به جیب پاسداران چیزی نمی رود

نویسنده
جلال یعقوبی

» دفاع از فعالیتهای اقتصادی نظامیان

حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه گفت: “سپاه به کوری چشم دشمنان به جنگ با بیکاری، فقر و محرومیت در ایران اسلامی به پا خاسته و در عرصه اقتصادی نقش آفرینی می کند.” او همچنین خطاب به کسانی که معترض فعالیت های اقتصادی سپاه هستند، اعلام کرد: “هیچ منافعی از این فعالیت ها در جیب پاسداران نمی رود و ابدا هیچ گاه اینگونه هم نبوده است و معتقدیم که این توان متعلق به مردم است و باید در راستای خدمت به مردم بکار گرفته شود. در عرصه اقتصادی کشور شب و روز کار می کنیم، عرق می ریزیم و رو به جلو حرکت می کنیم.”

سلامی چندی پیش هم در گفتگو با روزنامه جام جم، وابسته به تلویزیون حکومتی ایران گفته بود: “سپاه دارای یک استعداد فوق العاده در سازندگی کشور است. آن هم در شرایط تحریم که می تواند جایگزین بسیاری از موسسات و شرکت های خارجی شود که با بیرون کشیدن ارز کشور می خواهند در اقتصاد ملی مان سهم داشته باشند. وقتی سپاه این ظرفیت را دارد که پروژه های عظیم ملی را اجرا کرده و کشور را از حضور موسسات و شرکت های بزرگ خارجی بی نیاز کند و جوان های این مملکت و دانش و فناوری آنان را به کار گرفته و آنها را رشد دهد، خب این سهمی بزرگ در رشد اقتصاد است و این امکان از سوی سپاه در اختیار دولت است. این یک کمک بزرگ است که سپاه خالصانه به دولت عرضه می کند تا برای پیشرفت اقتصاد ملی کشور استفاده شود.”

 او تاکید داشت: “دشمن تلاش می کند چهره سپاه را تیره و تار و اعتماد مردم را نسبت به سپاه سلب کند. آنها می خواهند در صورت امکان، شکاف ایجاد کرده و سپاه را نهادی قدرت طلب معرفی کنند؛ در حالی که سپاه فقط دغدغه پیشرفت، اعتلا و سرافرازی و سربلندی اسلام و انقلاب و نظام را دارد.”

فعالیتهای اقتصادی سپاه پاسداران، دیگر چیزی پنهان نیست و مدتهاست که اعضای سپاه پاسداران تلاش میکنند که این فعالیتها را قانونی و مفید جلوه دهند. این تلاشها از جانب فرمانده کل سپاه پاسداران و نماینده خامنه ای در سپاه شروع شده و به بدنه آن نیز سرایت کرده است. روزی نیست که خبری از ضرورت اقدامات سپاه در زمینه اقتصادی منتشر نشود.

برای نمونه سرتیپ دوم پاسدار هامون محمدی، فرمانده سپاه قدس گیلان چند روز پیش گفت: “فعالیت اقتصادی سپاه به معنای درآمدزایی و منفعت‌طلبی نیست و محور فعالیت‌های سپاه در حوزه سازندگی و خدمت‌رسانی است.”

 او همچنین با اشاره به آنچه “پروژه سپاه هراسی” نامید، تاکید داشت: “امروز اولویت اصلی دشمن پروژه سپاه هراسی است و برای تخریب سپاه تمام امکانات خود را به‌کار گرفته‌اند اما غافل هستند از اینکه ابتکار عمل همواره در اختیار سپاه است. از آنجا که هدف سپاه، خدمت به مردم است بنابراین دشمن شکست خواهد خورد و رسالت روابط عمومی‌ها در سپاه نیز بیان همین خدمات ارزشمند است و انعکاس اخبار نیز باید با رویکرد اقناعی باشد تا مخاطب همراه ما شود.”

سرتیپ دوم پاسدار فرهنگ مستعد، فرمانده تیپ۳۷ سپاه اردبیل نیز گفته بود: “اقتصاد مقاومتی نه در شعار و نه در حرکت های خارج از توان و استعداد نیروی انسانی قابل تحقق است بلکه عنصر تحقق اقتصاد مقاومتی واقع بینی و توجه به سرمایه های روستاییان و تلاشگران عرصه تولید است. بسیج سازندگی سپاه در این عرصه طرح های مختلفی را در مناطق روستایی و شهری در حال اجرا دارد تا ما به تدریج با قطع تمام وابستگی ها بتوانیم در حوزه توانمندی تولید به اهداف انقلاب اسلامی, کلام گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری تحقق بخشیم.”

اخیرا حجت الاسلام سید احمد میرعمادی، نماینده خامنه ای در استان لرستان نیز در مراسم معارفه فرمانده سپاه این استان گفته بود: “خشم دشمنان از سپاه تا جایی کشیده شده است که دشمنان مسئله سپاه هراسی را در دنیا مطرح کرده اند.”

 او تاکید کرده بود: “سپاه در جبهه اول مبارزه سیاسی قرار دارد، امسال نیز که سال اقتصاد و فرهنگ است سپاه در جبهه فرهنگ و اقتصاد باید فعالیت کند.”

پیش از این علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران هم از فعالیتهای اقتصادی این نهاد نظامی دفاع کرده و گفته بود: “مدتی است رسانه های استکباری از جمله در سلسله عملیات های روانی که دارند، تمرکز روی فعالیت های سازندگی سپاه است که بعضاً برخی محافل داخلی هم با آنها هم صدا می شوند.[…] اولاً این فعالیت ها ماهیت سازندگی دارند و هدف مستقیم آنها اقتصادی و درآمد زایی نیست. ثانیاً اینگونه فعالیت ها محدود به پروژه های زیر ساختی و ملی است که بخش خصوصی کمتر ظرفیت ورود در آن و ریسک پذیری برای اینگونه فعالیت ها را دارند. ثالثاً ورود سپاه در این مأموریت در راستای مأموریت ذاتی سپاه بوده و هست.”

سعیدی در مراسم انتخاب کتاب سال سپاه هم گفت: “طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ام، سپاه وارد پروژه‌هایی می‌شود که بخش خصوصی امکان رقابت با آن را ندارد و کمتر وارد این عرصه می‌شود. از این رو ورود سپاه به عرصه سازندگی جزو رسالت ذاتی‌اش است. اینکه سپاه با ورود به برخی پروژه‌ها جایگزین شرکت‌های فرانسوی و آلمانی می‌شود، در راستای حفظ بنیان نظام و انقلاب این اقدامات را انجام می‌دهد و از همین رو ورود به عرصه اقتصادی و بانکداری نیز امری قابل توجیه است.”

بر اساس اخبار منتشر شده، چند روز دیگر “همایش سه دهه مدیریت جهادی در عرصه اقتصادی” با تمرکز بر فعالیتهای اقتصادی سپاه پاسداران برگزار خواهد شد. این برنامه با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء، بنیاد تعاون سپاه، سپاه محمد رسول الله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت مهندسی ستادکل سپاه و برخی نهادهای دیگر برگزار میشود.

در سالهای اخیر و پس از آنکه مشخص شد سپاه پاسداران در اقتصاد ملی ایران خیمه زده و در تمامی زمینه های مالی و اقتصادی شریک شده است، این نهاد نظامی تلاش کرد که اتهام پیگیری منافع مالی و قدرت طلبی را رد کند. با اینحال نگرانی از حضور نظامیان در عرصه اقتصادی چنان بود که حتی محافظه کارانی همچون احمد توکلی نیز معترض آن شده بودند. توکلی حتی یکبار گفته بود: “نظامیان ما با سلام و صلوات وارد بازارها شده‌اند و دیگر نمی‌شود آنها را به راحتی خارج کرد.”

سپاه پاسداران اما این انتقادها و نگرانی ها را “پروژه سپاه هراسی” نامیده و از فعالیتهای خود دفاع کرده است. چندی پیش هفته نامه صبح صادق، ارگان داخلی سپاه پاسداران طی مقاله ای با عنوان “تهاجم علیه سپاه؛ تاوان نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن” نوشته بود: “سپاه‌هراسی که در خارج و توسط بیگانگان و ضدانقلاب طراحی شده در اشکال مختلف به صورت متوالی و در قالب متهم‌سازی و زمینه‌سازی برای محدودسازی سپاه توسط منحرفان و عمدتاً مغرضان و بعضاً ناآگاهان داخلی دنبال می‌شود. هدف اصلی این حملات ناجوانمردانه که گاه در پوشش دلسوزی و نگرانی و گاه برچسب سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی و قدرت‌طلبی علیه سپاه دنبال می‌شود، خنثی‌سازی نقش سپاه و تبدیل آن به یک نیروی مسلح عادی است که البته نه تنها مغایر با رسالت قانونی و انقلابی سپاه، بلکه در تضاد با الزامات و ضرورت‌های دفاع از مصالح نظام و منافع ملی در شرایط فعلی می‌باشد.”