اسرائیل اهداف خود را از آمریکا پنهان می کند

نویسنده

» گزارش نیویوک تایمز در باره امکان حمله نظامی به ایران

آدرین بلوم فیلد

رهبران آمریکا ماه پیش از اسرائیل خواستند که به طور خصوصی به آنها اطمینان دهد که بدون تائید کاخ سفید حمله ای در کار نخواهد بود، چرا که گفته می شد اسرائیل “دیگر منتظر اجازه واشنگتن” نیست. انتشار این خبر توسط منابع مطلع از ملاقات محرمانه رهبران دفاعی برجسته آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حالی انجام می شود که نگرانی از نزدیک شدن ایران به دستیابی به سلاح هسته ای، باعث ناامید شدن اسرائیل از هر گونه راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران شده است.

روز سه شنبه آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارشی را منتشر کرد که در آن برای اولین بار گفته شده که جمهوری اسلامی در حال نزدیک شدن به تولید سلاح هسته ای است. با توجه به  چنین احتمالی بود که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته به اسرائیل سفر کرد.

سفر وی رسما به منظور دنبال کردن مذاکرات صلح خاورمیانه انجام می شد ولی مساله مهم تر سفر وی ملاقات خصوصی وی با ننتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل بود. آقای پانتا در این ملاقات پیام باراک اوباما را به نخست وزیر اسرائیل انتقال داد. وی گفت اوباما خواسته است که اسرائیل تضمین کند که هیچ گونه حمله یک جانبه ای را به تاسیسات هسته ای ایران پیش از در میان گذاشتن آن با واشنگتن انجام نخواهد داد.

به گفته منابع مطلع، دو مقام اسرائیلی شرکت کننده در این ملاقات پاسخ های غیر مستقیم به این درخواست دادند.

این منابع گفتند: “دو مقام اسرائیلی نگفتند که برنامه ای برای حمله به ایران دارند ولی در عین حال تضمینی هم برای کسب اجازه واشنگتن برای چنین حمله ای ارائه ندادند.”

اوباما، با توجه به پاسخ غیر قانع کننده نتانیاهو در این زمینه، دستور داده است حرکات اسرائیل با دقت بیشتری زیر نظر گرفته شود تا هرگونه نیات احتمالی اسرائیل در این زمینه شناسایی شود.

اینکه این نیات چه می توانند باشند در پرده ابهام است. ظرف دو هفته گذشته همه حرکات مقامات اسرائیل چنین القا می کرد که اسرائیل در حال آماده شدن برای جنگ است و به این منظور در حال جلب رضایت اعضای کابینه و مقامات نظامی است.

دو هفته پیش اسرائیل یک موشک دوبرد را، که قدرت هدف گرفتن ایران را دارد مورد آزمایش قرار داد. مدتی قبل از آن نیز نیروی هوایی اسرائیل در تمرین های نظامی ناتو در ساردنی شرکت کرد.  در تمرین نظامی دیگری آمادگی ساکنان تل آویو در صورت یک حمله موشکی مورد آزمایش قرار گرفت.

در ایران نیز، که دیروز شاهد انفجاری عظیم در یکی از انبار های اسلحه سپاه پاسداران بود، حرکات مشابهی به چشم می خورد.

گمانه زنی در مورد حمله اسرائیل به ایران در چند سال اخیر جریان داشته است ولی تب آن هیچ گاه این اندازه بالا نگرفته بود. هفته گذشته یک مقام بریتانیایی صحبت از احتمال حمله تا قبل از کریسمس کرد.

عده کمی به این نظر اعتقاد دارند چرا که در فصل سرما، وجود ابرها، مانع هدف گیری هواپیماهای نظامی می شود و اگر حمله ای قرار باشد انجام شود باید در بهار یا تابستان انجام شود.

بسیاری از ناظران معتقدند اظهارات مقامات در روزهای اخیر بیشتر جنبه رجز خوانی دارد تا جامعه بین المللی را به سمت تحریم های بیشتر ایران سوق دهد. اسرائیل می گوید اگر بانک مرکزی ایران مورد تحریم واقع شود و از صادرات نفت ایران جلوگیری شود، نیازی به اقدام نظامی نخواهد بود.

ایهود باراک گفته است بعید است چین و روسیه با تحریم های مد نظر اسرائیل موافقت کنند.

یکی دیگر از دلایلی که مقامات اسرائیل سخن از جنگ می گویند اظهارات رئیس سابق موساد بود که گفته بود اقدام نظامی علیه ایران “ابلهانه ترین عملی است که می توان انجام داد”. آنها گمان می کنند که ملاهای ایران از این سخنان نتیجه می گیرند که سخنان مقامات اسرائیل جنبه تبلیغاتی دارد.

البته خود این امر که رئیس سابق موساد این سخنان را گفته است احتمالا اعتقاد وی به این امر است که آقای نتانیاهو قصد انجام چنین حمله را دارد.

در بهترین حالت هر گونه اقدام نظامی علیه ایران ساختن سلاح هسته ای را دو تا چهار سال به تعویق خواهد انداخت. تحلیلگران خوش بین معتقدند در چنین مدتی رژیم اسلایم ایران با رژیم میانه رو تری جایگزین خواهد شد. از سوی دیگر این امر به تشدید فعالیت های هسته ای ایران منجر خواهد شد که در آن صورت اعتقاد کامل پیدا می کند که باید به این فن آوری مجهز شود.

منبع: نیویورک تایمز-  12 نوامبر