قدمگاه‌ها جمع، پابوسان توبیخ

نویسنده
جلال یعقوبی

» چشمه‌های جدید از مقامات مقام معظم رهبری

چندی پیش خبری در رسانه‌های داخل ایران منتشر شد که بر اساس آن سیدعلی خامنه‌ای در جریان سفرش به مشهد و با شنیدن بخشی از متن خوش‌آمدگویی مهمانداران هواپیما، که خواستار “سلامتی رهبر” ‌شده بودند، با مسئولین تماس گرفته و خواستار حذف این بخش از متن شده است.

منبع این خبر روزنامه خراسان بود که روز نهم فروردین با انتشار خبری ادعا کرده بود: “هنگامی که مهماندار هواپیمای مسافربری پرواز عادی تهران مشهد در خوشامدگویی ابتدایی به مسافران به سبک معمول برای شادی روح امام و شهدا دعا و سلامتی رهبر انقلاب را آرزو کرد، رهبرانقلاب نیز که مسافر این پرواز بودند با شنیدن این خوشامدگویی از بخش آرزوی سلامتی برای رهبرانقلاب ناراحت شدند و دستور حذف سریع این بخش از متن خوشامدگویی مهمانداران توسط مسئولان مربوط را صادر کردند.”

این خبر در سایت های راستگرای ایران انعکاس گسترده‌ای داشت و نمونه‌ای از “مقامات معنوی” سیدعلی خامنه‌ای تلقی شد. اما انتشار این خبر، واکنش‌های متفاوتی هم داشت.

برای نمونه یکی از کاربران سایت الف، وابسته به احمد توکلی، در ذیل همین خبر نوشته بود: “از رهبری درخواست داریم دستور دهند کسانی را هم که برای ایشان در برخی شهرها قدمگاه ساخته‌اند یا کسانی که بر روی زمین می‌افتند و جای پای رهبری را می‌بوسند، توبیخ و تنبیه نمایند. صحنه افتادن بر روی زمین و بوسیدن جای پای رهبری تا مدتها دستمایه یکی از تلویزیون های وهابی شده بود و روی آن مانور می داد.” و دیگری معتقد بود: “ سال‌هاست که این دعا اول پروازها گفته میشه ، این نشون دهنده اینه که برخی مسائل از دید ایشون پنهان نگه داشته شده.”

اما نکته قابل توجه در این مورد آن بود که مطابق “افسانه‌پردازی” رسانه‌های هوادار آیت‌الله خامنه‌ای، این اولین بار نبود که او با هواپیمای عادی سفر می‌کرد. مشابه این اخبار در سال‌های گذشته نیز منتشر شده بود.

از جمله در فروردین ماه سال ۱۳۹۲، سایت جهان‌نیوز، به نقل از یکی از نمایندگان راستگرای مجلس به سفر خامنه‌ای با هواپیمای عادی پرداخته و نوشته بود: “آقا فقط سفرهای رسمی دولتی را با پرواز اختصاصی می‌روند. سفرهای شخصی [که عمدتا هم سفر زیارتی به مشهد است ] را مثل همه مردم، با پروازهای عمومی می‌روند.” او اضافه کرده بود: “از کسی که عمری را به سادگی و با حداقل امکانات مادی زیسته و اکنون رهبری انقلابی‌ترین نظام‌های سیاسی - و البته مذهبی - جهان را بر عهده دارد، جز این همه ملاحظه و دقت در استفاده از بیت‌المال و قائل شدن مرز و تفاوت بین کار شخصی و کار حکومتی نیز انتظار نمی‌رود.”

گرچه در سال‌های گذشته، دفتر رسمی رهبر جمهوری اسلامی از انتشار اخبار غیر رسمی ابراز ناخرسندی کرده و خواستار جلوگیری از انتشار اینگونه “مطالب بی‌اساس” شده، اما معمولا در مورد انتشار اخبار “معجزه‌های سر زده از خامنه‌ای” چندان حساسیتی وجود نداشته است. در سال‌های گذشته اظهارات متعددی از سوی مسئولان رسمی و هواداران رهبر جمهوری اسلامی درباره کرامات او منتشر شده و حتی بصورت کتاب درآمده اما اعتراضی برنیانگیخته است.

حتی بعد از انتشار زندگینامه رسمی او با نام “شرح‌اسم” که زیر نظر دفتر خامنه‌ای منتشر شده بود، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد٬ مسئول دفتر نشر رهبر جمهوری اسلامی علت انتخاب این اسم برای کتاب را چنین توصیف کرده بود: “ نام این کتاب شرح اسم است؛ شرحی از یکی از اسماء الهی یعنی مقام معظم رهبری که یکی از اولیای الهی هستند. در نگاه من به غیر از حضرت حجت، هیچ فرد دیگری وجود ندارد که خدماتی که رهبر بزرگوار در دفاع از انقلاب و حفظ دین داشته‌اند را انجام داده باشد؛ به همین دلیل در نگاه من بعد از حضرت حجت ایشان مقرب‌ترین فرد در درگاه خداوند هستند.”

در این میان، علی مطهری، نماینده تهران که در سال‌های اخیر به دلیل انتقادهای صریحش از وضعیت کشور شهرت پیدا کرده است، طی نوشته‌ای با اشاره به خبر نارضایتی خامنه‌ای از متن خوشامدگویی سازمان هواپیمایی کشور، نوشت: “جالب است که اینجانب حدود یک سال پیش همین موضوع بی‌مناسبت بودن «آرزوی سلامتی برای مقام رهبری» در ابتدای پروازها را با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردم و خواستار حذف آن شدم. آن طور که به یاد دارم ایشان گفت از دست من خارج است. همین طور چند ماه پیش این موضوع و نیز بی‌مناسبت بودن نصب عکس رهبر انقلاب در قسمت جلوی هواپیما را به مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی به صورت پیغام گوشزد کردم ولی اقدامی ندیدم.”

مطهری اضافه کرد: “این زشت است که این کارها را که شائبه تملق و چاپلوسی دارد آنقدر ادامه بدهیم تا خود مقام رهبری دستور لغو آن را صادر کنند. گویی قبل از این که ایشان بگویند خودمان بی‌مناسبت بودن و عدم ضرورت و آثار منفی آن را درک نمی‌کنیم. قطعاً باز هم از این دست کارها وجود دارد که باید کنار بگذاریم و کاسه‌های داغ‌تر از آش نباشیم. نگرانم که برخی افرادی که ادعای ولایتمداری آن‌ها گوش فلک را کر کرده و البته در عمل ضربه می‌زنند، مقام رهبری را نیز به دلیل این دستورشان متهم به ضدیت با ولایت فقیه نمایند!”

علی مطهری پیش از این و در تیرماه گذشته نیز در جریان یکی از مناظره‌های قلمی‌ با منتقدانش به ماجرای چاپلوسی حجت‌الاسلام حمید روحانی‌زیارتی در یک جلسه با حضور خامنه‌ای اشاره کرده و نوشته بود: “فکر می‌کنید در مواجهه با رهبر انقلاب فقط باید دل ایشان را شاد کنید و از مطرح کردن واقعیات و نقاط ضعف جامعه برای برطرف کردن آن خودداری نمایید. اصل «النصیحة لائمة المسلمین» را عمدا فراموش کرده‌اید و مؤید این حرف، ‌سخن پایانی جناب عالی در آن جلسه است که برای آنکه اظهار لحیه‌ای کرده باشید جملاتی گفتید که تعفن ناشی از تملق و چاپلوسی شما بسیاری از حضار جلسه را متأذی کرد. خیرخواه مقام رهبری کسانی هستند که واقعیات جامعه را به اطلاع ایشان می‌رسانند نه کسانی که سهوا و به خیال خود برای شاد کردن دل ایشان، یا عمدا و به طمع دنیا مطالب بی‌ارزش و یا غیرواقعی و احیانا تملق‌آمیز را مطرح می‌کنند. “