همسایگی ایران با اروپا مشکل ساز است

نویسنده

» گزارش بلومبرگ درباره دلیل تازه اروپائی ها برای مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

هیئتی از قانون گذاران بریتانیایی گفته اند که نگرانیشان برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از آن روست که با  ورود ترکیه به این جامعه، امنیت کافی در مرز های ایران، عراق وسوریه – همسایگان ترکیه - برای کنترل جنایتکاران سازمان یافته و مهاجرت غیر قانونی وجود نخواهد داشت.

کمیته مجلس عوام بریتانیا در گزارشی که در لندن منتشر شد گفته است که ترکیه باید “بطور واضح و عینی” نشان دهد که معیار های تعیین شده توسط اتحادیه اروپا در مورد کنترل مرزی را پیش از پیوستن به این اتحادیه رعایت کرده است. در این گزارش آمده است که ترکیه نقطه کلیدی در قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان به 27 کشور اروپایی است.

کیت وز، رئیس کمیته مزبور گفت “اگر همین حالا اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، من نگران آن هستم که مهاجرت های غیر قانونی از کشورهایی مانند افغانستان و ایران به اروپا بیشتر شود.”

درخواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا با بن بست مواجه شده است، زیرا این کشور تنها با یکی از 35 کشور سیاستگزار مذاکراتی را انجام داده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نیکولای سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، با عضویت ترکیه مخالف هستند در حالی که دیوید کامرون، رئیس جمهور بریتانیا، در سفری به آنکارا در سال گذشته گفت که وی احتمالا “سرسخت ترین مدافع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا” خواهد بود.

کمیته مجلس عوام گفته است منافع پیوستن ترکیه کمتر از خطرات آن است. با این وجود این کمیته از وزرات خارجه خواسته است تا برآوردی از میزان مهاجرت از ترکیه به بریتانیا انجام دهد.

پس از پیوستن هشت کشور اروپای شرقی به اتحادیه اروپا، بین سال های 2004 و 2007 تعداد 200000 مهاجر به اروپا وارد شدند در حالیکه تخمین ها معادل 10000 نفر در سال بوده است.

خبرهائی که از داخل ترکیه می رسد حکایت دارد که اردوغان اینک که کاملا قدرت را در آن کشور قبضه کرده از اصرار برای عضویت در اتحادیه اروپا تا اندازه زیادی دست شسته و چنان که عبدالله گل رییس جمهوری آن کشور اعلام داشت، اروپائیان را در وعده هایشان صادق نمی بیند.

تحلیلگران اروپائی معتقدند ترک ها اصرارشان برای رفتن به اتحادیه اروپا که هفتاد سال سر بر آن کوبیدند بیشتر به دلایل اقتصادی بود که اینک خود به خود آن دلایل متنفی شده و ترکیه به رشد اقتصادی مطلوب رسیده و می تواند سود خود را در تبدیل شدن به دروازه عبور شرق مسلمان به غرب مسیحی بجوید.

منبع: بلومبرگ – 1 اوت