هم مجلسی ها نگرانند هم احمدی نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» طرح سئوال: آری یا نه

در حالی که محمود احمدی‌نژاد باید در همین هفته برای پاسخ‌گویی به سئوالات نمایندگان در مجلس حاضر شود، هفت نماینده مجلس با انتشار نامه‌ای خواسته اند طرح سئوال از احمدی‌نژاد لغو شود و به جای او اعضای دولت به مجلس بیایند. اما علی مطهری، طراح اصلی سئوال از احمدی‌نژاد، نگرانی‌های امضاکنندگان این نامه را بی‌دلیل خوانده است. این در حالیست که برخی خبرها حکایت از آن دارد که حامیان احمدی‌نژاد در مجلس قصد دارند در روز موعود، با آبستراکسیون، مجلس را از رسمیت بیندازند و به این ترتیب مانع طرح سئوال از رئیس دولت شوند.

حسین فدایی، احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، حسین نجابت، پرویز سروری و زهره الهیان هفت نماینده‌ای هستند که خواستار لغو سئوال از احمدی نژاد شده ودر بیانیه ای نوشته‌اند: “سوال از رئیس جمهور و پاسخ ایشان علی القاعده می‌تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه‌ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود. که در این صورت از طرفی فایده‌ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می‌رساند و فضا را احتمالا نا شفاف‌تر می‌سازد؛ به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ”.

آنان در ادامه نوشته اند: “پیشنهاد ما به همکاران گرامی سئوال کننده و هیات رئیسه محترم این است که به جای طرح سئوال از رئیس جمهور محترم، در همین هفته رئیس جمهور محترم به مجلس دعوت شود و نمایندگان مجلس که صدایشان پژواک گویای مشکلات عدیده مردم است با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی، اهتمام ورزند”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان از اینکه احمدی‌نژاد در زمان حضور در مجلس، دست به افشاگری درباره برخی مسایل بزند، ابراز نگرانی کرده بودند. آن‌ها گفته بودند که اطرافیان احمدی‌نژاد در روزهایی که بحث برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات مطرح بود، اسناد مختلفی را از این وزارت‌خانه خارج کرده‌اند. حامیان احمدی‌نژاد نیز پیش از این چندین بار تهدید کرده بودند که در صورت عملی شدن طرح سئوال از احمدی‌نژاد،اصول‌گرایان باید در انتظار افشاگری‌های وی باشند؛افشاگری هایی که یک نمونه اش متوجه احمد توکلی و سواستفاده های مالی و همچنین جعلی بودن مدرک تحصیلی او بود.

اما علی مطهری، از طراحان اصلی سئوال از احمدی‌نژاد گفته است که “سئوال از رئیس جمهور آثار خاص خودش را دارد و پیشنهاد آن هفت نماینده محترم مبنی بر برگزاری جلسه مشترک میان دولت و مجلس برای بررسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی تواند جایگزین آن باشد.” او اضافه کرده: “نگرانی این افراد هم جایی ندارد و آقای رئیس جمهور زیرک تر از آن است که بحث را به اغراض متعارف سیاسی بکشاند”.

نامه این هفت نماینده در حالی منتشر شده است که مجلس روز 24 اسفند را به عنوان زمان حضور احمدی‌نژاد در مجلس انتخاب کرده. در ابتدا قرار بود محمود احمدی‌نژاد روز 21 اسفند در مجلس حاضر شود اما محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی وی اعلام کرد که وی دراین روز قادر به حضور در مجلس نیست.

 در همین حال، وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد نیز تلاش می‌کنند با لابی بحث طرح سئوال را منتفی کنند. پیش از این مصطفی رضاحسینی، سخنگوی طراحان سئوال از احمدی‌نژاد، گفته بود: “هر چند برخی وزرا و معاونان پارلمانی به طور جدی به دنبال منصرف کردن امضا کنندگان هستند و لابی گری های قوی را از مدت ها قبل آغاز کرده اند اما نمایندگان همچنان مصمم به سرانجام رساندن این طرح سئوال هستند”.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد از سال 85 از سوی علی مطهری مطرح شده اما بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاده و علی مطهری، رایزنی هیات رییسه مجلس و پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان را دلیل اصلی این تعویق دانسته بود. وی یک بار نیز در اعتراض به این امر از مجلس استعفا داد؛ استعفایی که مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت.

این طرح سرانجام با 79 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد. امضاکنندگان برای آنکه بار دیگر با پس گرفتن امضاها و از نصاب نیفتادن این طرح مواجه نشوند، دست به انتشار اسامی افرادی زدند که این طرح را امضا کرده بودند. آن‌ها همچنین اشخاصی را که ابتدا این طرح را امضا کرده و سپس امضای خود را پس گرفته بودند معرفی کردند.

در صورتی که محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ‌گویی به سئوالات نمایندگان در مجلس احضار شود، این برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که چنین اتفاقی می‌افتد.

هنوز موضع رهبری جمهوری‌اسلامی در این باره، روشن نیست اما علی مطهری پیش از این گفته بود در نامه‌ای بی‌پاسخ خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی از وی درخواست کرده است “دست مجلس را در موضوع سئوال از رییس جمهور باز بگذارد”.

در روزهای گذشته روزنامه ایران و برخی رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اعلام کرده‌ بودند که مردم از طرح سئوال از احمدی‌نژاد ناراضی‌اند و دلیل رای نیاوردن تعدادی از امضاکنندگان این طرح نیز، همین است.از 79 نماینده امضاکننده، 27 نفر اساسا نامزد نشده یا پس از ثبت نام برای کاندیداتوری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند و 31 نفر نیز از راهیابی مجدد به مجلس بازمانده‌اند.

سئوالات نمایندگان مجلس در ده مورد و پیرامون اتفاقات مختلف، تقسیم‌بندی شده بود. مقاومت در برابر دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای ابقای مصلحی و خانه‌نشینی یازده روزه، عزل منوچهر متکی هنگام سفر به سنگال از وزارت امور خارجه، سخنان رحیم‌مشایی درباره مکتب ایرانی، نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی، عدم اجرای قانون مجلس درباره طرح هدف‌مندی یارانه‌ها، عدم ابلاغ بودجه متروی تهران، معرفی دیرهنگام وزیر ورزش، نرسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، سخن گفتن از در راس امور نبودن مجلس و مقاومت در برابر اجرای قانون عفاف و حجاب، محورهای سئؤال از رییس دولت دهم است.چندی بعد اما رضا حسینی، سخنگوی طراحان سئؤال، اعلام کرد که به دلیل “کوتاه بودن مدت زمان حضور رییس جمهور در مجلس” نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که “از ده سئؤال قید شده در این طرح حداقل 5 سئؤال در صحن مجلس مطرح شود تا رئیس جمهور به آن پاسخ دهد”.

طبق قراری که در مجلس گذاشته شده، قرار است علی مطهری و مصباحی مقدم، سئوالات نمایندگان از احمدی‌نژاد را قرائت کنند. گفته می‌شود در صورتی که فقط یک نفر بتواند سؤالات نمایندگان از رئیس جمهور را در روز بررسی سؤالات، مطرح کند، علی مطهری به عنوان نماینده طراحان در صحن سخنرانی خواهد کرد و در صورتی که دو نفر بتوانند در صحن طرح مسئله کنند، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم نیز همراه با علی مطهری در رابطه با سؤالات نمایندگان از احمدی نژاد سخنرانی خواهد کرد.