ملک‌زاده هنوز در زندان انفرادی است

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» انتقاد روزنامه دولت از بازداشت خودی‌ها

محمد شریف ملک‌زاده نه تنها آزاد نشده بلکه از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی زندانی است. این ادعای علی‌اکبر جوانفکر در سرمقاله روز سه شنبه روزنامه رسمی دولت است. با این حال منابع آگاه روزنامه خراسان خبر  داده‌اند: “طی روزهای اخیر، دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به طور موقت آزاد شده و دیدارهایی نیز با برخی مسئولان ارشد ریاست‌جمهوری داشته است. برخی نزدیکان ملک‌زاده می‌گویند ممکن است وی دوباره احضار شود اما دولتی‌ها معتقدند دیگر بازداشت نمی‌شود.”

علی‌اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ایران که در خط مقدم حامیان محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کند و مورد انتقادات بسیاری نیز قرار گرفته است، سرمقاله روز 11 مرداد این نشریه را با تیترراز ماندگاری به محمد شریف ملک‌زاده، معاون سابق وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور اختصاص داد. در این یادداشت که با تمجید از عدالت‌طلبی و پرهیز از ظلم و بی‌عدالتی رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده، آمده است: “چندی است که بهانه‌ای هرچند بی‌اساس پیش آوردند تا عده‌ای در برابر برخی اتهامات، بازداشت و بازجویی شوند، آبرو و حیثیت اجتماعی‌شان آسیب ببیند و در زندان‌های انفرادی تحت فشارهای روحی و روانی قرار گیرند. اکنون 40 روز از بازداشت و نگهداری آقای محمد شریف ملک‌زاده معاون سابق وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در زندان انفرادی سپری شده است. گروهی از نمایندگان مجلس اتهام او را مسائل مالی و غیرمالی عنوان کردند اما هنوز به‌طور رسمی مشخص نشده که اتهام وارده به او چیست و به چه جرمی در بازداشت به سر می‌برد؟”

وی در ادامه آورده است: “آقای محمد شریف ملک‌زاده، از سوابق فراوان خدمت به کشور برخوردار است و با این حال دستگاه قضایی حق دارد برای روشن شدن هرگونه اتهام و ابهامی، از او بازجویی کند اما به راستی آیا 40 روز زندان انفرادی برای روشن شدن حقیقت کافی نیست؟ اینک وارد ماه مبارک رمضان شده‌ایم و پسندیده نیست که او و افرادی نظیر وی، در چنین شرایطی به روزه‌داری بپردازند. زمان روشن شدن حقیقت فرا رسیده و باید به مردم گزارش داده شود که بازداشت‌ها و بازجویی‌های انجام شده از این افراد، چه نتیجه‌ای در بر داشته است؟”

اگر نقل روزنامه ایران  معتبر باشد یکی از اعضای حلقه احمدی‌نژاد و مشایی همچنان در بازداشت به سر می‌برد؛ فردی که عنوان شده بود مدارک مربوط به او در اختیار شخص رییس دولت قرار دارد. به نوشته روزنامه اعتماد (اول مرداد ماه جاری) به نقل از محمدحسین ابراهیمی، رییس کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور “نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که در بازداشت ملک‌زاده، مدارکی از خانه وی جمع‌آوری شده، اما احمدی‌نژاد آنها را از بازداشت‌کنندگان گرفته است و به همین دلیل پرونده تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان به دلیل کمبود مدارک با مشکل مواجه شده است. اما هفته گذشته با اعتراض نمایندگان و همچنین درخواست رسمی مسوولان قوه قضاییه، رییس‌جمهور در نهایت این مدارک را پس داده و در حال حاضر این مستندات در اختیار تیم تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفته است.”

اعلام رسانه‌ای ادامه بازداشت ملک‌زاده در کنار موضع‌گیری‌های تند محمود احمدی‌نژاد در کنار غیبت مشایی و بقایی در دیدرس رسانه‌ها نشانه‌ای از تداوم مشکلات دولت و منتقدانش و نیز مجلس و قوه قضاییه است؛مشکلاتی که  درابتدای همین ماه آیت‌الله خامنه‌ای را به چاره جویی و تشکیل “ هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه” و گماردن هاشمی شاهرودی بر راس این هیات واداشت.آن هم در حالیکه احمدی‌نژاد  خطاب به مسوولان اجرایی کشور گفته بود: “شما برای خدا کار کنید هر کس و هر عالمی هم مخالفت کرد شما اهمیتی ندهید خدا همه را جارو می‌کند و به زباله‌دان تاریخ خواهد انداخت.”

اما یادداشت جوانفکر حامل یک نکته دیگر نیز هست و آن ادعای حضور 40 روزه ملک‌زاده در زندان انفرادی است؛ موردی که برای بسیاری از بازداشت‌شدگان سرشناس و گمنام منتقد حکومت در سال‌های گذشته رخ داده و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 88 سیر صعودی پیدا کرده است. از جمله احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگاری که از روز روز ۲۳ خرداد سال ۸۸ تاکنون بدون مرخصی در زندان به‌سر می‌برد 141 روز در زندان انفرادی بود. حمزه کرمی، ۱۳۸روز؛  قربان بهزادیان نژاد، علی عرب مازار و علیرضا بهشتی شیرازی سه مشاور میرحسین موسوی نیز ۷۴ روز زندان انفرادی نصیبشان شد.محمد نوری‌زاد در نامه‌ای با اشاره به رایج بودن زندان انفرادی خطاب به دادستان تهران نوشته بود: “اگر شما و رییس قوه قضاییه، و قاضی ای که به راحتی آب خوردن حکم زندان و حبس صادر می کند، یک روز، بله یک روز، طعم زندان انفرادی را می چشیدید، بلافاصله همان یک روز را معادل صد روز زندان محاسبه می کردید.”

این در حالی است که طبق اصل 38  قانون اساسی  جمهوری اسلامی هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار برای کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.  در مواد 18 گانه قانون منع شکنجه، ماده 2 صراحتا “ نگهداری زندانی به صورت انفرادی یا نگهداری بیش از یک نفر در سلول انفرادی” را ممنوع کرده است. آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس پیشین قوه‌قضائیه نیز زندان انفرادی را تخلف می‌داند و می‌گوید: “ما تلاش زیادی برای حبس زدایی از قوانین  داشتیم. فضای زندان ها را تغییر دادیم بازداشتگاه های زندان انفرادی را باز کردیم من تاکید داشتم  کسی در بازداشت انفرادی نباشد حالا برخی انجام می‌دهند این برخلاف آئین نامه است.”

حالا رویه مرسوم مسوولان امنیتی و قضایی شامل حال یکی از مقامات بلندپایه دولتی شده و سرپرست روزنامه ایران از “فشارهای روحی و روانی” زندان انفرادی گلایه کرده است.