حجاب اسلامی در همه رشته ها، جز بسکتبال

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از تایید کلاه برای زنان و مردان فوتبالیست

خبرگزاری  دولتی جمهوری اسلامی از قول رباب شهریان، معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش وجوانان اعلام کرد که زنان مسلمان در  ۳۷ رشته ورزشی می توانند باحجاب اسلامی در مسابقات بین المللی حضور پیدا کنند و تنها در رشته بسکتبال است که حضور آنان هنوز از سوی فدراسیون بین المللی این رشته تایید نشده است. جالب این که گفته جانشین مرضیه اکبرآبادی در راس مدیریت امور بانوان چنین معنی می دهد که در دو رشته شنا و ژیمناستیک هم زنان پوشش اسلامی آزاد است.

این گفته پس از اعلام فیفا در مورد بی اشکال بودن داشتن کلاه و سربند برای مردان و زنان از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال بود که بازتاب گسترده ای در رسانه های ایران داشت.

اما خانم شهریان درحاشیه نشست نایب رییسان زنان هیات های والیبال سراسر ایران این موضوع را به تلاش جمهوری اسلامی برای آزادی پوشش اسلامی زنان نسبت داد و به خبرنگاران ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان گفت: “این آزادی ازقبل هم در فوتبال بوده است. در تلاش هستیم تا مسئله پوشش حجاب در رشته بسکتبال را نیز حل کنیم.”
او افزود: “در حال حاضر  در سی و هفت رشته ورزشی زنان با حجاب کامل در مجامع حضور می یابند وتنها در رشته بسکتبال است که زنان مسلمان مجوز نگرفته اند و به دنبال مکاتبه برای حل و فصل این موضوع هستیم .امیدواریم که طی سال آینده این موضوع حل شود.”
گفتنی است که سایت فدراسیون بین الملی فوتبال در پایان نشست سالانه  هیات اتحادیه بین المللی فوتبال (آیفاب) در زوریخ در ارتباط با “با قانون بازی” تصویب کرد که بازیکنان مرد و زن می توانند از سربند استفاده کنند. این مرجع رسمی یاداور شد که پس از دو سال بررسی مشخص شد که هیچ نشانه ای وجود ندارد که این پوشش ممنوع شود مگر این که طرح ان فراتر از قانون چهارمبنی بر حفظ امنیت بازیکن (در اثر کشیده شدن از پشت سر و قطع نخاع بازیکن) باشد.