تامین اجتماع با سعید مرتضوی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نمایندگان مجلس اعتراض کردند

خبر انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. این نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته مجلس به محمود احمدی نژاد رسما تذکر دادند.به گفته نمایندگان معترض مجلس سعید مرتضوی “فاقد تخصص و تجربه مرتبط با تامین اجتماعی” است و رئیس دولت باید از انتصاب او به این سمت خودداری کند.

15 نماینده مجلس این تذکر را امضا کردند و حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه‌ مجلس آن را قرائت کرد. همزمان پدر محسن روح الامینی از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک نیز به شدت به این حکم اعتراض کرده است.

احمد توکلی، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، اسماعیل کوثری و بیژن نوباوه از چهره های شاخص اصولگرا، برخی از نمایندگانی بودند که به احمدی نژاد در باره‌ انتصاب سعید مرتضوی تذکر دادند.

این نمایندگان با اشاره به “اخبار موثق” درباره سمت جدید دولتی برای مرتضوی، این اقدام را نقض آشکار مواد ۵۳ و ۵۴ از فصل ششم قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته اند که در مورد ضوابط تخصصی انتصاب و ارتقای شغلی مدیران در سمت های “حرفه ای” است.

عبدالحسین روح الامینی هم درباره احتمال انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی به سایت الف “با تلخی” گفته است: “چگونه شخصی به دلیل اتهامات مختلف از ادامه فعالیت در یک قوه منع می شود، اما قوه دیگری وی را برای ریاست بر سازمان بزرگی تایید می کند؟”

در روزهای اخیر شماری از روزنامه‌های ایران از احتمال انتصاب سعید مرتضوی که از او به عنوان یکی از متهمان اصلی پرونده‌ بازداشتگاه کهریزک یاد می‌شود، به مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی خبر داده و برخی نیز از قطعی بودن این انتصاب نوشته اند.

سازمان تامین اجتماعی یکی از پولدارترین نهادهای دولتی ایران است که ثروت آن بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

سعید مرتضوی که هم اکنون رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، توسط فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران به عنوان یکی از بزرگترین عوامل نقض حقوق بشر و بخصوص حقوق مطبوعات و زندانیان در ایران معرفی می شود.

او در زمانی که قاضی دادگاه مطبوعات بود، شخصا دستور توقیف ده ها روزنامه و نشریه را صادر کرد. وی همچنین از طرف نهادهای حقوق بشری داخلی و بین المللی و نیز برخی نمایندگان مجلس ششم به قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی ـ– کانادایی در زندان اوین تهران متهم است.

خبر انتصاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی توسط سردار مهدی ابویی، معاون هماهنگی و پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز عنوان شده اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

او گفته رفتن سعید مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی “قطعی” است.

 

روح‌الامینی: پرونده مرتضوی مفتوح است

حدود سه هفته پیش، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه از “نقض قرار مجرمیت” مرتضوی توسط قاضی دادگاه بررسی کننده پرونده او خبر داده بود.این در حالیست که سعید مرتضوی توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس هشتم در مورد وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 متهم شناخته شده و قوه قضائیه نیز در این خصوص برای وی قرار مجرمیت صادر کرده بود.

در جریان آن اتفاقات، قاضی سعید مرتضوی، دادستان تهران بود و همان روزها اعلام شد که محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک، جان خود را از دست داده‌اند.

کمیته تحقیق و تفحص مجلس معتقد بود که با توجه به اسناد موجود، سعید مرتضوی دستور اعزام دستگیرشدگان به بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک را صادر کرده است.

دادستان سابق تهران در مرداد ماه گذشته از تبرئه خود در قوه قضائیه خبر داده بود اما غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این سخنان را رد کرد.

پدر محسن روح الامینی اما در مصاحبه با سایت الف متعلق به احمد توکلی، خبر لغو قرار منع تعقیب سعید مرتضوی در پرونده کهریزک را “در حد شایعه” دانسته و اعلام کرده که “در صورت صدور چنین دستوری قطعا به آن اعتراض می کند.”

او در این خصوص توضیح داده که “سعید مرتضوی در چند شعبه پرونده دارد که یک مورد مربوط به شکایت آقای کامرانی است که قرار منع تعقیب از سوی بازپرس صادر شد و آقای کامرانی هم به آن اعتراض کرد اما پرونده دیگر مربوط به کهریزک است که در دادسرای انتظامی قضات مفتوح است و تاکنون در خصوص صدور لغو منع تعقیب هیچ خبری به اینجانب و آقای جوادی فر و یا وکلای ما اعلام نشده است.”

روح الامینی که دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی نیز هست در این گفت و گو افزوده: “دادستان سابق تهران با ادعای ابتلای فوت شدگان به مننژیت به پرونده سازی در خصوص سه جوان فوت شده در کهریزک نیزمتهم است و اما به دلیل اینکه آقای مرتضوی شغل نظامی ندارد این پرونده در داسرای نظامی رسیدگی نشد و به دادسرای ویژه قضات فرستاده شد که هم اکنون مفتوح است.”