اگر ‌مشایی در انتخابات بود نتیجه متفاوت می‌شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احمدی‌نژاد در تلویزیون "راشاتودی" روسیه:

آخرین سفر خارجی محمود احمدی‌نژاد٬ رییس دولت‌های نهم و دهم به کشور روسیه انجام شد و وی پس از دیدارهای مختلف و بیان سخنانی مشابه آنچه در هشت سال گذشته بیان کرده بود٬ به ایران بازگشت. او اما در گفت‌وگو با یک تلویزیون روسی گفت که “اگر رحیم‌مشایی در انتخابات حضور داشت٬ نتیجه متفاوت با چیزی می‌شد که اکنون رخ داده است”.

احمدی‌نژاد در سفر خود به روسیه٬ علاوه بر دیدار با ولادیمیر پوتین و جمعی از “نخبگان روسیه”٬ گفت‌وگوی زنده‌ای نیز با تلویزیون راشا تودی داشت.

هم‌زمان سایت شبکه ایران٬ وابسته به موسسه دولتی مطبوعاتی ایران٬ در اطلاعیه‌ای خواستار آن شد که حامیان احمدی‌نژاد در زمان بازگشت او به ایران٬ در فرودگاه به استقبالش بروند.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی خود با تلویزیون راشا تودی٬‌ گفت که مشکلات اقتصادی ایران٬ ناشی از دو مساله است: رکود در اقتصاد جهانی و تحریم‌هایی که علیه ایران انجام شده است: “ایران هدف تحریم های یک جانبه و ناعادلانه قرار داشته و این تحریم ها از نظر شدت بی سابقه بوده است. به رغم این دو مشکل، ما پیشرفتهای اقتصادی زیادی داشته ایم. چیزی که بیشتر به معجزه شباهت داشته است”.

وی ادامه داد که “هیچ کس نمی تواند ما را منزوی کند. ایران خواهان دوستی و صلح دوستی و خیرخواهی برای همه انسانها است. ایران نامی محبوب در سراسر جهان و در بین کشورها است. البته چند کشور علیه ما هستند. آنها نمی خواهند حق مردم ایران را به رسمیت بشناسند”.

احمدی‌نژاد همچنین درباره حسن روحانی٬ رییس‌جمهور منتخب٬ نیز چنین گفت: “ایشان رئیس جمهور منتخب ایران هستند و همه به ایشان احترام می گذارند و به او کمک خواهند کرد تا در مدیریت امور کشور موفق باشد”.

وی همچنین گفته است که اگر رحیم‌مشایی در انتخابات حضور داشت٬ نتیجه متفاوت با چیزی می‌شد که اکنون رخ داده است. اما چرا احمدی‌نژاد به ردصلاحیت رحیم‌مشایی اعتراض نکرد؟ “قانون وجود دارد و من از قانون تبعیت می کنم”.

وی درباره رابطه با آمریکا نیز چنین اظهارنظر کرد: “اصل گفت و گو چیز بدی نیست. بهترین راه برای حل و فصل اختلافات، گفت و گو است. هیچ کس نمی تواند با گفت وگو مخالف باشد. ما هم از ابتدا گفتیم که از گفت وگو حمایت می کنیم، اما تحت چه شروطی؟ اگر کسی نزد شما بیاید و چکشی را بالای سر شما نگه دارد و شما را وادارد که گفت و گو کنید، این درست نیست. گفت و گو برای رسیدن به تفاهم است، برای حل اختلافات است و نباید به عنوان راهی برای تحمیل خود به دیگران استفاده شود. این روش باید در فضایی عادلانه صورت گیرد. البته ما بارها آماده گفت و گو با آمریکا بودیم اما طرف مقابل آماده نبود. زمان هایی هم بود که آنها ادعا می کردند می خواهند با ما گفت و گو داشته باشند اما شرایط گفت و گو برای ما مناسب نبود. زیرا شرایط یک جانبه بود. من فکر می کنم گفت و گو بهترین راه است و ما در نهایت راهی به جز گفت و گو نخواهیم داشت”.

احمدی‌نژاد در دیدار با ولادیمیر پوتین نیز چنین سخن گفت: “با تصمیمی مشترک می توان موانع را رفع کرد چرا که ایران و روسیه دو همسایه هستند که نمی توانند از هم جدا شوند. هیچ محدودیتی برای توسعه روابط در زمینه های گوناگون از جمله فناوری، نفت و گاز و پیشرفتهای علمی و تجاری نداریم”.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که پیش از این و در زمانی که قرارداد تحویل‌های موشک‌های اس ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران لغو شد٬ مقام‌های جمهوری‌اسلامی به شدت از تصمیم روسیه - که به نظر آن‌ها تحت فشار آمریکا گرفته شده بود - اعتراض کردند.

احمدی‌‌نژاد همچنین در دیدار با پوتین درباره نیروگاه هسته‌ای بوشهر چنین گفت: “با قولی که شما در استانبول دادید، نیروگاه بوشهر پایان یافت و اکنون در مدار قرار دارد”.

این در حالی است که پیش از این گزارش‌های مختلفی از وجود اشکالات و نواقص در نیروگاه بوشهر منتشر شده بود و در آخرین مورد از این دست٬ پس از زلزله در بوشهر٬ این نیروگاه برای مدتی تعطیل شد.

احمدی‌نژاد در دیداری هم که از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت “دیدار با نخبگان روس” توصیف شد٬ گفت: “از لحاظ شخصی بنده معتقدم موضوع هسته ای ایران چهار سال پیش حل شده چرا که با وجود گسترش دشمنی دشمنان برای جلوگیری از هسته ای شدن ملت ایران، اما در نهایت به این هدف دست پیدا کردیم و امروز کسانی که نتوانستند از هسته ای شدن ما جلوگیری کنند چگونه خواهند توانست ما را به گذشته باز گردانند. تنها راه پیش روی آنان تفاهم و پذیرفتن شرایط موجود بوده و بهترین گزینه آن است که آنها از موضع تنازع به موضع همدلی و همکاری بروند و این اتفاق خواهد افتاد، اما باید فکری به حال رفع مناقشات تاریخی برخی کشورهای غربی‌ با ملت ایران داشته باشیم”.