مرگ شهروند دیگری در درگیری با ماموران شهرداری

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» این بار عضو شورای شهر و عمویش یک طرف دعوا بودند

باز هم درگیری بین شهروندان و ماموران شهرداری تهران خبرساز شده و بار دیگر فردی جان خود را از دست داده است. این‌بار اما قربانی هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندو و عضو شورای شهر تهران است؛خودش مضروب شده و عمویش هم درگذشته است. اتفاقی که ۱۲ فروردین ماه در باشگاه سوارکاری هادی ساعی در غرب تهران به وقوع پیوسته و البته با تاخیر رسانه‌‌ای شده است.

روزنامه شهروند برای نخستین بار به جزییات این ماجرا پرداخت. داستان از حضور عجیب شهردار منطقه 22 در این باشگاه شروع شده که هنوز مشخص نیست به چه دلیل در آن مکان حضور داشته است. شهردار متوجه می‌شود که زباله‌های درون سطل از سوی ماموران شهرداری به بیرون منتقل نمی‌شود و مسئولان باشگاه خودشان باید این زباله‌ها را تا بیرون باشگاه حمل کنند. او پس از اطلاع از گلایه مدیریت باشگاه با ماموران شهرداری همان منطقه تماس می گیرد و از آنها می‌خواهد برای حمل زباله به باشگاه بیایند.

اما مشخص نیست چرا حضور پیمانکاران شهرداری برای انتقال زباله‌ها به درگیری با ‌هادی ساعی و عمویش منجر می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که ساعی هم در درگیری حضور داشته و از ناحیه پا مجروح شده است. شاهدان گفته‌اند درگیری میان ساعی و عمویش از یک طرف و دو پیمانکار شهرداری که یکی راننده و دیگری کارگر بوده صورت گرفته است. آنها با عموی‌ هادی ساعی درگیر می شوند و در نهایت عموی‌ هادی ساعی نقش زمین شده و جان خود را از دست داده است.

دلیل قطعی مرگ هنوز مشخص نیست و دو پیمانکار شهرداری پس از بازداشت، هرگونه دخالت در مرگ مرد میان‌سال را انکار کرده‌اند. این در حالی است که شاهدان گفته‌اند: “این دو پیمانکار شهرداری پس از آغاز درگیری، از داخل ماشین خود چوب برداشتند. در ‌‌نهایت عموی‌ هادی ساعی نقش زمین شد و جان خود را از دست داد. هادی ساعی هم با ضربه چوب از ناحیه پا مصدوم شده است.”

همچنین در گزارش‌ها آمده عموی‌ هادی ساعی دارای عارضه قلبی بوده است، قرار شده تحقیقات در خصوص این پرونده تا اعلام نظریه پزشکی قانونی و مشخص شدن علت مرگ ادامه داشته باشد.

 

عادتی برای شهرداری

این نخستین بار نیست که پرسنل شهرداری تهران با شهروندان درگیر می‌شوند. پیش از این نیز موارد متعددی رسانه‌ای شده است. بیست و سوم مرداد ماه سال گذشته، یک کارگر حمل آهن‌آلات ساختمانی به دست پیمانکاران شهرداری تهران به قتل رسید و شهرداری تهران نه تنها خود را مبرا دانست بلکه برخلاف وعده‌های داده شده، هیچ کمکی به خانواده مقتول نکرد. پیمانکار بازداشت شده هم با قرار وثیقه آزاد شد و پیش از صدور حکم برای این پرونده، معاون رییس قوه قضاییه از برائت شهرداری تهران خبر داد. احمد دنیامالی، عضو اصلاح‌طلب شورا هم که از مدافعان قالیباف است عنوان کرد اگر شهرداری قرار باشد بابت این مسائل از مردم عذرخواهی کند، از صبح تا شب باید عذرخواهی کند.

همان زمان خلیل بهرامیان، وکیل باسابقه حوزه کارگری در این مورد به روز گفت: “یک سیستمی ایجاد شده که سازمان‌ها از جوابگویی خارج بشود. این‌ها آمده‌اند کارمندانشان را در گروه‌های چند نفره زیر نظر یک شرکت پیمانکاری قرار داده‌اند و یا پروژه‌هایی را به پیمانکاران سپرده‌اند. شهرداری خودش را بری می‌داند اما از لحاظ قانونی مسئول است چون اقداماتی که این‌ها می‌کنند برای شهرداری است و شهرداری آنها را مسئول انجام کاری کرده است.”

محمد اولیایی‌فرد، حقوقدان نیز در یادداشتی که در روزآنلاین منتشر شد شهرداری تهران را در این قتل “سهیم” دانست و آورد: “از آنجا که موضوع جلوگیری از سد معبر از موضوعات غیر خدماتی و در واقع انتظامی و حاکمیتی در برابر شهروندان است بنابراین شهرداری نمی‌تواند مسئولیت به این مهمی را به افراد عادی بسپارد زیرا که امور حاکمیتی و انتظامی در برخورد با متخلفان تنها باید از طریق مراجع قضایی و عوامل نیروی انتظامی اجرا شود. همچنین کارکنان هر سازمانی ممکن است استخدام رسمی، قرار دادی یا پیمانی باشند که مسئولیت افعال آنان بر عهده همان سازمان است اما گاهی یک سازمان می تواند بخشی از فعالیت خود را به پیمانکار واگذار کند که در چنین صورت سازمان واگذارکننده همچنان مسئول خساراتی است که بر اثر فعل پیمانکار به شخص ثالث وارد می‌شود.”

در روز ۱۱ شهریور ماه هم خبرگزاری کار ایران از درگیری میان ماموران شهرداری تهران و مالکان پارکینگی در منطقه ۹ تهران خبر داد. در جریان این درگیری یکی از مالکان پارکینگ به نام علی‌اکبر تیموری، ۶۷ ساله، به وسیله‌ی شیء برنده‌ای که تعدادی از شاهدان عینی مدعی‌ بودند “قمه” بوده، مضروب و به بیمارستان منتقل شد. این در حالی است که مدیر روابط عمومی منطقه ۹ شهرداری تهران، ادعا کرد مضروب از “اراذل” بوده و “خودزنی” کرده است. به گفته این مقام مسئول در شهرداری، پس از این خودزنی، همه از صحنه گریخته‌اند. ماجرایی که البته فرزند مضروب به گونه‌ای دیگر تعریف کرده و گفته این مامور شهرداری بوده که با قمه به پدرش آسیب وارد کرده است.

حالا این بار هم که پای یک عضو شورای شهر درمیان است همچنان از شفاف‌سازی ماجرا خودداری شده و مشخص نیست چرا ماموران شهرداری دست به چوب برده و درگیری دیگری را آغاز کرده‌اند.

عکس: حبرگزاری ایسنا