پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب از مجموعه مقالات دکتر آدمیت، نامه های جلال آل احمد، عکس های نصرالله کسرائیان از کویرهای ایران و چند کتاب تازه دیگر….

 

آدمیت، سیمین بهبهانی پشت ویترین…

 

 کویرهای ایران: مجموعه عکس

عکاس: نصرالله کسرائیان

ترجمه انگلیسی متن ها: سهراب مهدوی، فیروزه مهاجر

216ص، تهران: انتشارات آگه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از تصاویر زیبا از کویرهای ایران، روستاها و آبادی ها، ساختمان ها و بناهای گوناگون مناطق کویری است. «نصرالله کسرائیان» در پیشگفتار این مجموعه می نویسند: [ تقریبا می توان ادعا کنم همه کویرها را دیده ام و اگر تصویری از همه آن ها در کتاب نباشد، دست کم نمونه بیشتر آن ها هست. کویر را هم به معنای عام کلمه، یعنی اعم از بیابان و نمکزار و صحرا، و هم به معنای خاص کلمه گرفته ام.]

 

چند مقاله تاریخی

نویسنده: فریدون آدمیت

به اهتمام: علی اصغر حقدار

125ص، تهران: نشر چشمه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات مورخ فقید «فریدون آدمیت» است؛ مقالاتی که برخی از اصول تاریخ نگاری او را ارائه می کند و مبانی تاریخ نگاری مدرن را که در نوشته های این مورخ برجسته، در ارتباط با جنبش مشروطیت ایران به کار رفته است، در اختیار علاقمندان قرار می دهد. مقالات این مجموعه که در ماه های آخر عمر «آدمیت» و با نظارت او برای انتشار آماده شده، عبارت انداز: 1- «برخورد اندیشه ها و تمدن ها»، مقدمه ای است بر کتاب «کارنامه فرهنگی فرنگی در ایران 1921-1837»، نوشته «هما ناطق»؛ 2- «سرنوشت قائم مقام» از مجموعه «مقالات تاریخی، فریدون آدمیت، تهران 1352»؛ 3- «یک نامه تاریخی»، این مقاله نخستین بار در «مجله سخن»، سال پانزدهم، شماره نهم (1344) منتشر شده؛ 4- «سه مکتوب میرزا فتحعلی، سه مکتوب و صد خطابه میرزا آقا خان»، این مقاله نخستین بار در «مجله یغما»، سال نوزدهم (1344) منتشر شد؛ 5- «انحطاط تاریخ نگاری در ایران» که در سال 1346 در «مجله سخن»، سال هفدهم منتشر شد؛ 6- «طرح قرارداد ایران و انگلیس در بازگرداندن هرات به ایران»، از مجموعه «مقالات تاریخی، فریدون آدمیت».

 

خاطراتی از زندگی سیاسی حاج آقا رضا رفیع (قائم مقام الملک)

به کوشش: مسعود رفیع

135ص، تهران: نشر آبی، 1388، چاپ اول

این کتاب، بخشی از خاطرات سیاسی شخصی است که از ایام جوانی، در کسوت طلبگی، در جرگه ملازمان «رضا شاه» قرار گرفت. «حاج آقا رضا رفیع»، ملقب به‌«قائم مقام الملک»، پس از خلع «رضا شاه»، و در روزگار «محمد رضا شاه» نیز حضور چشمگیری در دربار ایران داشت. او تا اوایل دهه چهل خورشیدی، در سفر و حضر، از همراهان «محمد رضا شاه» بود. «قائم مقام الملک»، شاید از معدود رجال خوش نامی بود که توانست سالیان متمادی، خود را در گروه نامتجانس اصحاب و نزدیکان شاه حفظ کند. کتاب حاضر که به وسیله یکی از نوادگانش گردآوری و تدوین شده، منتخب گوشه هایی خواندنی از زندگی اجتماعی و سیاسی اوست.

 

طهران قدیم

نویسندگان: سیمین بهبهانی، محمد علی سپانلو، عمران صلاحی و…

312ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات و نوشته های شخصیت های برجسته ادبی، هنری و اجتماعی، هم چنین برخی از پژوهشگران تاریخ و علوم اجتماعی، درباره تهران قدیم و مظاهر گوناگون زندگی در آن است. آنان در این مقالات و نوشته ها، از دیده ها، شنیده ها و خاطرات خود از تهران، سخن می گویند. «سیمین بهبهانی»، «محمد علی سپانلو»، «عمران صلاحی»، «محمد علی جمالزاده»، «چنگیز پهلوان»، «سید عبدالله انوار» و «منصوره اتحادیه»، از جمله افرادی هستند که در این مجموعه، خاطرات خود را از تهران قدیم برای ما روایت می کنند.

 

نامه های جلال آل احمد

به کوشش: علی دهباشی

335ص، تهران: نشر افست گرافیک، 1387، چاپ اول

مجموعه حاضر، اولین دفتر از نامه های «جلال آل احمد» است. این نامه ها که خطاب به افراد و شخصیت های مختلف است،  به ترتیب تاریخ نگارش تنظیم شده. به منظور روشن شدن مسائل و افرادی که در نامه ها مطرح شده اند، در پائین هر صفحه، به مناسبت، توضیحاتی داده شده است. متن نامه ها عینا از روی نسخه اصل آنها استنساخ شده و بدون کم و کاست عرضه گردیده است. صراحت، صداقت، بی پروایی و شجاعت در نامه های «جلال آل احمد» موج می زند؛ شاید خیلی بیشتر از آنچه در کتاب هایش وجود دارد. در این نامه ها، «جلال» بیش از هر وقت «خودش» است و این خود چنان صادقانه و صمیمی و صریح «می بیند» و «می گوید» و «هشدار می دهد» و «گوشزد می کند» که در بند خود نیست.

 

تاریخ تجزیه ایران، دفتر چهارم: تجزیه قفقاز

نویسنده: هوشنگ طالع

367ص، لنگرود: انتشارات سمرقند، 1387، چاپ اول

دفتر چهارم از مجموعه «تاریخ تجزیه ایران» به تجزیه و جدایی قفقاز از ایران، در دوره قاجار، و زمینه ها و پیامدهای این موضوع می پردازد. این دفتر با مجموعه ای از اسناد و مدارک تاریخی (قراردادها، عهدنامه ها، فرمان ها و…) که به رویدادهای مربوط به تجزیه قفقاز اختصاص دارد، به پایان می رسد.

 

سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران: مجموعه مقالات

416ص، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، 1387، چاپ اول

مفهوم «سرمایه اجتماعی» که هم چون «سرمایه اقتصادی» جایی برای خود در علوم اجتماعی بازکرده، از عوامل غیر اقتصادی است که به عرصه تحلیل های اقتصادی راه یافته تا ضمن رفع نارسایی های موجود در آن، زمینه را برای ورود دین، مفاهیم، نظریه ها و فلسفه های غیر اقتصادی آماده کند. فرهنگ مشترک، اعتماد و اخلاق اجتماعی وحدت بخش، محور منابعی است که نویسندگان امروزی از آن به عنوان سرمایه اجتماعی یاد می کنند. کتاب حاضر، مجموعه ای از مقالات صاحب نظران و پژوهشگران ایرانی است که با هدف تبیین هر چه بیشتر نظریه «سرمایه اجتماعی» و کاربرد آن در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایران، تالیف شده است. 

 

یک شب دیگر: مجموعه داستان کوتاه

نویسنده: محبوبه میرقدیری

158 ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1387، چاپ اول

خانم «محبوبه میرقدیری» با «شناس» به عرصه داستان نویسی پا نهاد(انتشارات روشنگران/1378). در همان زمان، ناشر در پیشگفتار کتاب، خبر از حضور نویسنده ای توانا در عرصه داستان نویسی ایران داد. و به واقع نیز چنین بود. «میرقدیری» در کارهای بعدی خود که با رمان «پولک سرخ» آغاز می شود در آثاری چون «خانه ی آرا»، «روی لب هایشان خنده بود»، «و دیگران» و «یک شب دیگر» تداوم یافته است، نشان داده که تا چه حد در کار نویسندگی جدی است. کتاب «و دیگران» در سال 1385 جایزه «مهرگان» را به عنوان اثر برگزیده از آن خود کرد. با این که «میر قدیری» توانایی خود را در رمان نویسی ثابت کرده است، اما علاقه شخصی او به داستان کوتاه نویسی است. «یک شب دیگر» آخرین اثری است که از این نویستده منتشر می شود و بی شک مانند دیگر آثار او، نشان از اراده و پیگیری نویسنده در آفرینش ادبی دارد.