تهدید هسته ای، سیاست جدید آمریکا

نویسنده

» تحلیل سیاتل تایمز از مواضع رهبران ایران

علی اکبر دارینی

رهبر جمهوری اسلامی  گفت باراک اوباما، کشور وی را در هنگام اعلام سیاست جدید ایالات متحده، با جنگ افزار هسته ای “آشکارا تهدید کرده است.” در همین حال، تهران از قصد خود برای طرح شکایت دراین خصوص به سازمان ملل خبر داد.

اوباما هفته گذشته خط مشی هسته ای جدید آمریکا را تبیین کرد. بر این اساس، آمریکا عهد می کند که از تسلیحات هسته ای برعلیه کشورهائی که فاقد سلاح هستند استفاده نکند. با این حال، برای ایران و کره شمالی به طور مشخص استثناء درنظر گرفته شده زیرا واشنگتن آنها را به عدم همکاری با جامعه بین المللی بر سر معیارهای منع اشاعه جنگ افزار کشتار جمعی متهم می کند. 

آیت الله علی خامنه ای که حرف آخر را درباره تمام مسائل آن کشور می زند، گفت لحن اوباما “غیراخلاقی” بوده و شاهدی است برآن که ایالات متحده نمی تواند قابل اعتماد باشد.

خامنه ای که سخنانش از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، گفت: “رئیس جمهور آمریکا آشکارا مردم ایران را با تسلیحات هسته ای تهدید کرده است. این اظهارات بسیار عجیب هستند. دنیا نباید آن را ندیده بگیرد زیرا در قرن 21… رئیس یک کشور تهدید به انجام حمله هسته ای می کند. اظهارات رئیس جمهور آمریکا غیراخلاقی است.” وی افزود: “این اظهارات به آن معناست که دولت آمریکا یک دولت شیطانی است و شایسته اعتماد نیست.”

ایالات متحده و متحدانش سوء ظن دارند که برنامه هسته ای ایران به سوی تولید تسلیحات هسته ای پیش می رود. ایران نیز این ادعا را رد می کند.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت موضع اوباما در برابر ایران، یک “تهدید علیه صلح و امنیت جهانی است.”

مهمان پرست گفت: “ما در واکنش به این تهدیدات، رسماً به سازمان ملل شکایت خواهیم کرد.”

سیاست جدید ایالات متحده در قبال ایران، تهدیدی علیه تهران محسوب می شود. با این حال، معیارهای سیاست هسته ای تازه دولت اوباما در راستای نشان دادن جدیت واشنگتن برای کاهش تعداد زرادخانه ها و کسب اجماع جهانی برای سخت تر کردن دستورالعمل های امنیتی علیه اشاعه جنگ افزار کشتار جمعی تنظیم شده اند. این سیاست، گامی در جهت انزوای بیشتر ایران به شیوه دیپلماتیک محسوب می شود.

خط مشی هسته ای جدید اوباما باعث تغییر نقطه تمرکز آمریکا از تهدیدات جنگ سرد به توقف انتشار تسلیحات هسته ای در میان کشورهای سرسخت  و تروریست ها می شود. رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده گفت تمرکز این کشور اکنون بر گروه های تروریستی نظیر القاعده و نیز توانمندی هسته ای کره شمالی و جاه طلبی های هسته ای ایران قرار خواهد گرفت.

در همین حال، مهمان پرست گفت: “چنین اظهاراتی نشان می دهد کشورهای صاحب جنگ افزار هسته ای خود بزرگترین تهدید علیه امنیت جهانی هستند.”

پیش تر و در روز یکشنبه هفته جاری، 222 نماینده از مجلس 290 نفره ایران از دولت این کشور خواستند در این خصوص شکایتی تنظیم کند.

با همه این اوصاف، ایران همچنان به فعالیت هسته ای خود ادامه می دهد. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور روز جمعه از سومین نسل سانتریفوژهایی که جهت سرعت بخشیدن به برنامه غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار خواهند گرفت، رونمایی کرد. غنی سازی در کانون نگرانی های آمریکا و متحدان آن کشور قرار گرفته است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با یک شبکه خبری گفت ادعای ایران در خصوص پیشرفت های اخیر باید “بسیار جدی گرفته شود.”

کلینتون به شبکه ای- بی- سی گفت: “اما خصومت طلبی آنها عملا به ما کمک می کند. کشورهائی که احتمالاً تردیدهائی نسبت به مقاصد ایران داشتند، اکنون با شواهدی که در اختیارشان می گذاریم و آنچه از رهبران ایران می شنوند، درحال تجدیدنظر هستند”.

 

منبع: سیاتل تایمز- 12 آوریل