زیبنده نیست با مردم کشورتان برخورد می‌کنید

نویسنده
مریم کاشانی

» نگرانی امام جمعه از نقض حقوق بشر در امریکا

آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر ازدولتمردان آمریکا خواست تبعیض‌نژادی را در این کشور متوقف کرده و ادامه ندهند. او گفت: “تا کی باید ببینیم که انسان‌های رنگین پوست درخیابان‌ها جمع می‌شوند و تظاهرات می‌کنند که ما را نکشید، این زیبنده نیست که با مردم کشورتان برخورد می‌کنید.” به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او اضافه کرد: “آمریکا تا کی می‌خواهد ازرژیم اسراییل کودک‌کش حمایت کند؟ تا کی می‌خواهد زندان‌های خود را پراز مظلومین با اعمال شکنجه بکند و برخی مسوولین آنها به این شکنجه‌ها افتخار کنند؟ تا کی می‌خواهید در مورد ایران اینقدر دروغ بگویید؟ و ایران را حامی تروریسم معرفی کنید؟ این دروغ‌ها شما را رسوا می‌کند؛ از اشتباهاتی که کردید پند بگیرید؛ همانطور که در مورد کوبا به اشتباه خودتان اعتراف کردید.”

در هفته‌های گذشته که ماجرای قتل یکی از شهروندان سیاه‌پوست در شهر نیویورک و توسط پلیس، اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل امریکا ایجاد کرده بود، مسئولان جمهوری اسلامی هم خواستار رعایت حقوق بشر در این کشور شدند.

حتی فردی با نام، احمد اسفندیاری که رئیس مرکز جهانی حقوق بشر معرفی شده بود، طی سخنانی خواستار اعزام گزارشگر حقوق بشر به امریکا شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، او گفته بود: “با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل درخواست حضور گزارشگران مستقل حقوق بشری در آمریکا را کرده‌ایم.” او تاکید کرده بود: “آمریکا چگونه به خود اجازه می‌دهد که گزارش‌های سالانه‌ای در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا ارائه دهد در حالی که بسیاری از مردم این کشور و اغلب اقلیت‌های نژادی از اساسی‌ترین حقوق اولیه خود محروم هستند.” او از دولت آمریکا خواسته بود تا صدها تن از مردم بی‌گناه معترض این کشور را که اکنون توسط اف بی آی بازداشت و در زندان به سر می برند، آزاد کند.

 سال‌هاست مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با فشارهای حقوق‌بشری، به جای دفاع از وضعیت ایران، به حمله به کشورهای غربی روی آوره اند. آنان در حالی که انتقادها و فشارهای حقوق بشری را دخالت در امور داخلی ایران می‌نامند، همزمان از همین ادبیات و روش برای نقد حریفان بین المللی استفاده می کنند.

لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس چند روز پیش به خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه گفت: “آمریکا تنها با تجهیزات نظامی به مشکلات مردم در تظاهرات رسیدگی می‌کند.” او اضافه کرد: “کشتن سیاه پوست‌ها در آمریکا نشان دهنده این است که‌ آمریکایی‌ها علی رغم ادعای حقوق بشری که از آن دم می‌زنند در حیطه داخلی حتی به مردم خود هم رحم نمی‌کنند. […] آمریکا بار دیگر ثابت کرد که هیچ احترامی به حقوق انسان‌ها نمی گذارد.” او تاکید داشت: “آمریکایی که به حقوق شهروندی در کشور خود پایبند نیست، چگونه می‌خواهد با تروریست مبارزه کند. متاسفانه در آمریکا حقوق بشر به نحو قانونمندی رعایت نمی‌شود، اما قضایای اخیر نشان داد که آمریکا به هیچ وجه خواهان تداعی حقوق بشر در جهان نیست.”

سال گذشته نیز سازمان بسیج مستضعفین، وابسته به سپاه پاسداران گزارشی از “نقض حقوق بشر در امریکا” منتشر کرد. در مراسم رونمایی از این گزارش محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و محمدجواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه حضور داشتند. در گزارش بسیج، اعلامیه جهانی حقوق بشر مبنای گزارش بود و به میثاق‌‌های بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون منع شکنجه و مجازات‌های خشن و کنوانسیون حقوق کودک استناد شده بود. همچنین در این گزارش به نهادهای حقوق بشری همچون عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر که در ایران با عنوان “صهیونیست” خطاب می‌شوند، ارجاع شده بود.

با اینهمه مسئولان جمهوری اسلامی توجه نداشتند که پذیرش شیوه و ادبیات حقوق بشری برای بررسی وضعیت هر کشور، حداقل به این معنی است که اعمال آن درباره ایران نیز به رسمیت شناخته خواهد شد.

در همان زمان که گزارش بسیج منتشر شده بود، مصطفی تاج‌زاده طی نامه‌ای از داخل زندان به رئیس قوه قضائیه، به او یادآور شد که رونمایی از این گزارش در حضور “مقامات قضایی و تقنینی ایران” از جمله رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نتایج مشخصی دارد: “- از نظر جنابعالی تهیه و انتشار چنین گزارش‌هایی ناقض استقلال و حاکمیت ملی کشور مورد بررسی نبوده و دخالت در امور داخلی آن محسوب نمی‌شود. ۲- توهین به ملت دیگر تلقی نشده برعکس حرکتی در دفاع از کرامت و حقوق مردم ارزیابی می‌شود. ۳- مغایر حقوق و قوانین بین المللی نیست. ۴- تحمیل اراده حکومتی بر ملت یا دولتی دیگر به شمار نمی‌رود. ۵- حقوق بشر پدیده‌ای جهانی و الزام آور است و با اسلام مخالفت یا ضدیت ندارد. ۶- عدم اشاره به موارد مثبت در چنین گزارش‌هایی نقض غرض نیست و بی‌انصافی تدوین کنندگان را نمی‌رساند. ۷- با توافق هسته‌ای ژنو تعارض ندارد.”

او در ادامه نامه خود آورده بود: “براین اساس می‌پرسم چرا جنابعالی تلاش سازمان‌های بین المللی یا کشورهای خارجی را برای سنجش حقوق بشر در ایران برنمی تابید و اتهاماتی شبیه آنچه در فوق آمد را متوجه آن‌ها می‌کنید؟ چرا آنچه برای خود حق می‌دانید برای دیگران توطئه می‌خوانید. از طرف دیگر چرا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای دوست و هم سو گزارش تهیه نمی‌کنید؟ مگر اقلیت مسلمان در چین و روسیه کمتر از مسلمانان در آمریکا و اروپا تحت فشارند؟ اگر غربی‌ها مانند شرقی‌ها پایمال شدن حقوق در ایران را نادیده می‌گرفتند شما در باب لگدمال شدن حقوق شهروندان آمریکایی آیا کتاب منتشر می‌کردید؟ “