گپ

نویسنده

گفت و گو با امین میری کارگردان نمایش “احساس آبی مرگ”

روایت یک قتل

 

آقای میری ،چه چیزی باعث شد تا به سراغ این موضوع و ایده بروید؟

دغدغه های زندگی اجتماعی و حوادثی که در محیط پیرامون ما رخ می دهد همواره بخش مهمی از فراز و فرودهای زندگی تمامی انسان ها را شکل می دهد . نمایش “احساس آبی مرگ” با نگاهی به شیوه تئاتر مستند در حقیقت بازگو کننده زندگی واقعی چند جوان زیر ۱۸ سال است که مرتکب قتل شده و در انتظار حکم قصاص خود هستند.

 

تئاتر ایران در تولید تئاتر مستند سابقه چندانی ندارد و اندک تجربه های گذشته همواره با نقایص مشخصی بر صحنه بودند.نمایش شما تا چه اندازه با فاکتورهای تئاتر مستند روبروست و برای دستیابی به این مهم چه کردید؟

نمایش 100درصد مستند است. تحقیق و پژوهش آن از تیرماه 91 آغاز شد و از شهریورماه سال گذشته نیز کار تولید را شروع کردیم. نمایش “احساس آبی مرگ” بر اساس واقعیت تولید شده است و همه شخصیت‌های آن واقعی هستند.

 

قرار بود ابتدا از آدم های واقعی که در زندان وجود دارند برای بازی در این تئاتر دعوت کنید؟

در ابتدا با تلاش های فراوان مجوز حضور این افراد به جای بازیگران حرفه ای تئاتر را از مسوولان دریافت کردیم اما به دیل بازخوردهای منفی که ممکن است از سوی جامعه و مخاطبان با این افراد در حین اجرای زنده رخ دهد، از این تصمیم گذشتیم و مقرر شد بازیگران تئاتر به ایفای نقش این افراد بپردازند. 

 

پس از این که به این نتیجه رسیدید به سراغ بازیگران تئاتر رفتید.آیا این نوع انتخاب و شکل بازی بازیگران باعث نمی شد نگران فاصله گرفتن از ایده مستند خودشوید؟

در تلفیق بازیگران این اثر، از هنرمندان با تجربه و جوانانی که برای نخستین بار حضور در صحنه نمایشی را لمس می کنند استفاده شده است و بیشتر سعی شده تا روایت محتوایی و مضمونی اثر وامدار اصل حقیقی اتفاقات روایت شده باشد تا وجه مستند نمایش به شکل کامل حفظ شود.

 

برای دست یابی به چهارچوب استاندارد تئاتر مستند چه تغییراتی را در نمایشنامه به وجود آوردید؟
برای هر چه نزدیک شدن به تئاتر مستند از شیوه “روایت” و مونولوگ گویی در کارگردانی اثر استفاده شده است و مخاطبان در بطن این نمایش برش هایی از زندگی مقتولان در کنار روایت اول شخص متهمان به قتل را از زبان هشت متهم در قالب هفت پرونده خواهند شنید.

 

مساله همذات پنداری و رهایی تماشاگر در برخورد با وضعیت های موجود در نمایش برایتان قابل پیش بینی بود؟
یکی از اصلی ترین ویژگی های هنر نمایش پاکسازی درون و رسیدن به تذهیب نفس است و در این نمایش نیز سعی شده است ،در کنار بیان دیدگاه های نقد اجتماعی شرایط و مراحل زندگی متهمان به قتل به گونه ای روایت شود که مخاطبان بیشترین همذات پبنداری را با اثر داشته باشند.

 

زمان دقیق تمرین و تولید یک اثر مستند با گروه بازیگران برای شما تا چه میزانی بود؟

بیش از یک سال مراحل تحقیق درباره شخصیت های نمایش “احساس آبی مرگ” همگی واقعی هستند و در سن نوجوانی به دلیل ارتکاب به قتل روانه کانون اصلاح و تربیت شدند به درازا کشید.

 

درباره حمایت هایی که از اجرای این نمایش می شود بگویید.

اجراهای نمایش به نفع کودکان و نوجوانان کانون اصلاح تربیت خواهد بود و کانون وکلای دادگستری و فرهنگسرای ارسباران در اجرای خیریه “احساس آبی مرگ” همکاری دارند.