس نیز درباره “تاکتیکی” بودن انتقاد هاشمی از جنبش سبز نگران شده و در یادداشتی درباره این موضوع، نوشته است: “همگان شاهد همراهی‌های جدی هاشمی رفسنجانی با مثلث مجری فتنه سال 88 - خاتمی، موسوی و کروبی - بودند. گرچه موضع گیری روشن وی در جلسه اخیر مجمع تشخیص موضعی روبه جلو ارزیابی می‌شود اما به یقین وی باید به این پرسش عمومی پاسخ دهد که هاشمی که به محکوم نمودن اقدامات ضد انقلاب در 25 بهمن مبادرت ورزیده و اعلام کرده که تکلیف انقلاب با ضد انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مشخص بوده است. چرا وی در روز 25 بهمن اگر درست باشد‌، با یکی از سران کینه جوی فتنه - که همواره در لایه نفاق با نظام اسلامی مواجهه کرده است - ملاقات کرده و حتی - بنابر آنچه که در رسانه ها نیز منتشر شد- از وی خواستار تند کردن فضا شده بوده است. این تناقض در رفتار و گفتار بی تردید مورد سئوال خبرگان ملت نیز - همچون آحاد ملت واقع خواهد شد. اعضای مجلس خبرگان رهبری که شأنیت و اعتبار خود را از مقام ولایت فقیه و شخص ولی جامع عادل و فقیه برگزیده و والامقام اخذ می‌کنند، به یقین از هاشمی رفسنجانی خواهند پرسید که دیدارهای مکرر وی با سران و اصحاب فتنه 88 و هدایت‌ها و حمایت‌های وی از این جریان که تا مرز براندازی انقلاب و نظام اسلامی پیش رفتند و با درایت رهبری و حمایت مردم ناکام ماندند، با چه اهدافی صورت می‌گرفته و این دیدارها که پیش و پس از ماجرای فتنه ادامه یافته است چه تناسبی با جایگاه ریاست خبرگان رهبری دارد؟”

گفتنی است نزاع بر سر انتخابات ریاست خبرگان رهبری، علاوه برسطوح بالای مقامات حکومت که بعضا در رسانه ها فاش می شود، در سطح لباس شخصی هایی که سحام نیوز آنان را “لات های حکومت” می داند و همچنین سایت های هوادار احمدی نژاد و هاشمی کماکان ادامه دارد.