برداشتن کلاه گشاد از سر دولت؟

نویسنده
فیروزه متین

» جنگ جناح ها بر سر وزیر کشور

همزمان با تلاش جناح راست و جبهه پایداری برای استیضاح وزیر علوم، رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت نیز با نیم نگاهی به انتخابات مجلس، حمله به رحمانی فضلی وزیر کشور محافظه کار روحانی را در دستور کار قرار داده اند.

این جریان، اگر چه در انتقاداتش به رحمانی فضلی اشاره ای به احتمال دخالت او در انتخابات مجلس دهم نمی کند، اما انتصاب های جدید او، چه در حوزه وزارتی چه در استانداری ها را نشانه ای از برنامه ریزی جناح راست برای انتخابات پیش رو می داند.

رحمانی فضلی، روز شنبه هم از مجلس به دلیل اعتراض علی مطهری به “ساپورت” ها کارت زرد گرفت.

انتقادها از رحمانی فضلی زمانی بالا گرفت که علی عسگری، از نزدیکان به هاشمی رفسنجانی و مشاور سابق مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در سخنانی گفت: “بنا به شرایط سنجی همه‌جانبه و تاکتیک‌های موردنظر به ویژه حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنده به رأی‌آوری دکتر روحانی ایمان داشتم. هرچند که بعضی از افراد کابینه، همچون وزیر کشور فعلی به حالت زننده و مسخره‌ آمیزی می‌گفتند دکتر روحانی ۲ میلیون بیشتر رأی نمی‌آورد و آبروی خودتان را برای حمایت از روحانی از بین نبرید!”

همزمان با اظهارات وی، روزنامه آفتاب یزد هم در تیتر تندی با عنوان “کلاه گشاد بر سر دولت!“، انتصاب های رحمانی فضلی در استانداری ها و فرمانداری ها را بر ضد جریان اعتدال دانست و تاکید کرد که با چینش نیروهای لاریجانی و-قالیباف، اصلاح طلبان و طیف هوادار دولت شانس چندانی در انتخابات مجلس نخواهند داشت.

علی مرعشی، از اعضای حزب کارگزاران و از بستگان نزدیک هاشمی رفسنجانی نیز دیروز به انتقاد از رحمانی فضلی پرداخت و در گفت و گو با انتخاب، درباره او و انتخابات چنین گفت: “به نظر من، وزیر کشور دل در گرو اردوگاه پیروز انتخابات ۹۲ ندارد، دغدغه و اولویت او با دغدغه، اولویت و معدل جبهه پیروز فاصله دارد. طبیعی است که این موضوع برای پیکره سیاسی کشور نویدبخش و امیدبخش نبوده است. در حوزه مجلس هم انتقاداتی وارد است. دولت گذشته دو برخورد چکشی و تند با مجلس انجام داده بود که جلو مداخلات نمایندگان در عرصه داخلی و مدیریتی را گرفته بود و دیگر اینکه اساسا مجلس را فاقد جایگاه دانسته و آن را از مدار مسایل اصلی کشور خارج کرده بود. دولت آقای روحانی و شخص ایشان برای بازسازی جایگاه مجلس و توجه به نقش آن اقدامات مهمی انجام داد. اما این اقدامات نباید منجر به این شود که نمایندگان بخواهند در مسایل اجرایی و مدیریتی کشور و استان‌ها دخالت مستقیم داشته باشند. این نقدی است که نه به خود رییس‌جمهور اما به برخی از وزرا وارد است که آنها از اختیارات خودشان در مقابل دخالت‌های نابجای برخی نمایندگان دفاع نکردند. این موضوع را نقد می‌کنیم تا دولت متوجه شود که باید در جایگاه خود استقلال داشته باشد؛ همان‌طوری که مجلس در قانونگذاری مستقل است و هر دو قوه باید در اجرای وظایف خود مختار باشند”.

دیروز همچنین، انتصاب رئیس جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوی رحمانی فضلی، انتقاد و اعتراض سایت های اعتدالگرا را در پی داشت.

رحمانی فضلی علی طالبی را به این سمت گمارده؛کسی که سایت انتخاب او را نورچشمی وزیر احمدی نژاد می داند : “علی طالبی رئیس فعلی حراست دانشگاه شهید بهشتی است که در سال ۸۹ به دلیل دوستی نزدیک با کامران دانشجو به دانشگاه بهشتی منتقل شده و در مناصبی همچون رئیس کمیته انضباطی و ریاست حراست دانشگاه نقش عمده و پر رنگی در برخی اتفاقات داشته است. در گام اول در بهار ۸۹ در پی حضور سر زده احمدی نژاد در دانشگاه بهشتی و اعتراض دانشجویان وی با صدور احکامی سنگین در حدود ۳۵ نفر از فعالین دانشجویی این دانشگاه را یک و دو ترم محروم از تحصیل کرد”.

همزمان با انتقادها از رحمانی فضلی در رسانه ها، در شبکه مجازی نیز صفحه ای با عنوان “کمپین برای برکناری وزیر کشور تحمیلی” راه اندازی و از هواداران دولت خواسته شده آن را لایک کنند.

در برابر این موج، سایت صراط نیوز، وابسته به اردوگاه راست، هم در مطلبی با عنوان “آیا وزیر کشور روحانی یکساله می‌شود؟!” نوشته: “وزارت کشور یکی از مهمترین جایگاه های سیاسی کابینه بود که اصلاح طلبان برای آن دندان تیز کرده بودند. اهمیت این وزارتخانه به دلیل تاثیرگذاری ویژه در اقدامات امنیتی کشور، اعطای مجوز به احزاب، تشکل های سیاسی و اجتماعی، ngoها و در نهایت برگزاری انتخابات بر کسی پوشیده نیست.در حال حاضر اصلاح طلبان سطح انتقادات از وزیر کشور را به سمت استاندارن منصوب او برده‌اند و از لزوم بازنگری و برکناری تعدادی از آنها سخن به میان می آورند در صورتی که برخی از آنها مدت زمان کوتاهی است که دفتر خود را تحویل گرفته اند.با این وجود اصلاح طلبان تلاش کرده اند تعویض وزیر را خواسته ای بالاتر از جریان اصلاح طلبی و مطالبه کل جریان حامی دولت وانمود کنند. از طرفی به نظر می رسد تاکتیک آنها وادار کردن وزیر به استعفای داوطلبانه با توجه به شدت سنگ اندازی های رسانه ای است.در این میان، حسین مرعشی و سعید حجاریان در روزهای اخیر به صراحت نقش تشدید انتقادات به وزیر کشور را عهده دار شده اند”.

این سایت افزوده: “اصلاح طلبان بر این باورند که رحمانی فضلی دیکته شده علی لاریجانی به کابینه اعتدال برای «رای آوری» تمام اعضای کابینه روحانی از مجلسی که لاریجانی رئیس آن بود، است. آنها می گویند رحمانی فضلی گرایش های تند اصولگرایی دارد و اهداف دولت در استان ها را تحت الشعاع قرار می دهد.هدف اصلی اصلاح طلبان از تخریب رحمانی فضلی این است که انتخابات مجلس را از دریچه ساختمان وزرات کشور، تحت تاثیر خواسته های خود قرار دهند و مسیری هموار تر برای مجلس بعدی فراهم آورند. آنها پارلمان بعدی را از آن اصلاحات می دانند و در این میان، یک وزیر کشور ناهمسو، قطعا یک مانع به شمار می رود”.