بریتانیای عقب مانده و وزیر خارجه پرحرف

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش لاریجانی به انتقاد لندن از انتخابات جمعه

دو روز پس از آنکه وزیر امورخارجه بریتانیا، انتخابات جمعه را “غیر منصفانه و غیر آزاد” توصیف کرد، رئیس مجلس هشتم، لندن را به “عقب ماندگی” سیاسی متهم کرد و گفت وزیر خارجه این کشور حرف بی حساب زیاد می زند. او همچنین از تصمیم سه ماه پیش مجلس هشتم برای کاهش روابط با بریتانیا دفاع کرد. یک روز پیش از وی وزارت خارجه نیز با انتقاد از مواضع بریتانیا، انتخابات مجلس نهم را “عظیم و با شکوه” معرفی کرده بود.

“دولت انگلیس فکری به حال وزیر خارجه خود بکند.” این واکنش رئیس پارلمان جمهوری اسلامی به مواضع وزیر خارجه بریتانیا در خصوص انتخابات 12 اسفند است. علی لاریجانی روز دوشنبه در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس، همچنین ویلیام هیگ را متهم کرد که هم “زیاد حرف” می زند و هم حرف “بی حساب”.

به گفته رئیس مجلس هشتم آنچه وزیر امورخارجه بریتانیا در خصوص انتخابات مجلس نهم بیان کرده “همگی ناشیانه و دور از حکمت” بوده است.

بی حکمتی مورد اعتراض علی لاریجانی را باید در بیانیه ای جستجو کرد که صبح روز شنبه، اندک زمانی پس از پایان انتخابات پارلمانی در کشور از سوی وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد. در این بیانیه ویلیام هیگ انتخابات مذکور را “غیر آزاد و غیر منصفانه” خوانده و متذکر شده بود این انتخابات “خواست مردم ایران” را منعکس نکرده است.

 

فضای ترس و رعب

گفتنی است تمامی گروه های نزدیک به جنبش سبز و اصلاح طلبان از هفته ها پیش از برگزاری انتخابات از ارائه لیست کاندیدا خودداری و انتخابات مجلس نهم را تحریم کرده بودند. گروه های سیاسی و شهروندان جنبش سبز حاکمیت را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 متهم می کنند و معتقدند به دلیل عدم تغییر فضای سیاسی در دو سال گذشته شرکت در انتخابات “بی معنا” است. گفتنی است در انتخابات مجلس هفتم و هشتم هزاران تن از کاندیداهای دموکراسی خواه توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و جابجایی آرا در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور را در بحرانی عمومی فرو برد.

از همین رو وزیر خارجه بریتانیا نیز سه روز پیش از یاد نبرد تا متذکر شود: “مدتهاست که انتخابات در ایران آزاد و منصفانه برگزار نمی شود.”

ویلیام هیگ از “فضای ترس و رعب” و “سرکوب صداهای مخالف” در سال 88 سخن گفته و تاکید کرده است: “با سخت‌تر شدن روند بررسی صلاحیت کاندیداها و نیز سرکوب مداوم مخالفان از جمله ادامه حصر خانگی دو تن از رهبران آنها، شرایط برای نامزدهای انتخاباتی محدودتر شده بود.”

اشاره وی به کشتن ده ها تن از شهروندان در خیابان ها توسط سپاه، شبه نظامیان بسیج وماموران نیروی انتظامی در جریان خیزش جنبش سبز و اعتراضات خیابانی دو سال اخیر است.بعد از این انتخابات به غیر از ریخته شدن خون معترضان، هزاران شهروند بازداشت و صدها تن از روزنامه نگاران، رهبران احزاب مخالف و کنش گران مدنی با احکام طولانی مدت حبس، روانه زندان های سراسر کشور شدند؛روندی که هنوز ادامه دارد. همچنین پس از تظاهرات گسترده جنبش سبز در 25 بهمن سال گذشته با فراخوان میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران سیاسی جنبش سبز به اتفاق همسران خود با دستور رهبر جمهوری اسلامی به زندان خانگی رفتند و ارتباط شان با دنیای خارج قطع شد.

 

هیگ: عدم حضور اصلاح طلبان تعجب ندارد

از همین رو ویلیام هیگ می گوید: “در چنین شرایطی، تعجبی ندارد که اکثر اصلاح طلبان ترجیح دهند که در این رقابت حضور نداشته باشند، که این امر خود انتخابات را به صحنه رقابت داخلی کاندیداهای جناح محافظه کار بدل کرد. به همین دلیل است که ما معتقدیم این انتخابات منعکس کننده خواست واقعی مردم ایران نبود.”

با این حال علی لاریجانی که خود در این انتخابات بی رقیب بیشترین آرا را در شهر قم کسب کرده است، از ویلیام هیگ خواسته نسبت به حوادث “هوشیار” باشد.

 

مهمانپرست: احترام بگذارید

دو روز پیش هم رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات ویلیام هیگ پیرامون انتخابات مجلس نهم، به مقامات انگلیسی توصیه کرده بود که از تکرار “اشتباهات گذشته” بپرهیزند و به “انتخاب ملت ایران” احترام بگذارند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که معترضان جنبش سبز می گویند حتی در این انتخابات تک قطبی نیز وزارت کشور دولت محمود احمدی نژاد به “رای شهروندان” احترام نگذاشته است و میزان مشارکت آن ها را بیشتر از درصد حقیقی اعلام کرده است. در حالی که میزان مشارکت انتخابات مجلس هشتم با حضور اصلاح طلبان 50 درصد بوده، دولت میزان مشارکت انتخابات امسال را 64 درصد اعلام کرده؛ آماری که البته از زبان جناح های مختلف حکومتی تفاوت های قابل توجهی داشته است.

با این حال مهمانپرست بر این باور است که اظهارات ویلیام هیگ تلاشی برای تحت الشعاع قرار دادن “عظمت و شکوه حضور گسترده مردمی” در انتخابات روز جمعه بوده؛ انتخاباتی که سخنگوی وزارت خارجه آن را “آزاد و عادلانه” توصیف کرده است.

 

عقب افتادگی سیاسی بریتانیا

علی لاریجانی در همین راستا “قضاوت” بریتانیا در خصوص آنچه منتقدان دولت “نمایش انتخابات” می دانند را حاکی از “عقب افتادگی سیاسی” لندن دانست؛ امری که به باور وی باعث شده تا بریتانیا “واقعیات” را نبیند.

گفتنی است لندن روابط دیپلماتیک خود با تهران را اواخر پاییز امسال قطع کرد؛ آیت الله علی خامنه ای هم انگلیس را “خبیث” خواند.همزمان با این تحولات بود که بریتانیا در اقدامی بی سابقه بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. این تحریم به معنای پایان مبادلات تجاری تهران و لندن بود. پس از آن مجلس هشتم به رهبری علی لاریجانی طرحی را تصویب کرد تا دولت روابط با لندن را به سطح کاردار تنزل دهد و سفیر بریتانیا را پایتخت اخراج کند؛ طرحی که بی درنگ توسط شورای نگهبان تصویب شد، اما پیش از ابلاغ به بریتانیا، صدها تن از دانشجویان و معترضان بسیجی از دیوارهای سفارت این کشور در خیابان فردوسی و همچنین باغ قلهک بالا رفتند و با افروختن آتش تمامی اتاق های این دو محل را غارت کردند و حتی برای ساعاتی تعدادی از کارمندان این سفارت را نیز به گروگان گرفتند.بحث قطع رابطه نیز نصفه نیمه ماند.

 

دفاع لاریجانی از کاهش روابط

حالا سه ماه پس از آن واقعه و همزمان با اظهارات جدید مقامات بریتانیا پیرامون انتخابات مجلس نهم، علی لاریجانی فرصت را مغتنم شمرد تا از تصمیم آذرماه مجلس دفاع کند. او گفت: “رفتارهای دولت انگلیس نشان می‌دهد که تصمیم مجلس هشتم در کاهش روابط با آن کشور کاملا به موقع و درست بوده است.”

بالا رفتن بسیجی ها از سفارت باعث شد تا بریتانیا درهای سفارت خود در تهران را ببندد و تمامی کارکنان خود را از تهران فراخواند و حکم به اخراج تمامی دیپلمات های جمهوری اسلامی از لندن بدهد.

 

سفیر بریتانیا: لاریجانی به فضای پرتنش متمایل است

دامنیک چیلکات سفیر سابق بریتانیا پس از بازگشت به کشور در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، علی لاریجانی را پشت پرده حمله به سفارت بریتانیا معرفی کرده و گفته بود: “ایران کشوری نیست که به صورت خودش در آن تظاهراتی شکل بگیرد و پس از آن به یک سفارت خارجی حمله شود. این اقدام تنها با اطلاع و حمایت نظام انجام می‌شود.”

وی رئیس مجلس و علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس را از جمله عناصر درون جمهوری اسلامی دانسته بود که می خواستند فضا پرتنش شود.