جایزه 500 هزار دلاری فریدمن برای اکبر گنجی

نویسنده

» به پاس مبارزه برای گسترش آزادی

اکبر گنجی، روزنامه نگاری که شش سال را در مبارزه با استبداد وحمایت از دموکراسی در زندانهای جمهوری اسلامی سپری کرده، جایزه پانصد هزار دلاری بنیاد میلتون فریدمن در سال 2010 را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری ها هیات انتخاب این جایزه برجسته و معتبر که در زمینه آزادی حقوقی انسان ها، بازار آزاد و صلح فعالیت دارد در سالگرد خروج گنجی از زندان این جایزه را به وی اهدا کرده است.

گنجی در سال 1999 با انتشار مقالاتی در مورد  قتل 5 روشنفکر ایرانی که به قتلهای زنجیره ای موسوم شد، شناخته شد.وی سپس در کتاب تاریکخانه اشباح به نقد روحانیون بلندپایه نظام و در راس آنها رفسنجانی پرداخت.این کتاب در سال 2000 یکی از پر فروشترین کتابهای سال شد. اکبر گنجی پس از بازگشت از کنفرانس برلین بازداشت و به جرم اقدام علیه امنیت ملی به 6 سال حبس محکوم شد که مدت زیادی از آن را در سلول انفرادی به سر برد.

ادوارد کرین رئیس انجمن کاتو در مراسم اهدای این جایزه به گنجی گفت:” اکبرگنجی از جان خود برای آزادی ایران مایه گذاشت،او به معنی کلمه از جان خود برای بهبود شرایط زندگی مردم ایران گذشت.اکبر گنجی سال آخر زندانش را با اعتصاب غذای طولانی  سپری کرد. فعالان حقوق بشری تلاشهای فراوانی برای رسیدگی به وضعیت او انجام دادند اما سانسور شدید جمهوری اسلامی مانع از بهبود وضعیت او شد.پس از آزادی او در سال 2006 کشور را ترک کرد،بسیاری از کشورها به گنجی حق شهروندی افتخاری اعطا کردند.”

اکبر گنجی از نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت سلطانی یاد می کند و ضمن مخالفت با تحریم و حمله نظامی،معتقد به لزوم پیگیری قضایی سران جمهوری اسلامی است.

اکبر گنجی در چهار سالی که در خارج از کشور زندگی می کند علاوه برانتشار مقالات متعددی در نشریات معتبر غربی، ملاقات هائی با متفکران مشهور جهانی و استادان نامدار و آزادی خواهان صاحب نام جهان داشته است. کتاب مسیر دموکراسی ایران به زبان انگلیسی از وی در نیویورک منشتر شده و در این فاصله معتبرترین جوایز حقوق بشری به پاس تلاش های وی به نامش ثبت شده است.

از مارس 2006 که اکبر گنجی از کشور خارج شد همه جا و از جمله در مجامع آمریکائی تکرار کرده است: “با اسلحه و جنگ نمیتوان دموکراسی را مستقر کرد. ایرانیان دموکراسی می خواهند نه جنگ و نه آشوب”

جایزه میلتون فریدمن از سال 2002 و به صورت دوسالانه به فعالان حقوق بشر و آزادی اهدا میشود، اهدای آن به اکبر گنجی پیروزی بزرگی برای ازادی خواهان ایرانی و همه کسانی است که جمهوری اسلامی را به عنوان ناقض بزرگ منشور حقوق بشر می شناسند.

 فریدمن،اقتصاددان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاداز موثرترین اقتصاددانان قرن بیستم است که طرفدار کاهش نقش دولت در اموراقتصادیست.