احمدی نژاد، بشار و سکریت

نویسنده

» گزارش بلیتز در باره روابط دولت های سرکوبگر

صالح الدین شعیب 

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، آشکارا پس از اینکه اتحادیه عرب عضویت این کشوررا تا توقف سرکوب معترضان معلق ساخت، در وضعیت دشواری قرار گرفته است. اتحادیه عرب همچنین سوریه را تهدید کرده است تا اگر فورا خشونت علیه شهروندان این کشور را متوقف نسازد، به تحریم هایی علیه این کشور دست بزند. باید اشاره کرد که بشار اسد اکنون ماه هاست که به قتل عام غیر نظامیان این کشور، که علیه دولت سرکوبگر این کشور اعتراض کرده اند،  پرداخته است.

اتحادیه عرب روز شنبه سلسله تدابیری را برای فشار آوردن بر سوریه تدوین کرد که عملا راه را برای اعمال فشار های بین المللی بر این کشور باز کرده است.

حداقل 3500 نفر از شهروندان در سرکوب های اخیر معترضین در سوریه کشته شده اند.

اتحادیه عرب همچنین از رهبران مخالفان دولت سوریه خواسته است ظرف سه روز آینده “راهکارهای یکپارچه ای برای طی کردن دوران گذار” تدوین کنند. این اقدام نشان دهنده آن است که شرایط هر چه بیشتر به سمت موضع دولت اوباما مبنی بر لزوم کناره گیری اسد از قدرت، پیش می رود.

ظاهرا اتحادیه عرب از هم اکنون در فکر دوران پس از اسد است.

اوباما نیز با ارسال پیامی به اتحادیه عرب این حرکت را نشانه ای از “انزوای دیپلماتیک بیشتر سوریه به دلیل نقض حقوق بشر توسط رژیم این کشور” دانست.

در حالیکه روزهای آخر بشار اسد نزدیک می شود، رسانه های جهانی همچنین خبر از احتمال سقوط دولت آحمدی نژاد، رئیس جمهور ایران می دهد که این کشور را در زیر یوغ ملا ها و قوانین شریعت قرار داده است. هر چند جنبش مردمی ایران ماه ها پیش آغاز شد ولی نتوانست به جریان غالب بدل شود، چرا که رژیم ایران از روش های متنوع و متعدد سرکوب شهروندان این شرکت استفاده می کند.

از زمان استقرار رژیم دینی در ایران، شهروندان این کشور شاهد فشار های شدیدی بوده اند و اقتصاد کشور نیز تماما در اختیار ملایان با نفوذ و نماینده آنها، سپاه پاسداران قرار گرفته است. در ایران بخش عظیمی از اقتصاد و تجارت در دست سپاه پاسداران است که نه تنها به کشتن شهروندان معروف است بلکه به هزاران زن در داخل و خارج از زندان های ایران تجاوز کرده است.

در حالیکه اعمال خشونت آمیز در کشورهای عربی ادامه دارد، فساد و سرکوب شهروندان در یکی از کشورهای آمریکا مرکزی اکنون توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

روزولت سکریت، نخست وزیر میلیونر 39 ساله مشترک المنافع جمهوری دومینیکا، به صدر اخبار رژیم های سرکوبگر تبدیل شده است. سکریت پس از مرگ پیر چارلز در ژانویه 2004 نخست وزیر شد. در زمان مرگ پیر چارلز، روزولت سکریت عضو مجلس بود؛ سمتی که از زمان انتخاب به سمت نخست وزیری همچنان حفظ کرده است. سکریت درعین حال وزیر مالیه، وزیر امور خارجه و نیز رهبر حزب کارگر دومینیکا هم هست.

سکریت در حال حاضرهم در یک معضل سیاسی به سر می برد زیرا در زمان انتخاب شدن در سال 2009 تابعیت دوگانه کشورهای فرانسه و دومینیکا را داشته است. بنا بر قانون اساسی این کشور، هر فردی مفاد این قانون را رعایت نکند محکوم به حبس و پرداخت جریمه خواهد شد. لیکن، روزولت سکریت توانسته است از این مجازات ها در امان بماند، زیرا او سیستم قضایی کشور را هم کنترل می کند و آنتونی آسپاتان را به عنوان مامور فرمانبردار خود به سمت رئیس قوه قضاییه انتخاب کرده است.

وی از زمانی که در سال 2009 در پست نخست وزیری قرار گرفت شروع به توسعه روابط خود با ایران، ونزوئلا و لیبی کرد. او دوست صمیمی پسر معمر قذافی، رهبر سرنگون شده لیبی است. شایعه شده است که خانواده قذافی، مبالغ هنگفتی از دارایی خود را از طریق سکریت در دومینیکا سرمایه گذاری کرده که به وسیله آن امپراطوری مالی عظیمی در این کشور ایجاد شده است. ثروتمند شدن یک شبه روزولت سکریت در کشوری که معمولا با سوانح طبیعی روبروست و مردم آن پس از بحران صادرات موز در فقر شدید به سر می برند، کمی تعجب آور به نظر می رسد.

سکریت، در حمایت از قذافی به حمله ناتو به این کشور اعتراض کرد و گفته می شود که وی به قذافی و خانواده اش  پیشنهاد پناهندگی داده است.

وی همچنین روابط نزدیکی با محمود احمدی نژاد دارد و از برخی از “مزایای” رژیم ملایان بهره مند می شود. در واقع رژیم ایران از چندین رژیم سرکوبگر در سراسر جهان برای ادامه فعالیت های غیرقانونی  و اقدامات ضد غربی و ضد آمریکایی خود استفاده می کند. ایران همچنین متهم است به اینکه اسلحه و سلاح هسته ای و نیز مبالغی ارز قاچاق را از طریق همکاری با این رژیم های سرکوبگر جابجا کرده است.

سکریت همچنین با برخی مقامات امارات متحده عربی نیز رابطه نزدیکی دارد. گفته می شود داوود ابراهیم، که تحت تعقیب نیروهای پلیس بین المللی است در دومینیکا پناهنده است.

دومینیکا اکنون به محل امنی برای جنایتکاران، و جهادگرایان بدل شده است که با خریدن شهروندی این کشور راه خود رابه غرب و آمریکا باز می کنند.

زمان آن رسیده که فعالیت های سکریت بیشتر زیر زره بین رسانه ها قرار گیرد.

منبع:  بلیتز -  12 نوامبر