هواداران کشیش زندانی به سازمان ملل شکایت کردند

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز

هواداران سعید عابدینی، کشیش آمریکایی که در ایران به خاطر ترویج مسیحیت زندانی شده، از سازمان ملل خواستند به وضعیت او رسیدگی کند.

مرکز قانون و عدالت اروپا یک درخواست رسمی به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو داده است تا از ایران بخواهد به سرعت عابدینی را که محکومیت هشت ساله خود را در زندان اوین می گذراند آزاد کند.

جردن سکولوف، مدیر اجرایی مرکز قانون و عدالت آمریکا که مرتبط با این سازمان اروپایی است گفت: “امیدواریم با جلب توجه تمام جهان نسبت به این موضوع، کشورهای عضو و دیگر سازمان ها صدایی قوی در حمایت از کشیش سعید نشان دهند تا این پرونده بیشتر مطرح شود و روی ایران فشار بیشتری برای آزادی او ایجاد کنند.”

سعید، شهروند آمریکایی 32 ساله که ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است، تابستان گذشته از خانه‌اش در آیداهو برای ساخت یک یتیم‌خانه در سرزمین پدریش به ایران بازگشت. هوادارانش می‌گویند او به جرم تلاش برای ساخت کلیسای خانگی دستگیر شده است.

این مرکز اروپایی مستقر در استراسبورگ فرانسه، یک سازمان غیردولتی است که در سازمان ملل مشاوره می‌دهد و در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند.

سکولوف گفت: “پرونده‌ای روشن تر از پرونده کشیش سعید برای شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد – یک شهروند آمریکایی که در کشوری زندانی است که نه تنها حقوق بشر و آزادی ادیان را رعایت نمی‌کند، بلکه نسبت به قوانین بین‌المللی که از حقوق اولیه مردم در سراسر جهان محافظت می‌کند رفتاری خصومت‌آمیز دارد.”

این ماه بستگان عابدینی او را در زندان ملاقات کرده‌ و گفته‌اند روحیه او خوب نیست و از تلاش های بین‌المللی برای آزادی خود بی‌خبر است. او از زمان زندانی شدن اجازه تماس با همسرش نغمه و دو فرزندش را نداشته است.

با اینکه وکیل او نسبت به حکمش اعتراض کرده است، متخصصانی که پرونده او را پیگیری می‌کنند بر این اعتقادند که تنها راه آزادی او این است که روحانیون ایرانی به او عفو بدهند.

منبع: فاکس نیوز، 12 فوریه 2013