شکست جدیدترین فاز پروژه حصر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» کروبی به دیدار موسوی رفت

آخرین ملاقات مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر مخالفان دولت، برغم ممانعت نیروهای امنیتی، اما با دخالت میرحسین موسوی انجام شد.آن گونه که منابع نزدیک به مهدی کروبی اعلام کرده اند، تلاش برای جلوگیری از این دیدار توسط “نیروهای امنیتی منطقه پاستور” و “به دستور مقامات امنیتی و حفاظتی” صورت گرفت.

گرچه هنوز سایت های نزدیک به این دو رهبر جنبش سبز، جزییاتی از این دیدار و موضوع  جلسه منتشر نکرده اند، اما یک منبع آگاه به “روز” گفت: “محور بحث ها، بررسی راهکارهای ادامه حضور جنبش در جامعه بود.”

وی اضافه کرد: “با توجه به در پیش بودن مناسبت های 13 آبان و 16 آذر، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به بحث و تبادل نظر درباره این دو روز پرداختند. همچنین بحث درباره چگونگی نفوذ جنبش سبز در جامعه هم از محورهای مهم گفتگوی امروز بود.”

وب سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، در باره ممانعت از این دیدار نوشته است: “این نیروها با آگاهی از حضور مهدی کروبی در نزدیکی منزل آقای موسوی از ورود وی و نیروهای حفاظت او به منزل میرحسین موسوی جلوگیری کردند ولی مهدی کروبی موفق شد با کمک میرحسین موسوی وارد منزل او شود.”

این پایگاه خبری نزدیک به مهدی کروبی ادامه داده است: “در پی این اقدام ماموران امنیتی و حفاظتی و اطلاع میرحسین موسوی از ماجرا، وی در «اقدامی انقلابی» سوار بر ماشین شخصی خود شد و مهدی کروبی و فرزند ایشان را شخصاً به داخل مجموعه برد.”

این اتفاق در حالی رخ داد که رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی، از رفع پلمب دفتر این حزب و ادامه فعالیت های آن در اینده نزدیک خبر داده است. حزب اعتماد ملی، با دبیرکلی مهدی کروبی، از سال 84 فعالیت های خود را آغاز کرد.

اما برخورد با موسوی وکروبی و  تلاش برای حصر آنان، نخستین بار نبود که اتفاق می افتاد. چند هفته پیش، نیروهای امنیتی از دیدار خانواده دو سردار جنگ هشت ساله ایران و عراق، باکری و همت، با کروبی جلوگیری به عمل آورده بودند و حتی احسان باکری برای چند ساعت بازداشت شده بود.

از نخستین روزهای پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری در خردادماه سال گذشته، و سپس اعتراضات مردمی به نتیجه آن، بحث حصر و بازداشت خانگی موسوی و کروبی، همواره مطرح شده است. دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ـ روز 24 خرداد ـ شایعه حصر خانگی این دو نامزد انتخابات مطرح ولی از سوی منابع آگاه تکذیب شد. اما پس از آن و به دنبال شرکت میرحسین موسوی در راه‌پیمایی روز 25 خرداد، وی دیگر اجازه حضور در تجمعات اعتراضی را نیافت؛ نزدیکان وی بارها اعلام کرده اند نیروهای لباس شخصی، با تجمع در مقابل منزل یا محل کار وی، مانع خروج او شده اند.

اما این محدودیت‌ها تنها به همین جا منتهی نشد. حتی ملاقات‌کنندگان با موسوی نیز از گزند نیروهای امنیتی در امان نبودند؛ در همان روزهای نخست پس از انتخابات، عده‌ای از اساتید دانشگاه که به دیدار موسوی رفته بودند بازداشت شدند. ان مساله در روزهای بعد نیز تکرار شد.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، ماه پیش در گزارشی نوشت که محدودیت های امنیتی پیرامون موسوی در هفته های اخیر و همزمان با حمله به ساختمان محل سکونت مهدی کروبی و برخی از روحانیون و مراجع منتقد دولت تشدید شده است. در این گزارش آمده بود ماموران امنیتی مانع از دیدار جمعی از مراجعان میرحسین موسوی با وی شدند و از جمله حبیب صادقی، از استادان رشته هنر را که به دفتر موسوی مراجعه کرده بود بازداشت کردند و محمد رضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب مشارکت را هم که عازم دیدار با آقای موسوی بود تحت بازجویی خیابانی قرار دادند.

پس از آن ماموران امنیتی گروهی از روزنامه نگاران را که برای دیدار با موسوی به دفتر او مراجعه کرده بودند، بازداشت کردند. این افراد پس از چند ساعت بازجویی و دادن  تعهد خودداری از مراجعه بعدی به این محل آزاد شدند. در روزهای بعد نیز این ماموران، از ورود خانواده کیانوش آسا، از کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات، به دفتر  موسوی جلوگیری به عمل آوردند.

مدت کوتاهی پس از آن، اخباری از حمله نیروهای امنیتی به دفتر موسوی شنیده شد. این ماموران با حمله به دفتر موسوی، کیس‌های کامپیوتر و برخی مدارک موجود در دفتر را همراه خود بردند. دفتر موسوی همچنان در تصرف نیروهای امنیتی است.

موسوی در همان زمان در مصاحبه‌ای با سایت کلمه، با تایید تشدید “محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی” در اطراف خود، گفته بود سابقه اینگونه محدودیت ها به عصر روز 22 خرداد سال گذشته - روز رای گیری در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری - باز می گردداما: “جنبش سبز با محدودیت های امنیتی و حذف همراهان آن متوقف نمی شود.”

موسوی افزوده بود: “با سیاست های سرکوب یک سال گشته و اوضاع معیشتی مردم و فشارهای بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکت های غیر مترقبه بیشتر شده… بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم، آنها جا دارد از خشم روز افزون مردم بترسند و نه از ما.”

این در حالی است که در یک سال و نیم گذشته، بسیاری از مشاوران و اطرافیان موسوی بازداشت شده اند. علاوه بر مشاوران موسوی، سرتیم محافظان وی، احمد یزدان‌فر، نیز پس از سال‌ها، از تیم حفاظت موسوی برکنار شد. موسوی درباره وی اعلام کرده بود که مجبور است ساعت 6 صبح خود را به یک پایگاه نظامی معرفی کند و تا شب در آ‌ن‌جا به سر می‌برد. محسنی، رییس دفتر موسوی نیز، بیش از دو هفته است که در بازداشت به سر می برد و هنوز از محل بازداشت وی خبری در دست نیست.

اتفاقات مشابهی هم برای مهدی کروبی افتاده است. کروبی در یک سال و نیم گذشته، بارها در مجامع عمومی، مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته است، اما شدیدترین حملات از این دست، همزمان با شب‌های قدر بود که عده‌ای از نیروهای لباس شخصی، به مدت 5 شب در مقابل منزل کروبی تجمع کردند. این تجمع چندین بار نیز به خشونت کشده شد، به گونه ای که حتی سرتیم محافظان کروبی، به علت درگیری با این افراد، به بیمارستان منتقل شد.

افراد نزدیک به مهدی کروبی، تجمع کنندگان در مقابل منزل وی را از اعضای پایگاه “شهید محلاتی”، از پایگاه‌های وابسته به سپاه پاسداران، دانسته بودند. این افراد با سردادن شعارهایی بر علیه مهدی کروبی و در حمایت از خامنه ای اقدام به پرتاب سنگ و پاشیدن رنگ بر روی ساختمان محل سکونت مهدی کروبی کرده بودند. آنان  علاوه بر شکستن شیشه‌های ساختمان، اقدام به پاشیدن رنگ و دزدیدن دوربین های امنیتی ساختمان کردند. حتی عده‌ای از این افراد موفق به ورود به منزل کروبی شدند و در آن جا اقدام به خراب‌کاری کردند. سردار احمد مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود که تجمع مقابل منزل کروبی، “از سر دلسوزی” بوده است.