لاریجانی : به حمله آمریکا، پاسخ نظامی می دهیم

نویسنده


sabet_b.jpg

وحید ثابتیان

علی لاریجانی درگفت وگو با خبرنگاران تاکید کرده است که اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند، با پاسخ نظامی ایران مواجه خواهد بود. رییس پرونده هسته ای ایران همچنین ازپاسخ دادن صریح به چرخش روسیه طی هفته های گذشته به سوی غرب وهشدارهای گاه وبیگاه به ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای خود خودداری کرده است. این درحالی است که تعویق های پیایی درتکمیل نیروگاه بوشهر، عملا خوشبین ترین افراد به مسکو را در تهران با بدبینی جدی مواجه کرده است.

او همچنین درخصوص تزریق گازبه سانتریفوژ های نطنزگفته است که کارها در این تاسیسات درحال انجام است. همزمان، نمایندگان دائم شورای امنیت ازپیشرفت های محسوس درطرح پیش نویس قطعنامه تحریم ایران سخن گفته اند. پیش نویسی که به زودی به اعضای این شورا ارائه خواهد شد.

موضوع رابطه با روسیه، وقتی جدی تر شد که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه گفت که روسیه بر اجرای تصمیمات شورای امنیت و شورای حکام آژانس از سوی ایران اصرار می‌ورزد.

لاریجانی گفته اینکه جامعه بین الملل می‌گوید مقررات بین‌المللی باید رعایت شود ربطی به مساله بوشهر ندارد و به طور رسمی چنین مساله‌ای به ما گفته نشده است. اما اینکه در مورد بوشهر تعلل‌هایی صورت می‌گیرد این اشکالی است که باید توسط روسها حل شود: “مساله اجرای درخواست‌های شورای امنیت و شورای حکام امری جداگانه است که در جای خود بحث می‌شود. آنها در مذاکراتشان با ما اعلام کردند که حقوق ایران را در مساله هسته‌ای قبول دارند، اما ممکن است به لحاظ تاکتیکی چنین اظهارنظرهایی را داشته باشند، اما در اصل می‌گویند که حقوق ایران را در استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای قبول دارند.”

چانه زنی های ایران وروسیه برسرراه اندازی نیروگاه بوشهر درحالی وارد مراحل حساسی می شود که روزگذشته پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ازاتمام نوشتن پیش نویس قطعنامه تحریم دوباره ایران خبردادند. پیش نویسی که به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد شد. دربیست وسوم دسامبرگذشته، هرپانزده عضو شورای امنیت، به قطعنامه تحریم ایران رای مثبت دادند.

نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان روزسه شنبه پیش نویسی را با توجه به ملاحظاتی که از سوی پایتخت های کشورهای غربی، پکن وواشنگتن به آنها اعلام شده است، تنظیم کرده اند که درآن با توجه به گفته های دیپلمات های غربی به خبرگزاری فرانسه پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در ملل متحد گفته است اعضای غیر دایم روز سه‌شنبه از عبارات کلی مطلع شدند اما خاطرنشان کرد که برخی میان شش سفیر هم چنان “مسائلی وجود دارند که باید حل شود.”

وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل از میان این مسائل به پیشنهاد گسترش مسدود کردن سرمایه‌های مقامات و شرکت‌های ایرانی اشاره کرد که گمان می‌رود با برنامه‌های هسته‌یی و موشک‌های بالستیکی ایران در ارتباطند: “برای بسیاری از جمله چین اطمینانی نسبت به آن شرکت‌ها وجود ندارد زیرا موضوع هدف قرار دادن فعالیت‌های موشکی و هسته‌یی ایران است اما اکنون با اسامی بسیاری که وجود دارد ما نمی‌دانیم ایا آن‌ها به این فعالیت‌ها مرتبطند یا خیر به همین دلیل است که اطلاعات بیشتری نیاز داریم.”

به گزارش نووستی، دومیسانی کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رییس فعلی شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران اعلام نمود که 1+5 چهارشنبه پیش نویس قطعنامه مربوط به ایران را به شورای امنیت ارایه می دهد: “ما توافق کردیم که روز چهارشنبه (دیروز) ساعت 17:00 (به وقت نیویورک) گروه 1+5 ما را با روند کار آشنا کند و سند را بدون در نظر داشتن اینکه آنها موفق به دستیابی به توافق درباره آن خواهند شد یا خیر، ارایه می دهد.” نمایندگان این شش کشور ده روز است که نکات کلیدی در این قطعنامه را بررسی می کنند اما تا کنون به توافق دست نیافته اند. به گفته کومالو، برخی از کشورها ابراز نارضایتی نموده اند که کار بر روی پیشنویس قطعنامه به طور محرمانه انجام می شود و از این رو گروه 1+5 پیش نویس تحریم ها را ارایه می دهد.

وی توضیح نداده که آیا این ارایه رسمی سند خواهد بود - که در آن صورت ظرف 24 ساعت می تواند مورد رای گیری واقع شود- یا خیر.