گزارش تخلف ها را منتشر کنید

نویسنده

» مقاله ونگواردیا درباره فشار جدید علیه ایران

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از سازمان ملل خواسته اند گزارشی را در مورد تخلفاتی که ایران درخصوص تحریم ها انجام می دهد ارائه دهد. در این راستا، روسیه و چین با تأکید بر ارائه “گزارش معتبر” با مواضع کشورهای غربی به مخالفت برخاسته اند.

سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در شورای امنیت، در این خصوص اظهار داشت: “گزارش نهایی هرچه سریعتر برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل ارسال خواهد شد.”

برخی دیپلمات ها اظهار داشته اند این سه کشور اصرار دارند که کمیته مسؤول اعمال تحریم این گزارش را تسلیم و آن را به صورت رسمی اعلام کند. آنها همچنین در ادامه افزودند که روسیه با این مسأله موافقت نکرده است. مسکو با حمایت چین این طرح را وتو کرده.

آن طور که در متن گزارش آمده، “بسیاری از تخلفات انجام شده توسط ایران در زمینه ارسال تسلیحات به سوریه بوده تا پس از آن تحویل لبنان و مبارزان فلسطینی شوند”.

کارشناسان همچنین گزارش می دهند که ایران از توقف برنامه هسته ای خود صرف نظر نمی کند. به گفته رایس، “در این گزارش اطلاعات مورد نیاز برای کشورهای عضو به منظور انجام هرچه بهتر تعهدات شان درخصوص تحریم های اعمال شده علیه ایران درج شده است”.

مارک لیال گرانت، همتای بریتانیایی او، از مواضع برخی کشورها در تکذیب این “گزارش معتبر” انتقاد کرده است. درعین حال، مارتین بریان، شخصیت شماره دو هیأت فرانسوی، خاطرنشان کرده که “شفافیت در عمل ضروری است”.

علی رغم این اظهارات، الکساندر پانکین، معاون سفیر روسیه، براین نکته تأکید ورزید که “اطلاعات سیاسی شده یا تأیید نشده نباید مورد استفاده شورای امنیت یا کمیته آن قرار گیرند”.

موضع یانگ تائو، نماینده چین نیز با روسیه همسوست و از کارشناسان خواسته است تا “براساس اصول و بیطرفانه عمل کنند”.

پکن نیز به نوبه خود اظهار امیدواری کرد که “ایران باید درخصوص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود گام های مثبتی بردارد تا نزد جامعه بین الملل ایجاد اطمینان کند”. یانگ در ادامه افزود که کشورهای گروه ۵+۱ مجدداً با جمهوری اسلامی مذاکره خواهند کرد.

لیال گرانت در مورد شفافیت جمهوری اسلامی چندان امیدوار به نظر نمی رسد، زیرا به نظر او “تهران هیچ نشانه مثبتی از خود نشان نداده که بتوان مذاکرات را ازسر گرفت”.

منبع: وانگواردیا، ۲۴ ژوئن