اعلان جنگ ارزی از سوی وزارت اطلاعات

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه نسخه پیچی های امنیتی در حوزه اقتصاد

ادامه افزایش روند گرانی و تورم و ناتوانی دولت در مهار قیمت ارز در ایران، موجب شد تا روز گذشته وزارت اطلاعات از جنگ جدیدی بین ایران و دیگر کشورهای جهان خبر دهد: جنگ ارزی.

وزارت اطلاعات در حالی ایران را در شرایط “جنگ ارزی” دانسته که دیگر نهادهای امنیتی و تبلیغاتی تاکنون از “جنگ فرهنگی” و “جنگ نرم” نیز خبرداده اند.

جنگ ارزی آخرین جنگی است که مسئولان جمهوری اسلامی از آن خبر داده اند؛جنگی که معلوم نیست چرا یکسال و نیم پس از جهش ناگهانی قیمت انواع ارز در ایران که منجر به سقوط تقریبا ۸۰ درصدی ارزش پول ملی شده است، اعلام می شود.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، جنگ ارزی دیروز از سوی مدیر کل اقتصادی وزارت اطلاعات مطرح شده و وی در همایشی حکومتی تحت عنوان”اقتصاد مقاومتی و بررسی ابعاد تحریم” که در محل سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین برگزار شده، گفته است: “از سال گذشته دشمن جنگ ارزی علیه کشور ما را آغاز کرده تا بتواند با ایجاد عدم ثبات ارزی و کاهش ارزش پولی، کشورمان را با چالش مواجه سازد”.

او البته از “جنگ نرم” هم حرف زده و گفته است: “کاهش درآمدها، افزایش هزینه‌های نقل و انتقالات، شرطی کردن اقتصاد و گسستگی پیوند مردم ایران با نظام از جمله اهداف دشمنان است که با بکارگیری راهکارهای مطلوب می‌توان تولید را در کشور افزایش داد تا با تحقق این هدف نقشه‌های دشمنان خنثی شود. جنگ سخت دشوار‌تر از جنگ نرم است. باید در جنگ نرم از جنگ سخت الگوگیری کرد تا بتوان در این جنگ همانند جنگ تحمیلی پیروز از میدان خارج شد.دشمنان از قدرت ایران واهمه دارند و بر این اساس تلاش می‌کنند تا بتوانند باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها، الگوهای رفتاری و ساختار نظام را تضعیف کنند تا به اهداف شومشان برسند.همانگونه که در جنگ سخت بلافاصله نظام ایران آرایش جنگی اتخاذ کرد، باید در جنگ نرم نیز اقدامات لازم صورت گیرد تا بتوانیم در این جنگ نیز در برابر دشمنان به پیروزی برسیم و یک بار دیگر عزت و استقلال کشورمان را به آنان نشان دهیم”.

او در این گفت و گو به نقش تحریم ها که دولت آن را اصلی ترین دلیل بروز بحران بی سابقه اقتصادی در کشور می داند هیچ اشاره ای نکرده و راهکارهای وزارت اطلاعات را معطوف به “مدیریت درست اقتصادی” دانسته و افزوده است: “با افزایش تولید می‌توان اقتصاد مقاومتی را در ایران عملیاتی کرد و بر این اساس باید از راهکارهای مناسبی برای تحقق این هدف بهره برد. فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در رفع دغدغه‌های اقتصادی در کشور نقش بسزایی دارند.در این راستا مسئولان با حمایت از آنان می‌توانند تولید را افزایش دهند تا بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی در کشور برطرف شود.با حمایت از بخش خصوصی می‌توان بهترین کالاها را در داخل ایران تولید کرد. باید با فرهنگ‌سازی افکار آحاد جامعه را به مصرف تولید کالاهای ایرانی هدایت کرد تا با افزایش تولید داخلی و خرید مردم از این کالاها اقتصاد کشور را رونق و توسعه داد و بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی را با اجرای این عمل برطرف کرد”.

او افزوده است: “افزایش واردات، مالیات و بیکاری، بی‌ثباتی و بی‌امنیتی، فشار معیشتی غذایی بر مردم و کاهش تولید، حقوق و دستمزد از نتایج بکارگیری اقتصاد ریاضتی است که در غرب اجرایی شده است. اما ایجاد امنیت، ثبات اقتصادی و کاهش و قطع واردات، افزایش قدرت خرید مردم، کاهش مالیات و صرفه‌جویی مصرف از ثمرات بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی به معنی مردمی کردن اقتصاد است.باید با حمایت از تولیدکنندگان صنعتی و کشاورزی بسیاری از مشکلات را برطرف کرد”.

سخنان این مقام امنیتی در شرایطی مطرح شده که قیمت دلار در بازار ایران روز گذشته به ۳۴۰۰ تومان رسید که کماکان به معنای سقوط ۸۰ درصدی ارزش پول ملی است.

 همزمان با اعلان “جنگ اقتصادی”، اقدامات امنیتی برای ایجاد وحشت در بین فعالان اقتصادی نیز آغاز شده است.در همین راستا روز گذشته ودر هفته ای که تقریبا هر روز یک اعدام در ایران انجام شده، غلامحسین محسنی اژه ای از صدور کیفرخواست برای “۴۰ اخلالگر نظام ارزی” خبر داده و در کنفرانس خبری اش گفته است: “برای ۴۰ نفر از اخلال‌گران بازار سکه و ارز کیفر خواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده است حدود ۱۹ الی ۲۰ نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند و تعدادی دیگر با قرار وثیقه آزاد شده است. در خصوص اعلام ارقام نمی‌توانم عدد دقیقی را تعیین کنم چرا که تعداد افراد بازداشتی و یا آزاد شده تغییر می‌کند. رقم دقیقی در دست ندارم اعلام این ارقام به دو حالت بستگی دارد یکی به میزان هنگام دستگیری اخلال‌گران چرا که برخی اوقات تعداد زیادی سکه و ارز زمان دستگیری کشف می‌شود که طبیعتا رقم بالایی نیست. اما از سوی دیگر ممکن است فردی بازداشت شود و اعلام کند که طی دو یا ۶ ماه اخیر چه مقدار ارز و طلا خرید و فروش کرده است”.