انقلاب جنسی، زیر نگاه آیت لله ها

نویسنده

» نگاه کوریه انترناسیونال به تغییرات جامعه ایران

زمانی که صحبت از ایران می شود، چه تصویری در ذهن نقش می بندد؟ تصویر آیت الله ها؟ متعصبان مذهبی؟ زنان با حجاب؟ بی شک در وهله اول، “انقلاب جنسی” در ذهن خطور نمی کند. ولی خب…

طی ۳۰ سال اخیر، درحالی که رسانه های غربی نگران گرایشات اصولگرایانه جمهوری اسلامی بودند، این کشور دستخوش تغییرات بنیادین اجتماعی و فرهنگی شده است. انقلاب جنسی در ایران، جدا از منفی یا مثبت بودن اش، بی شک پدیده ای بی سابقه به نظر می رسد. طی چند دهه اخیر، ذهنیت ها تغییر کرده و این تغییر تا حدی است که وقتی ایرانیان پس از سال ها به کشور خود بازمی گردند، شگفت زده می شوند. یکی از دوستانم پس از مراجعت از پایتخت ایران به من گفت: “درحال حاضر می توان گفت که لندن به نسبت تهران شهری سنتی محسوب می شود.”

بی شک نمی توان اطلاعات دقیق و موثقی از رفتار جنسی ایرانیان به دست آورد. ولی آمارهای رسمی جمهوری اسلامی خود گواه این مسأله اند. کاهش نرخ تولد نشانه ای از روش های پیشگیری از بارداری و دیگر شیوه های تنظیم خانواده است که به نوعی بیانگر رو به زوال بودن خانواده سنتی است. طی دو دهه اخیر این کشور شاهد پایین ترین نرخ تولدی بوده است که تاکنون به ثبت رسیده. درعین حال، نرخ رشد جمعیت ایران نیز از ۳ ممیز ۹ درصد در سال ۱۹۸۶ به ۱ ممیز ۲ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده و این درحالی است که بیش از نیمی از ایرانیان کمتر از ۳۵ سال سن دارند.

به علاوه، میانگین سن ازدواج نیز طی ۳۰ سال اخیر برای مردان از ۲۰ به ۲۸ سال رسیده و زنان اغلب بین سنین ۲۴ تا ۳۰ سال ازدواج می کنند. در حدود ۴۰ درصد از افرادی که در سن ازدواج قرار دارند، مجردند. درعین حال، نرخ طلاق سه برابر شده و از ۵۰ هزار طلاق در سال ۲۰۰۰ به ۱۵۰ هزار در سال ۲۰۱۰ رسیده. درحال حاضر از هر ۳ ممیز ۷۶ ازدواج، یک ازدواج به طلاق می انجامد که از این حیث تقریباً مشابه با نرخ طلاق در انگلستان می باشد.

به گفته یک مقام بلند پایه وزارت جوانان در سال ۲۰۰۸، اکثریت مردان گفته اند که قبل از ازدواج حداقل یک بار با جنس مخالف رابطه جنسی داشته اند. تقریباً ۱۳ درصد از این روابط “نامشروع” به حاملگی ناخواسته و سقط جنین منجر گشته. این ارقام برای یک نسل گذشته غیرقابل تصور بود.

ازسوی دیگر، روسپی گری طی دو دهه اخیر افزایش یافته. در اوایل سال های ۱۹۹۰، روسپی گری عملاً غیرقابل رؤیت بود و به شکلی کاملاً پنهانی و دور از دید عموم انجام می شد. امروزه در بسیاری از شهرها، روسپی گری به راحتی در ملاء عام دیده می شود. اغلب اوقات، کارگران جنسی در برخی خیابان ها انتظار می کشند تا مشتریان گذری آنها را انتخاب کنند.

و برخی ارقام نشان می دهد که ۱۰ تا ۱۲ درصد از روسپی های ایرانی متأهل هستند. موضوع حیرت آور این است که تمامی کارگران جنسی در ایران زن نیستند: براساس یک تحقیق جدید، برخی زنان به دنبال مردان روسپی می گردند.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۱۴ ژوئن