از دست رفتن موصل

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از موضع آمریکا در عراق

آمریکا روز سه‌شنبه خواستار فشار شدید برای بیرون راندن افراطگرایان اسلامی از موصل،‌ دومین شهر بزرگ عراق شد. با خروج ناگهانی نیروهای دولت عراق از این شهر، کاخ سفید به این می‌اندیشد که آیا نوری المالکی، نخست وزیر عراق به اندازه کافی برای یکپارچه نگه داشتن کشورش تلاش می‌کند یا خیر.

پس از آن‌که موصل به دست نیروهای گروه “دولت اسلامی عراق و شام” (ISIS یا داعش) افتاد کاخ سفید از دولت عراق خواست تا تلاش‌های خود را برای رفع نگرانی‌های سیاسی در سراسر کشور افزایش دهد. مقامات واشنگتن هشدار دادند که این تهدید “بسیار جدی”، می‌تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: “آمریکا شدیدا در مورد حوادث ۴۸ ساعت گذشته شهرموصل، که طی آن گروه دولت اسلامی عراق و شام بخش های بزرگی از شهر را تصرف کرده‌اند، ‌نگران است. این گروه با استفاده از شرایط سوریه قدرت گرفته و افراد و مهمات پیچیده و منابع زیادی را وارد عراق می‌کند… این گروه نه تنها تهدیدی برای امنیت عراق، بلکه برای کل منطقه است.”

دولت آمریکا همچنین قول داد به دادن سلاح و تجهیزات پیشرفته نظامی به نیروهای امنیتی عراق ادامه دهد و تمام کمک‌های لازم را به آنها بکند.

اما در بیاناتی که می‌تواند موجب تیره شدن روابط با بغداد شود، کاخ سفید خاطر نشان کرد که احتمالا دولت شیعه مالکی بخاطر کمبود حمایت نیروهای داخلی در بخش‌های مختلف عراق مقصر است. جاش ارنست، ‌سخنگوی کاخ سفید گفت، آمریکا “تمام رهبران عراق از جمله نخست‌وزیر مالکی را تشویق می‌کند که برای حل مسایل و رسیدگی بهتر به نیازهای مردم عراق بیشتر تلاش کنند.”

او در واشنگتن به خبرنگاران گفت: “ما به کمک‌های امنیتی خود به دولت عراق ادامه می‌دهیم اما در نهایت رهبران این کشور مسئول هستند که تلاش ها را افزایش دهند و این شامل نخست‌وزیر مالکی نیز می‌شود.”

سقوط ناگهانی مقاومت در موصل بسیاری را در واشنگتن نگران کرده است. جایی که در آن اوباما مورد انتقاد قرار دارد که پس از تصمیم به خروج نیروها از عراق و افغانستان، نتوانسته امنیت را در این کشورها حفظ کند.

مقامات اصرار دارند که آمریکا به امنیت کمک می‌کند و رابطه پایداری با عراق دارد و امسال تا همین لحظه نیز منابع نظامی قابل توجهی برای این کشور فراهم کرده است. ارنست گفت:‌ “محموله ما شامل ۳۰۰ موشک هلفایر، میلیون‌ها خشاب فشنگ سلاح سبک، هزار خشاب مهمات تانک، راکت‌های هلیکوپتر، ‌مسلسل، نارنجک،‌سلاح تک‌تیرانداز، سلاح M۱۶ و M۴ برای نیروهای امنیتی عراق بوده است. ما در حال مذاکره ادامه‌دار با مقامات عراقی در مورد چگونگی ادامه حمایت‌ها از عراق، در مبارزه با تروریسم، هستیم… واکنش ما به درخواست‌های عراق، پس از بحران انبار، که در ژانویه آغاز شد، سریع و ‌جامع بوده و همچنان ادامه دارد.”

با این حال ارنست در مورد ناکارآمدی نیروهای عراقی که تحت آموزش آمریکایی‌ها برای مبارزه با ناآرامی‌های این چنینی بوده‌اند، چیزی نگفت.

وی افزود: “من در موضع اظهارنظر در مورد توانایی‌های نظامی آن‌ها نیستم. ما هنوز احساس می‌کنیم که در آن‌جا شرکایی داریم که می‌توانیم برای همکاری امنیتی با هم تلاش کنیم. این رابطه به رغم شرایط امنیتی پیش آمده در حداقل یک استان، ادامه خواهد یافت.”

در حالیکه مقامات آمریکایی انتقادها را متوجه نیروهای ISIS می‌کنند که کنترل موصل و بخش‌هایی از شهرهایی نظیر فلوجه و رمادی را در دست گرفته‌اند،‌ چیز زیادی درباره نقش خود در گذشته نزدیک این کشور نمی‌گویند.

ارنست گفت: “روا نیست که بگوییم دولت عراق این بلا را بر سر خودش آورده است. ما شدیدا این حملات را محکوم می‌کنیم. بسیاری از حملات، مردم بیگناه عراق را هدف قرار می‌دهد. ما کنار مردم عراق هستیم، اما می‌گوییم رهبران عراق از جمله نخست‌وزیر مالکی، می توانند تلاش‌های بسیار بیشتری برای مرتفع ساختن نیازهای مردم عراق انجام دهند.”

منبع: گاردین - 10 ژوئن 2014