انعطاف در موضع هسته ای ایران؟

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز در باره آینده مذاکرات استانبول

پل ریختر

یکی از مقامات بالای هسته ای ایران این امید را ایجاد کرده  که تهران ممکن است در مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته ای بحث انگیز، انعطاف بیشتری ازخود نشان دهد؛ به این معنی که رژیم ایران ممکن است آمادگی داشته باشد که غنی سازی اورانیوم را، که تا این حد باعث نگرانی غرب است متوقف سازد.

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه ای تلویزیونی که روز دوشنبه پخش شد گفت ایران اورانیوم غنی شده با غلظت 20 درصد را تنها در حد نیازهای پزشکی لازم دارد.

آمریکا و متحدان اروپایی آن نگران هستند که ایران اورانیوم با غلظت 20 درصد خود را با پالایش بیشتر به اورانیوم با درجه خلوص لازم برای تولید سلاح هسته ای تبدیل کند.

قرار است مذاکرات میان تهران  و کشورهای 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از روز جمعه در استانبول، در ترکیه شروع شود.

این مذاکرات بر تقاضای واشنگتن و متحدان آن از ایران برای توقف غنی سازی با درجه خلوص 20 درصد، ارسال ذخیره اورانیوم غنی شده به خارج و تامین دسترسی کامل به برنامه پنهانی هسته ای تحت پیمان ان پی تی، متمرکز خواهد بود.

با وجود نزدیکی به تاریخ مذاکرات، مقامات ایرانی علائم چندانی نشان نداده اند که در مورد برنامه هسته ای خود، که تاکید می کنند مقاصد صلح آمیز دارد، حاضر به هیچ گونه سازشی باشند. تا روز یکشنبه حتی معلوم نبود که آیا ایران به این مذاکرات خواهد پیوست یا نه.

برخی متخصصین غیر دولتی گفتند اظهارات عباسی را می توان به عنوان علامتی بر امکان سازش در این زمینه تفسیر نمود؛ هرچند این عده گفتند اطلاعی از اهداف و برنامه زمان بندی ایران ندارند.

ری تکیه، مشاور اوباما در امور ایران گفت: “به نظر می رسد ایرانی ها پیشنهاد شناوری دارند.” او گفت عباسی “فردی جدی است” و اظهارات وی احتمالا با هماهنگی و تائید مقامات بلند پایه تر ایران، از جمله آیت الله خامنه ای، صورت گرفته است.

تکیه همچنین اشاره کرد که عباسی بیان نکرد که ایران احتمالا در ازای توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم خود چه چیزی طلب خواهد کرد.

مهرزاد بروجردی، یک متخصص خاورمیانه در دانشگاه سیراکیوز گفت “به نظر می رسد ایران تلاش می کند علائمی بفرستد که حاکی ازتمایل آن به حل وفصل مسائل است.”

لیکن وی گفت که تصور نمی کند ایران بتواند با غرب به توافق برسد، زیرا “فاصله آنها با یکدیگر بسیار زیاد است.”

یکی مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن سخن گفت می گوید ایرانی ها علائم ضد و نقیضی نشان داده اند و افزود که ایران در گرفتن مواضع مختلف که معنی خاصی هم ندارند در آستانه مذاکرات سابقه دارد.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفته است ایران با هیچ پیش شرطی برای مذاکرات موافقت نمی کند.

صالحی گفت: “ما صادقانه امیدواریم دو طرف در این مذاکرات برنده باشند و ایران به حقوق خود دست یابد درحالیکه نگرانی های کشورهای 1+5 هم برطرف شود. ولی برقراری شرط پیش از مذاکرات بی معنی است”.

منبع: لوس آنجلس تایمز  – 9 آوریل