حمایت از حضور نظامی روسیه در اوکراین

نویسنده
حسین محمدی

» ترس اصولگرایان از انقلاب های نارنجی و مخملین

هم‌زمان با افزایش درگیری‌ها در اوکراین و تصمیم روسیه برای دخالت نظامی در این کشور٬ رسانه‌های اصول‌گرا به حمایت از این تصمیم پرداخته و آن را آغاز روزهای سخت نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا توصیف کرده‌اند.

روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود - در گزارشی پیرامون درگیری‌های اوکراین٬ با اشاره به تصمیم دولت پوتین برای دخالت نظامی در اوکراین٬ چنین تصمیمی را “آغاز روزهای تاریک نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا” توصیف کرد و نوشت: “با حمایت‌های بی‌حد و حصر غرب، نارنجی‌ها موفق شدند با یک کودتای رنگی انقلاب ساقط شده نارنجی خود را احیا کنند. نارنجی‌ها در حالی علیه دولت یانوکوویچ دست به کودتا زدند که روز قبل در قبال گرفتن امتیازاتی، تعهد کرده بودند همه چیز را انتخابات آتی مشخص کند. به زعم کودتاگران اما، ظاهرا تحولات در این کشور مهم اروپایی پایان نیافته زمزمه تجزیه آن بر سر زبان‌ها افتاده است. به دلیل حضور نظامی روسیه در منطقه خودمختار «کریمه» احتمال وقوع جنگ نیز در این منطقه افزایش یافته تا بدین ترتیب بحران در شرق اروپا به حد اعلای خود برسد”.

هم‌زمان رجانیوز - وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری - اقدام به بازنشر گزارشی از یک خبرگزاری روسی کرده و نوشته است: “شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت آمریکا نقش مهمی در افزایش ناآرامی سیاسی و اجتماعی در اوکراین در هفته‌های اخیر بر عهده داشته‌اند… نقش شبکه‌های اجتماعی در ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی اوکراین به حدی است که برخی کارشناسان، وضع اوکراین را «انقلاب فیس‌بوکی و توئیتری» نامیده‌اند. فیس‌بوک و توئیتر نقش مهمی در سازماندهی راهپیمایی‌های عمومی معترضان اوکراینی به عهده دارند. اما حقیقت مهم‌تر آن است که قدرت‌های خارجی از این شبکه‌ها برای ایجاد و حفظ ارتباط با معترضان و هدایت غیرمستقیم آنها استفاده می‌کنند. هم‌اکنون سایت‌های فراوانی به طور مستقیم وضعیت ناآرام خیابان‌های کیف را پخش می‌کنند که برای دولت‌های غربی همچون یک مشاهده حضوری مستقیم است”.

وب‌سایت بی‌باک‌نیوز نیز ناآرامی‌ها در اوکراین را نتیجه “دخالت آشکار در درگیری‌های داخلی اوکراین” توسط دولت‌های غربی دانسته و نوشته است: “ اوکراین را باید محل تلاقی منافع قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر روسیه، اتحادیه‌ اروپا و ایالات متحده آمریکا نامید. در حقیقت، همان‌گونه که از میان رفتن نفوذ روسیه در این کشور موجب کم‌رنگ شدن هویت اروپایی روسیه می‌شود، عدم گرایش کی‌یف به سمت ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی غربی نیز سبب مسدود شدن نفوذ ایالات متحده‌ آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در منطقه‌ی اروپای شرقی می‌شود”.

هم‌زمان محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی نیز چنین درباره ناآرامی‌ها در اوکراین اظهارنظر کرده: “ما نگران تحولات در اوکراین هستیم و معتقدیم در چند ماه گذشته در تحولات دخالت از بیرون به بهبود واقع کمک نکرده امیدواریم مردم اوکراین بتوانند آینده خود را تعیین کنند و شاهد نباشیم که وضعیت اوکراین درگیری و بازگشت به روابط خصومت آمیز را به همراه داشته باشد”.

پیش از این مصطفی پورمحمدی٬ وزیر دادگستری دولت روحانی٬ با اشاره به این‌که “نظام ما قابل مقایسه با اینجاها نیست؛ بر کسی امر مشتبه نشود”٬ به انتقاد از رسانه‌ها بابت نوع پوشش اخبار اوکراین پرداخته بود: “ اتفاقی در اوکراین افتاده، بعضی ها در روزنامه جوری تیتر می زنند که گویا مسئله ای داخلی اتفاق افتاده. یک شخصی چیزی می گوید تیتر اول می شود و عکس‌های رنگی بزرگ در لوگوی فلان روزنامه با عکس و رنگ همان حرکت سیاسی که در آن کشور اتفاق افتاده است؛ به نحوی که آنها احساس پیروزی می کنند و اگر اتفاقی و تحول سیاسی در جایی اتفاق افتاده تبدیل به موضوعی داخلی می کنند. عده ای هم به نوعی گزارش می دهند یا تیتر می زنند که گویا چیزی از دست داده اند و عزادار هستند. واقعا جای تعجب است”.

ماه گذشته محمداسماعیل کوثری٬ عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ درباره اعتراض‌ها در اوکراین گفته بود: “اینکه بخواهیم درگیری های اوکراین را نمونه دیگری از بازگشت انقلاب های مخملین و رنگین به برخی کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه بدانیم، تفکر بی ربط و اشتباهی است… اینکه بخواهند بار دیگر دست به انقلاب رنگی در ایران بزنند، نه تنها اندیشه اشتباهی است، بلکه حتی از نظر عملی نیز امکان پذیر نیست. بازگشت دوباره انقلاب های رنگی به کشور در آستانه انتخابات مجلس دهم دیگر ممکن نیست. سربازان گمنان امام زمان هشیارند و به شدت مسائل سیاسی کشور را رصد می کنند؛ ضمن اینکه همه عوامل عملیاتی دشمن شناسایی شده اند و نمی توانند برای انتخابات مجلس دهم فعالیتی علیه نظام و مردم داشته باشند”.

رحیم صفوی٬ مشاور نظامی آیت الله خامنه ای٬ نیز هفته گذشته در جریان نشستی تحت عنوان “بررسی مقدماتی طرح انتقال پایتخت” گفته بود: “ایجاد امنیت در مرکزیت سیاسی برابر با امنیت ملی ایران است و از این نظر امنیت تهران امنیت ایران محسوب می‌شود چنانچه وقتی کیف سقوط کرد اوکراین سقوط کرد.”