تروریست ها وارد می‌شوند

نویسنده

اواخر اسفند ماه 1378 فرماندار تهران با صدور اطلاعیه ای خبر داد که صحت انتخابات تهران تأیید شده است. در اطلاعیه فرمانداری تاکید شده بود: “نتایج بازشماری 528 صندوق اخذ رأی صحت انتخابات را در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تأیید کرد و نتایج آرای اعلام شده طی آگهی مورخ 9/12/78 و سی نفر حائزین اکثریت قبلی مورد تأیید مجدد قرار گرفت.” [همشهری–بیست و دوم اسفند ماه 1378]

روز22 اسفندماه 78، در حالیکه مباحث دامنه دار انتخابات تهران و سراسر کشور ادامه داشت و هنوز فرجام کار مشخص نشده بود، ناگهان خبری شگفت انگیز افکار عمومی را با شوکی بزرگ مواجه کرد. سعید حجاریان، مدیر مسئول صبح امروز و نماینده مردم در شورای شهر به هنگام ورود به این شورا ترور شده بود.

سال 78، شاید سختترین سال دولت خاتمی باشد. محاکمه و زندان گروهی از چهره های نامدار هوادار رفورمیسم خاتمی، استیضاح دو وزیر کابینه، بحرانهای متعدد بر سر مطبوعات، بحران عظیم کوی دانشگاه و بالاخره آخرین ضربه در آخرین روزهای سال: ترور حجاریان.

اولین گزارش از این ترور در روزنامه های عصر روز 22 اسفند منتشر شد. روزنامه کیهان در گزارش خود آورده بود: “سعید حجاریان نائب رئیس شورای شهر تهران ساعت 8:37 دقیقه صبح امروز توسط مهاجمین با شلیک دو گلوله مورد سوءقصد قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ما شاهدان عینی می گویند یکی از گلوله ها به صورت و گلوله دیگر به کتف حجاریان اصابت کرده است. این حادثه مقابل ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت اتفاق افتاد. حجاریان هم اکنون دربیمارستان سینا بستری است و گفته می شود در حالت کما به سر می برد.”


یکی از شاهدان عینی که کارمند شورا است گفت: “از پنجره به بیرون نگاه می کردم، مشاهده کردم هنگامی که حجاریان از اتومبیل خود پیاده شد یک نفر مقابل او ایستاد. صدایی به گوش رسید گمان کردم ترقه ای منفجر کرده اند اما پس از لحظه ای حجاریان بر زمین افتاد. یک دستگاه موتور سیکلت 1000 کناری ایستاده بود دو سرنشین آن کلاه کشی سیاه بر سر داشتند. یک نفر از آنها پیاده شد و به سمت حجاریان آمد مثل اینکه می خواست با او صحبت کند اما بلافاصله دو گلوله به او شلیک کرد و سپس به اتفاق همراه خود با موتورسیکلت از صحنه فرار کردند.”

کیهان از قول دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست تیم معالج سعید حجاریان درباره احتمال زنده ماندن حجاریان نوشته بود: “نمی شود درصدی را مشخص کرد، مشکل وی تنفسی است و هم اکنون این مشکل با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی حل شده است.”

کیهان سپس در ادامه گزارش خود آنچنان که مرسوم این روزنامه است تحت عنوان “پیشگویی مقامات آمریکایی” نوشته بود: “پیش از این «آنتونی زینی»، فرمانده نیروهای ویژه آمریکایی در خاورمیانه طی سخنانی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تصریح کرده بود که اگر چه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس پیروز شدند اما وقوع ناآرامی های سیاسی در ماههای آینده، ایران را فراخواهد گرفت(!؟)” این مقام عالیرتبه آمریکایی گفته بود: “این ناآرامی ها ممکن است همراه با خشونت، شورشهای خیابانی باشد.” این فرمانده ارشد نیروهای نظامی آمریکا همچنین از وجود شورای نگهبان قانون اساسی در ایران ابراز نگرانی کرده و به سیاستمداران آمریکایی توصیه کرده بود که نسبت به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی شتابزده عمل نکنند. به دنبال سخنان گستاخانه این مقام آمریکایی، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تحلیل قضایای اخیر ضمن اشاره به سخنان وی هشدار دادند: “آمریکا به دنبال ایجاد بحران و ناامنی در ایران است و لذا همه مردم و مسئولان باید هوشیار و مراقب باشند.” این در حالی است که “جرج تنت” رئیس سابق سیا، 15بهمن ماه طی سخنانی در یکی از کمیته های مجلس سنای این کشور اعلام کرده بود که به دنبال انتخابات 29 بهمن ایران به خشونت کشیده خواهد شد(!) وی همچنین از آشوبهای گذشته تهران به عنوان “داغ شدن پیکار برای تغییر” یاد کرده بود.

از سوی دیگر این روزنامه طی سرمقاله ای با عنوان “… و نوبت به سعید رسید” که به قلم مدیر مسئول آن نوشته شده بود، ناگهان نسبت به حجاریان احساس دوستی و نزدیکی کرده و با زبانی مرثیه گونه نوشت: “امروز، در اولین ساعات صبح، خبر رسید که سعید حجاریان در مقابل ساختمان شورای شهر تهران و هنگامی که برای آغاز کار روزانه آماده می شد، مورد سوءقصد قرار گرفته و ترور شده است. خبر، تأسف آور و تکان دهنده بود و حکایت از آن داشت که دشمنان اسلام و انقلاب دور جدیدی از توطئه دنباله دار خود را آغاز کرده اند و بار دیگر دست های پلید و خونریز دشمنان از آستین مزدوران داخلی آنها بیرون آمده و فاجعه آفریده است. شواهد و قرائن موجود کمترین تردیدی باقی نمی گذارند که این فاجعه، آخرین حلقه از دور جدید توطئه نیست، همانگونه که اولین حلقه به یقین، تروریست هایی که به این جنایت دست زده اند، دست تنها نیستند و عقبه و دنباله آنها در داخل کشور فعال است و بعید نیست که برای ایجاد اخلال در روند پیگیری ماجرا به جنجال و هیاهو و عملیات تبلیغی و روانی دست بزنند و از این طریق سعی در کور کردن سرنخ ها و ارائه آدرس های غلط داشته باشند، کما اینکه، طی چند ساعت اخیر، تلکس های خبری و سایت خبرگزاری های خارجی «انگاره سازی» و پردازش های توهم زا پیرامون این فاجعه را آغاز کرده و تلاش می‌کنند با ترفندهای تبلیغاتی و روانی، از این واقعه تأثرانگیز که نه فقط در دل هر مسلمان معتقد، بلکه قلب تمامی دوستداران ایران اسلامی را به درد آورده است، گزارش های غرض آلود ارائه دهند.”[!]