چهارشنبه سبز در ایران

نویسنده
شروین امیدوار

» تظاهرات هواداران میرحسین موسوی در 300 شهر

روز چهارشنبه شهرها و مناطق مختلف ایران شاهد حضور میلیون ها نفر از هواداران میر حسین موسوی  بودند که برای اعلام حمایت از او در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی به خیابان ها آمدند.  هواداران موسوی با سردادن شعارهایی خواستار پایان بخشیدن به آنچه “دولت دروغ” می نامیدند شدند.

به گزارش منابع خبری، مجموعا 300 شهر از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، رشت، بجنورد، خرم آباد، بروجرد، سنندج، ایلام، بندرعباس، بوشهر، اردبیل، زنجان، …  شاهد راهپیمایی و تجمعات  آرام اما گسترده و موج سبز هواداران موسوی بودند.

در تهران صدها هزار هوادار موسوی از ساعت ۲ بعد از ظهر چهارشنبه  راهپیمایی خود را از مسیرهای پیش بینی شده آغاز کردند. راهپیمایان از مسیرهای میدان تجریش به چهارراه ولیعصر، میدان امام حسین به چهارراه ولیعصر، و میدان راه آهن به چهار راه ولیعصر به سوی میدان آزادی حرکت کرده و در آن، پرتعداد ترین تجمع را در حمایت از کاندیدای انتخاباتی برگزیده خود شکل دادند.

این تجمع دو روز پس از آن برگزار شد که هواداران موسوی یک زنجیره سبز انسانی را به طول 11 کیلومتر از میدان راه آهن در جنوب تهران تا میدان تجریش در شمال تهران تشکیل دادند. گرد همایی خیابانی هواداران موسوی پس از آن انجام شد که مقامات دولتی از برگزاری دو همایش بزرگ هواداران موسوی در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی و همچنین مصلای تهران جلوگیری کرده و مجوز آن را لغو کردند. این اقدام درحالی صورت گرفت که حامیان احمدی نژاد اجازه برگزاری چنین مراسمی را روز دوشنبه گذشته در مصلای تهران کسب کردند؛ اما ساعتی قبل از سخنرانی احمدی نژاد، سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی متن بخشنامه یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مبنی بر اجبار حضور هزاران نیروی نظامی با لباس شخصی به عنوان هوادار احمدی نژاد را در مصلای تهران را افشا کرد. احمدی نژاد به دنبال این افشاگری از سخنرانی در مصلای تهران انصراف داد. روز چهارشنبه نیز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پایان سخنرانی حمدی نژاد در این دانشگاه وی را با شعارهای حمایت از موسوی و “دروغگو، دروغگو” بدرقه کردند.

خبرگزاری ایلنا شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی هواداران موسوی در تهران را بی سابقه توصیف کرد و گزارش داد که “شمار شرکت‌کنندگان در این همایش به گونه‌ای است که در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران مشابه آن را می‌توان در رویدادهایی چون نمازجمعه‌های ابتدای انقلاب و یا گرامیداشت 22 بهمن یافت.” به گزارش این خبرگزاری “در کمتر از یک ساعت از آغاز همایش حامیان موسوی، صدها هزار نفر از هواداران سبزپوش این کاندیدا در مسیر میدان انقلاب تا میدان آزادی به راهپیمایی پرداختند” و همزمان “هزاران تن ازشهروندان تهرانی در خیابان‌های منتهی به این مسیر با خودروهای مزین به نمادهای سبز حامیان موسوی را همراهی کردند.”

این حضور انبوه در حالی صورت گرفته که برای آن تبلیغ چندانی صورت نگرفته بود و فقط یک نیم‌روز فرصت وجود داشت تا مردم تهران از برگزاری چنین گردهمایی بزرگی خبردار شوند. “یا حسین، میرحسین”، “رای ما یک کلام، نخست‌وزیر امام” و همچنین شعارهایی در نفی دروغ و دروغگویی از سوی رئیس دولت از جمله شعارهای هواداران میرحسین موسوی در تهران بود.

آرامش و پرهیز از درگیری به گزارش خبرگزاری ها از خصوصیت اصلی تجمع روز گذشته هواداران میرحسین موسوی در تهران بود. گزارشها حاکی است برخی از طرفداران احمدی‌نژاد که دارای تعداد اندکی بودند، با موتور میان جمعیت حاضر شدند و رفتند.

 

اجتماع 120 هزار نفری در اصفهان

در اصفهان، دومین شهر بزرگ ایران نیز، روز چهارشنه سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق در اجتماع 120 هزار نفری مردم در حمایت از میرحسین موسوی سخنرانی کرد.

در این تجمع  که در میدان نقش جهان اصفهان و خیابان های طراف آن برگزار شد، حامیان میرحسین موسوی و خاتمی با شعار “سلام بر خاتمی، درود بر موسوی” از رییس جمهور سابق اسقبال کردند. مستقبلین شعار “احمدی بای بای” را به نشانه پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تکرار می کردند.

در  اجتماع  هواداران سبز پوش میرحسین موسوی  در اصفهان، پیام همسر شهید همت از  مشهورترین سرداران جان باخته دوران جنگ در حمایت از میرحسین موسوی قرائت شد.

محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در این تجمع گفت: “برای نجات کشور از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده‌ایم در 22 خرداد حضوری گسترده‌ای داشته باشیم که حضور مردم باطل‌السحر است.” وی تاکید کرد: “مردم ما حاکمانی می‌خواهند که برای پوشاندن ناکارآمدی خود به دروغ و بهتان متوسل نشوند، مردم ما حاکمانی می‌خواهند که اقدامات به اصطلاح مردمی آنها شائبه خرید رای نداشته باشد.”

خاتمی اظهار داشت: “من می‌گویم چرا قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق که در زمان دولت من لایحه آن به مجلس رفت دو سال در اجرای آن تاخیر رخ داد. آیا این منتی است که حقوق آنها را بدهید، آن هم در آستانه انتخابات بعد بگویید حقوق کارمندان را زیاد کردیم؟ چرا دو سال نظام هماهنگ پرداخت حقوق را عقب انداختید.“او همچنین  در انتقاد به اقدامات دولت احمدی نژاد گفت” دولت گذشته 14 میلیارد دلار ذخیره ارزی را در اختیار شما گذاشت؛ یعنی 300 میلیارد درآمد نفتی به کجا رفت؟”

 

سبزپوشان کرد و آذری

همزمان، در سنندج مرکز استان کردستان روز چهارشنبه هزاران نفر از هواداران میرحسین موسوی از او استقبال کردند.

میرحسین موسوی در سخنرانیش در سنندج تاکید کرد که تمام تلاشش را برای رفع تبعیض‌ها به کار خواهد گرفت. موسوی با اشاره به مصوبه ای در دولت احمدی نژاد مبنی بر اداره مدارس مذهبی اهل سنت ایران از سوی دولت، خطاب به مردم کردستان که اکثریت آن ها سنی هستند اعلام کرد که “با دخالت در حوزه های علمیه اهل سنت مخالف است و عظمت ایران را در گرو همه قومیت ها می داند.”

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد روز چهارشنبه علاوه بر سنندج به بروجرد در استان لرستان سفر کرده و در تجمع هزاران تن از هواداران در ورزشگاه این شهر سخنرانی کردند.

موسوی پس از آن راهی بندرعباس شد تا در آخرین روز انتخابات در میان هوادارانش در این شهر سخنرانی کند.

 

حمله خونین هواداران احمدی نژاد به زنجیره سبز در شیراز

در شیراز و رشت به دنبال راه پیمایی مردم در حمایت از میرحسین موسوی لباس شخصی‌های طرفدار احمدی‌نژاد تلاش کردند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت، راهپیمایان  را مهار کنند.

بنابر گزارش سایت “موج سوم”، موتورسوارهای وابسته به ستاد احمدی‌نژاد در شیراز “به شکل وحشیانه‌ای به راهپیمایی طرفداران موسوی حمله کردند و با سنگ، باتوم، تیغ، چاقو، کاتر و ساتور حامیان موسوی را مورد ضرب و جرح قرار داده‌ و شیشه خودروهایی را که عکس موسوی را چسبانده‌ بودند، شکستند.”

همچنین حدود 3000 تن از حامیان احمدی‌نژاد نیز در ورزشگاه حافظیه منتظر سخنرانی او بوده‌‌اند که پس از اطلاع از عدم حضور او با عصبانیت به حامیان موسوی که زنجیره‌ی انسانی سبز را تشکیل داده‌بودند، حمله‌ور شده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بنابر همین گزارش پلیس در مقابل حملات لباس شخصی‌ها کاملا منفعل بود و هیچ واکنشی برای جلوگیری از درگیری نشان نداد. بر اساس اعلام رسمی مسئولان ستاد موسوی در شیراز، دست‌کم 6 مجروح با وضعیت وخیم به بیمارستان نمازی و 4 نفر نیز با همین وضعیت به بیمارستان خلیلی منتقل شدند.

در رشت شماری از هواداران خشمگین احمدی نژاد پس از حمله به ستاد مرکزی موسوی در فلکه گاز رشت و پرتاب سنگ و چوب و شکستن شیشه های آن تعدادی از اعضای ستاد را مجروح کردند. آنان سپس به سمت ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در خیابان امام خمینی هجوم بردند و در طول راه به دختران و جوانانی که مچ بند سبز بسته بودند حمله کردند.

 

موج سبز همه شهرها را فراگرفت

از سوی دیگر، حضور چند صد هزار نفری هواداران میرحسین موسوی در زنجیره انسانی سبز درمیدان ها وخیابانهای تبریز وشهرهای اطراف آن بی سابقه گزارش شده است.

رئیس ستاد اصولگرایان حامی مهندس میر حسین موسوی درآذربایجان شرقی عصر چهارشنبه خبر داد که چندین ستاد احمدی نژاد دربازار تبریز به ستاد میر حسین موسوی پیوسته اند. موج سبز به گفته مردم تبریز پس از برگزاری مناظره احمدی نژاد و میر حسین موسوی در این شهر رو به گسترش بوده و بسیاری از هواداران احمدی نژاد در بازار تبریز پوسترهای تبلیغاتی وی را از مغازهای خود پایین کشیده اند.

در استان اردبیل که محموداحمدی نژاد نزدیک به 15 سال پیش استانداری آن را بر عهده داشت و در انتخابات سال 84 از استان هایی بود که نامبرده کمترین رای را در آن کسب کرد، هواداران میرحسین موسوی به قدری خیابانها را پر کردند که طرفداران کاندیدای رقیب عملا خیابان ها را به آنها واگذار نمودند. خیابانهای اردبیل از بعد از ظهر چهارشنبه شاهد حضور دهها هزار نفر از جوانان و مردمی بود که با پوشش های سبز و عکس های میرحسین موسوی تردد می کردند.

در مشهد نیز چند ده هزار تن از هواداران میرحسین موسوی روز گذشته راهپیمایی و تجمعات گسترده ای در حمایت از موسوی برگزار کردند و به سخنان محمد خاتمی گوش سپردند.

در خرم آباد بیش از 40 هزار نفر در محوطه دانشگاه لرستان اطراف آن به حمایت از میرحسین موسوی گرد آمدند و علاوه بر شنیدن سخنرانی او به سر دادن شعارهای در حمایت از موسوی پرداختند.

از سایر شهرهای کشور هم گزارش های مشابهی منتشر م شود.در استان خوزستان غیر از موچ سبز روز چهارشنبه، یک روز قبل وقتی محمود احمدی نژاد با بسیج امکانات دولتی برای سخنرانی به اهواز رفت، بیش از 150 هزار اهوازی در اعتراض به وی به راهپیمایی و سردادن شعار پرداختند.