اسراییل حتما حمله می کند!

نویسنده


canada_b.jpg


پل لانگن

افی ایتم، نماینده مجلس اسرائیل، که جزو جنگ طلبان محسوب می شود، مدعی است که در مورد ایران و برنامه های اتمی اش که از طرف سران اصلی کشورش، سخن می گوید. او می گوید که اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای کنترل کردن ایران، بی اثر و محتوم به شکست است، اسرائیل با کمک و بدون کمک آمریکا، چاره ای جز استفاده از نیروی نظامی برای پایان دادن به این تهدید اتمی، ندارد.

ایتم پیش بینی می کند: “اسرائیل درحال آماده شدن است و به طور حتم اقدام خواهد کرد. ما نمی گذاریم فرزندان و نوه هایمان زیر این سایه ترس بزرگ شوند. اسرائیلی ها از هولوکاست نجات پیدا کرده اند تا دوباره زیر ترس از چنین تهدیدی زندگی نکنند”.


ایتم، قبل از سخنرانی برای حامیان مالی موسسه کمک به بازماندگان ناتوان جنگی اسرائیل در کانادا، که موسسه ای خیریه است که به سربازان زخمی اسرائیل کمک می کند، موقعیت استراتژیک اسرائیل در منطقه را یاد آورشد.

ایتم، قبل از سفر به تورنتو، به واشنگتن رفت و با مقامات ارشد آمریکایی و اعضای کنگره و چهار تن از متفکرین آن کشور ملاقات کرد و درباره موقعیت فعلی خاورمیانه گفتگو نمود. او همچنین در مونترال هم سخنرانی کرد. او به خبرگزاری یهودیان کانادا گفت که اسرائیل ممکن است به تنهایی در مقابل ایران و در فاصله ای بین دو تا سه سال موضع گیری کند، اما گفت که گمان می کند که اسرائیل تا قبل از رفتن بوش ار کاخ سفید، اقدام کند.

ایتم گفت که نه هیلاری کلینتون و نه اوباما، سردسته دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جرات اقدام نظامی علیه ایران را ندارند و او مطمئن نیست که رودی جولیانی و جان مک کین، نماینده جمهوریخواهان هم چنین اقدامی را انجام بدهند.

ایتم گفت که پیشدستی در حمله ممکن است یه عنوان دفاع شخصی تلقی شود و اسرائیل نمی تواند منتظر بماند که ایران به تجهیزات اتمی دست پیدا کند. با همکاری آمریکا، هواپیماهای اسرائیل می توانند از آسمان عراق استفاده کرده و ماموریتشان با موفقیت انجام شود. اسرائیل می تواند غلبه هوایی داشته باشد و در زمانی که تاسیسات اتمی ایران را منهدم می کند، از پدافند دفاعی ایران دور باشد.

او گفت که اسرائیل قادر است در مقابل طرفداران ایران، از جمله حمله موشکی حزب الله، بخصوص بعد از اینکه وزارت دفاع اسرائیل جنگ لبنان را بازبینی کرد و مقامات ارشد این وزارت خانه را جایگزین کرد، بایستد. ایتم پیش بینی کرد که نه تنها آمریکا، بلکه همه کشورهای دموکراتیک مانند کانادا، از این اقدام اسرائیل حمایت خواهند کرد.

ایتم در مورد آمریکا گفت که اگر این کشور برای متوقف کردن مردی که سلاح کشتار جمعی دارد، به عراق حمله می کند، در مورد ایران نیزهمین مسئله صدق می کند. این یک تراژدی استراتژیک است؛ اگر آمریکا عراق را به ثبات برساند، ولی در انجام این عملیات چنان ضعیف شود و اعتبار رئیس جمهور زیر سوال برود که نتواند به ایران حمله بکند.

ایتم زمانی خواستار خروج فلسطینیان از کرانه غربی شد و زمانی که عرب های اسرائیل را ستون پنجم و خائن خطاب کرد، با موجی از مخالفت ها مواجه شد. ایتم می گوید که حماس از هیچ یک از اصولش دست برنداشته و هدف آن نابود کردن اسرائیل است. او معتقد است که مسئله حماس سرزمین فلسطین است و به رسمیت شناختن آن نیست. هیچ دولت و سرزمینی آنها را راضی نمی کند. انقلاب اسلامی به آنها نیرویی تازه داده است و آنها از طلیعه داران انقلاب اسلامی هستند.