اولین مذاکره رسمی آمریکا و ایران

نویسنده


jornal_b.jpg



جان میکالسین

بغداد- این دیدار نه عشق در نگاه اول و نه خنجر کشیدن به روی هم بود. زلمای خلیل زاد دستش را دراز کرد و عباس عراقچی آن را فشرد. به این طریق، سفیر آمریکا در عراق و معاون وزیر امور خارجه ایران در بغداد، پایتخت عراق، در جریان کنفرانس بغداد، که در منطقه بشدت محافظت شده که به منطقه سبز مشهور است، برگزار شده بود، یخ میان خود را شکستند. در بیرون از این منطقه، هیچ چیز عوض نشده بود. درحالی که خلیل زاد و عراقچی یکدیگر را برانداز می کردند، سه بمب در اطراف وزارت امورخارجه عراق منفجر شد. در محله شیعه نشین شهر صدر، یک کامیون حاوی بمب برای نشان دادن وضعیت روزانه شهر، منفجر شد و 35 نفر بیگناه کشته شدند. بنابر این هیچ چیز به نسبت گذشته تغییر نکرده است.

درحالی که در منطقه سبز، همه در تلاش بودند تا گفتگویی را بین دشمنان شکل بدهند، دلهره های روزانه بار دیگر تکرار شد. اما دست کم برای یک بار هم که شده چراغ های صحنه بر روی سیاست معطوف شد و کشتارها به دست فراموشی سپرده شد. اگرچه قهرمانان اصلی این بازی، دیپلمات های آمریکایی و ایرانی بودند، اما نباید نقش دیپلمات های سوری را نادیده گرفت. سوری ها که دائما به پشتیبانی از شورشیان و پناه دادن و حمایت از آنها متهم می شدند، روز گذشته نمایندگانشان در کنار ایرانی ها و آمریکایی ها و در کنار هیئت مصری و بحرینی و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و اعضای کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نشستند. همه خبرها تا اینجا گفته شده است. اما از برخورد مستقیم ایران و آمریکا، کسی نمی خواهد چیزی بگوید. خلیل زاد فقط چند کلمه برای خوش آمدگویی و به جا آوردن ادب، بطور مستقیم و در برابر بقیه هیئت ها، بر زبان آورد.

عراقچی هرگونه دیدار خصوصی با خلیل زاد را تکذیب کرد و اعلام کرد که تمام گفتگوها در چارچوب دیدار بوده است و فقط چند کلمه خوش آمدگویی، بین دو هیئت، رد و بدل شده است. سفیر آمریکا افزود که همه بحث ها، بدون یک ویرگول اضافه، محدود و معطوف به عراق بوده.

اما احتمالا اگر اتفاقی بیافتد، در سالن و در زیر نور پروژکتور و دوربین های تلویزیونی نخواهد بود، بلکه در اتاقی مخفی یا مکانی دوراز دسترس این اتفاق خواهد افتاد.

بعد از پایان بحث، نه سفیر آمریکا و نه رئیس هیئت ایرانی، سعی نکردند که موضوعات مورد اعتراض خود را به میز مذاکرات نکشانند. خلیل زاد انگشت اتهام را به سمت ایرانی ها نشانه رفت و آنها را متهم کرد که شورشیان را تعلیم نظامی می دهند و سلاح در اختیارشان قرار می دهند. عراقچی هم مجددا خواستار خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از عراق شد و گفت که باید تقویم خروج نیروهای خارجی از عراق تدوین شود و افزود خشونت در عراق، به سود هیچ یک از کشورهای خاورمیانه نیست.

خلیل زاد در پاسخ غیر مستقیم به هیئت ایرانی که خواستار آزادی فوری پنج ایرانی دستگیر شده توسط نیروهای آمریکا در کنسولگری این کشور در شهر اربیل، گفت که هیچ دیپلماتی توسط ارتش نیروهای متحد، دستگیر نشده است. پاسخی مودبانه برای گفتن این اتهام که مردان شما، یا جاسوس بوده اند و یا عامل (نظامی).

ایرانی ها و آمریکایی ها و تمام کشورهایی که در نشست دیروز شرکت داشتند در کنفرانس دیگری درمورد عراق در ماه آوریل در استامبول، جمع می شوند، اما این بار این نشست در سطح وزیر امورخارجه برگزار می شود. این نکته را دیشب خلیل زاد اعلام کرد و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا آن را تایید کرد و افزود: “من هم حضور خواهم داشت”. و از آنجایی که اعضای گروه هشت هم باید باشند، پس ایتالیا هم حضور خواهد داشت.

منبع: ایل جورناله، 11 مارس 2007