می خواهند جلوی ارتباطات قانونی را بگیرند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احضار غیرقانونی نسرین ستوده به اطلاعات دزفول

دو روز پس از انتشار سخنان نسرین ستوده در یک محفل ادبی که او بر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده بود، این حقوقدان در سفری به شهر دزفول، به اطلاعات این شهر احضار شد. نسرین ستوده در مصاحبه با “روز” میگوید که چون احضار به صورت غیرقانونی صورت گرفته او در اداره اطلاعات دزفول حاضر نشده است.

این وکیل دادگستری و حقوقدان که ۲۷ شهریور سال گذشته از زندان آزاد شده می گوید: اینجا فعلا هستم اگر قرار بر بازداشت است بیایند بگیرند. من قبل از موعد خودم قصد ندارم این شهر را ترک کنم. اگر اطلاعات در شهرهای کوچک بدتر عمل می کند باید مشخص شود.

او توضیح می دهد: مامور اداره اطلاعات اینجا با من تماس گرفت و از من سوال کرد که شما کی به دزفول رسیده اید. گفتم معلوم است که من به شما نخواهم گفت کی رسیده ام و شما هم نباید چنین سوالی از من بپرسید. سه بار این سوال را پرسید و هر سه بار من جواب نه دادم و یک مقدار مکالمه ما تند شد و تلفن را قطع کردم چون دیدم ادامه این دیالوگ بیهوده است.بعد با میزبان ما تماس گرفتند که به اتفاق خانم ستوده بیایید اطلاعات. ما نرفتیم. هم اینکه از من چنین سوالی کنند خلاف قانون است هم اینکه به میزبان من بگویند با خانم ستوده بیایید هر دو اینجا. این هم خلاف قانون است.

خانم ستوده در پاسخ به این سوال که فکر می کنید علت این احضار چیست؟ می گوید: فقط یک دلیل دارد برای جلوگیری از ارتباطات کاملا قانونی و می خواهند افراد با هم هیچ ارتباطی نداشته باشند وگرنه هیچ دلیل دیگری ندارد.

این حقوقدان مدافع حقوق مدنی تاکید کرد: من هم با احضار تلفنی جایی نمی روم چون غیرقانونی است و باید احضاریه کتبی بدهند.

روز گذشته حسین خندان، همسر نسرین ستوده در فیس بوک شخصی اش از احضار این حقوقدان خبر داده و نوشته بود: “به اتفاق بچه ها برای یک سفر دو روزه به استان خوزستان آمده ایم. دقایقی پیش مشغول خرید در بازار شهر دزفول بودیم که از وزارت اطلاعات تماس گرفتند و نسرین و میزبان را بی دلیل و به روشی غیرقانونی و بی ادبانه احضار کردند. به آنها گفته شده که تا یک ساعت دیگر خودشان را به وزارت اطلاعات معرفی کنند”.

دو روز قبل از این احضار تلفنی، فیلمی از حضور نسرین ستوده در محفل ادبی امیرکبیر منتشر شده بود. خانم ستوده در سخنانی در این محفل ادبی که به گفته خود او مربوط به دو ماه پیش است، گفته بود: من در چند ماه اخیر آزاد بودم. ما ظاهرا آزادیم. اما همیشه دلمان بین دو گروه است: کسانی که در خانه‌های خودشان در حبس‌اند؛ خانم رهنورد، آقای موسوی و آقای کروبی. آن‌ها زندانیان وجدان‌اند. و همین‌طور زندانیان وجدان که در زندان‌های شهرهای مختلف ایران حبس خودشان را می‌کشند. آن‌ها نه تنها فعالان سیاسی هستند، بلکه بسیاری از آنان فعالان مدنی یا اقلیت‌های قومی، مذهبی و غیره را تشکیل می‌دهند، اقلیت عقیدتی را تشکیل می‌دهند.

این حقوقدان در ادامه سخنان خود افزوده بود: یادمان باشد که دادرسی زندانیان وجدان، بدون رعایت قانون، در دادگاه‌های سری و با روش‌های امنیتی بوده است. همچنین حصر خانگی این سه عزیز هم از مصادیق بارز بازداشت خودسرانه است. پرونده همه وکلایی که بعد از انتخابات دستگیر شدند، - جا دارد از آقای عبدالفتاح سلطانی و جناب آقای سید محمد سیف‌زاده نام ببرم - را به درخواست لغو پروانه به دادگاه انتظامی دادند. دوستان عزیز، وکالت و احیای عدالت امانتی بود که از دیگران به ما رسیده بود، با پروانه یا بی‌پروانه ما این را به آیندگان خواهیم سپرد.

فیلم منتشر شده از سخنان کوتاه خانم ستوده در انجمن امیرکبیر نشان می دهد که آقای عالی پیام متخلص به هالو، از خانم ستوده دعوت کرد به پشت تریبون برود.

سه سال پیش این انجمن با دستگیری دکتر مصطفی بادکوبه ای و عالی پیام و احضار هیلا صدیقی و بازجویی طولانی وی زیر فشار سنگین قرار گرفت و مدتی فعالیتش متوقف شد. سال گذشته نیز آقای صدرا مدیر این انجمن که از اراکی های ساکن تهران تشکیل شده بود، درگذشت که خبری از آن جایی انعکاس نیافت.

نسرین ستوده از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل بسیاری از فعالان دانشجویی، مدنی، سیاسی و مطبوعاتی زندانی بوده که ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بازداشت و به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” متهم شد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و همچنین ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده بود. که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت تغییر یافت. خانم ستوده در زندان بارها در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی با او و خانواده اش دست به اعتصاب غذا زد و شهریور ۹۱ از زندان آزاد شد.

پس از آزادی خانم ستوده از زندان و تمدید پروانه وکالت او، دادسرای اوین به نمایندگی از دادستانی تهران از دادگاه انتظامی وکلا درخواست ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده را کرد و دادگاه انتظامی وکلا، چهارم اسفند ماه برای رسیدگی به همین موضوع تشکیل شد اما خانم ستوده به دلیل عدم ابلاغ روز دادگاه به وکیلش، عبدالفتاح سلطانی که در زندان به سر می برد از دادگاه ایراد شکلی گرفته و رسیدگی به پرونده به جلسه دیگری موکول شد.

نسرین ستوده به اتفاق جعفر پناهی از برندگان جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه از سوی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ هستند. این دو چهره شناخته شده ایرانی آذر ماه سال گذشته و در جریان سفر هیات اتحادیه اروپا به ایران، در سفارت یونان با هیات اروپایی دیدار کردند و خانم ستوده کاردستی خود در زندان را به نشانه قدردانی به هیات اعزامی پارلمان اروپا هدیه داد. این دیدار با واکنش های تند و موضع گیری های محافظه کاران مواجه شد.