پشت ویترین

نویسنده

حلاج در سه گانه نیویورک

 

 

داستان‌های کوتاه کافکا

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: علی اصغر حداد

ناشر: ماهی

تعداد صفحه: ۶۷۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۵

گردآوری مجموعهٔ داستان‌های کوتاه کافکا در یک جلد نیازمند توضیح مختصری است:

منظور از داستان‌های کوتاه مجموعه آثاری است که در زمان حیات نویسنده و نیز پس از مرگ او به این نام خوانده شدند.

البته برخی از آثار گردآمده در این مجموعه را نمی‌توان داستان نامید. اصولاً کاربرد مفاهیم همچون داستان یا قصه در مورد بخش اعظمی از نوشته‌های کوتاه کافکا چندان خالی از اشکال نیست، زیرا این آثار اشکال ادبی دیگری همچون حکایت و تمثیل را هم در بر می‌گیرد.

 

 

حلاج

نویسنده: هربرت و. می‌سن

مترجم: مجدالدین کیوانی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۱۹

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

حلاج، عارف نامداری که از او گشت سر دار بلند در زمان خود در سراسر جهان اسلام شخصیتی مطرح وبحث انگیز بود و پس از آن نیز که به اتهام بدعت گذاری در دین مقتول شد آن قدرواقعیت و افسانه پیرامون اوواندیشه‌های او درهم آمیخت که هنوز جای این پرسش هست که او، که بود، چه می‌گفت وچه می‌خواست.

 

 

پیامبر

نویسنده: جبران خلیل جبران

مترجم: حسین الهی قمشه‌ای

ناشر: روزنه

تعداد صفحه: ۸۴

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۲۰

پیامبر قصه پیام آوری است که روزی با کشتی در ساحل شهری به نام اورفالیس پیاده می‌شود.

 

ناخدا و ملاحان کشتی با او عهد می‌کنند که دوازده سال بعد او را در همین ساحل سوار کنند و به زادگاهش بازگردانند.

 

 

سه گانهٔ نیویورک

نویسنده: پل استر

مترجم: شهرزاد لولاچی - خجسته کیهان

ناشر: افق

تعداد صفحه: ۴۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

سه گانهٔ نیویورک مجموعهٔ سه رمان از نویسندهٔ مطرح و پست مدرن آمریکایی، پل استر است.

او در شهر شیشه‌ای، ارواح و اتاق دربسته شخصیت‌هایی چند لایه از جامعهٔ آمریکایی می‌آفریند که همگی در یک اصل مشترکند و آن خستگی و فرسودگی در برابر تمدن شهرنشین نیویورک است.

در سه گانهٔ نیویورک، استر با وارونه کردن داستان‌های معمایی نوع تازه‌ای از هنر روایت خلق می‌کند و جست‌و‌جویی پلیسی و کارآگاهی برای یافتن حقیقت را به جست‌و‌جوی ناب‌تر و فلسفی تر- کاوش در هویت- بدل می‌سازد.

در نیورک مدرنی که او خلق کرده است، تمام نیروهای آفرینش ادبی، دوباره و به خوبی در سبک آمریکایی آفریده شده‌اند.

 

چهار گزارش از تذکرة الاولیاء عطار

نویسنده: بابک احمدی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۳۳

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

این کتاب گزارش چهار بار خواندن تذکرة الاولیاء نوشتهٔ شیخ فریدالدین ابوحامد محد بن ابراهیم عطار نیشابوری است، هر بار به سودایی- هدف گزارش نخست کشف نشانه‌های زندگی هر روزهٔ ایامی است که در آن پدید آمد، و درک تاریخی‌ای که در آن نهفته است، و راهی که می‌گشاید برای شناخت گذران عمر مادی و معنوی مردمان، و چارچوب‌های سخن آیینی، دینی و عرفانی، و افق اندیشگری روزگارش.

هدف گزارش دوم کشف معناهایی است که به نظر می‌رسد فهمشان در چارچوب افق دلالت‌های متن، برای مردم آن دوران ممکن بود.

در این گزارش کوشش شده تا نگاه ما به اقتدار سخن عرفانی، و مرزهای رواداری پارسایان دقیق‌تر شود.

هدف گزارش سوم کشف زبان جادویی، تازگی‌ها و ویژگیهای سبک و یافتن توانهای روایت‌گری کتاب عطار است.

سر انجام آرزوی دور از دست گزارش چهارم یافتن خبری است از معناهای باطنی و رازهای متن.

 

ایوانف

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: سعید حمیدیان

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۱۳۶

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۲

ایوانف یکی از پنجمین نمایشنامه بلند آنتوان چخوف، نویسنده بزرگ رئالیست روسیه و آفریننده ژرف‌ترین و جذاب‌ترین نمایشنامه‌ها و داستانهای کوتاه است.

چخوف با طنزی شگفت انگیز و اغلب تلخ جامعه خویش را در روزگار خود کا مگی و تباهکاری تزاری به تصویر می‌کشد، بدین امید که دوران با همه تیرگی‌هایش همچون چراغی فرا راه آینده میهن و مردم جامعه او باشد.

ایوانف مردی است ذاتا نیک و خوش قلب که در معرض کج فهمی‌ها و افترا زنی‌های اطرافیان قرار دارد و ملول از زندگی و همسر بیمار خویش از محیط خانواده می‌گریزد. دختری به نام ساشا که شیفته او شده، و شاید به انگیزه رقت و ترحم، می‌خواهد او را از ورطه زندگی ملال آورش رهایی بخشد، اما ایوانف که دچار نو می‌دی مرگ آوری است و پس از مرگ همسرش طاقت ورود به ماجرا و زندگی جدیدی را ندارد، درست در گرما گرم جشن ازدواج با ساشا خود را با تیر می‌زند.

نمایشنامه ایوانف نیز چون دیگر آثار نمایشی بلند چخوف از سده نوزدهم تا کنون همواره در صحنه‌های تئا‌تر کشورهای جهان اجرا می‌شده و همچون دیگر آثار او آیینه تمام زندگی و روحیات مردم آن روزگار روسیه است.

 

 

هنر سینما

نویسنده: دیوید بوردول - کریستین تامسون

مترجم: فتاح محمدی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۵۴۱

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۸

قصد این کتاب آشنا کردن خواننده با زیبایی‌شناسی فیلم و بررسی جنبه‌های هنری سینما است.

نویسندگان این کتاب که در میان علاقه مندان سینما نامهایی آشنا و معتبر هستند، پس از بررسی چگونگی تولید فیلم و فرایند و روش‌ها و اصول آن، به اصول اساسی فرم فیلم و فرمهای روایی و غیر روایی می‌پردازند و آنگاه چهار تکنیک بنیادین فرم فیلم یعنی میزانسن، فیلمبرداری، تدوین و صدا را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

بخش چهارم به چگونگی تحلیل و نقد فیلم پر داخته و چند فیلم به صورت نمونه بررسی می‌شوند و در بخش پنجم مهم‌ترین دوره‌ها و جنبشهای تاریخ سینما بررسی می‌شوند.