افزایش گسل ها و تهدیدها در حکومت

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» منصوبان خامنه ای اعلام کردند

در شرایطی که پیش از این مقامات اداره سیاسی سپاه پاسداران نسبت به ایجاد گسل های مختلف در ارکان حکومت، مردم و روحانیت پس از انتخابات مناقشه برانگیز 88 بشدت ابراز نگرانی کرده و این گسل ها را تهدید کننده اصلی بقای حکومت جمهوری اسلامی دانسته بودند، رییس سازمان بازرسی کل کشور و همچنین امام جمعه موقت تهران طی اظهاراتی جداگانه از افزایش این گسل ها خبر دادند.

مصطفی پورمحمدی طی اظهاراتی در استان های لرستان و کردستان با تایید” وجود نارضایتی ها در میان مردم”اعلام کرد: “یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است. چرا این قدر خود را بدهکار می‌کنیم؟ مسئولان باید در حد توان خود قول بدهند.”

وزیر سابق کشور در دولت نخست احمدی نژاد افزود: “همه دستگاه‌ها باید به اجرای صحیح قانون توجه ویژه داشته باشند. زیرا این بی‌نظمی موجود در کشور به همه آسیب می‌زند و ظرفیت و منابع کشور را تحلیل می‌برد و ما را از بسیاری از اهداف و موقعیت‌های قابل دست یافتن محروم می‌کند. ”

وی همچنین با اشاره به این که “حجم حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در عرصه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زیاد است” دوام حکومت جمهوری اسلامی را به “اما و اگر” مشروط کرده و اضافه کرد: “ما راضی نیستیم در اوج این اصطکاک‌ها قرار بگیریم. خود دشمنان بیشتر دامن می‌زنند تا ما در یک جایگاه بسیار بالا و در یک نقطه اوج این اصطکاک و کشمکش قرار بگیریم. شرایط، سخت و حساس و به بیانی دیگر نگران‌کننده است اما شرایط استثنایی و نقطه عطفی است. معمولا ملت‌های بزرگ در این نقطه قرار می‌گیرند و که اگر بتوانند رسالت خاص خود را انجام دهند، ماندگار خواهند شد.”

قائم مقام سابق وزارت اطلاعات در دوره های علی فلاحیان و قربانعلی دری نجف آبادی همچنین درباره تهدیدات علیه حکومت جمهوری اسلامی نیز گفت: “بحث نظامی جدی نیست اما دشمن قصد دارد از طریق گسل‌ها وارد شود. گسل‌ها نیز وقتی ایجاد می‌شود که مدیران قول و وعده‌های بسیار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند. البته همه این موضوع به دستگاه‌ها باز نمی‌گردد بلکه سطح مطالبات عمومی نیز بالاست که باید فرهنگ‌سازی شود و سطح مطالبات پایین بیاید.”

پورمحمدی که عضو کمیته سه نفره صادر کننده احکام اعدام در زندان های دهه شصت بود همچنین تاکید کرد: “ما خدمات زیادی داده‌ایم ولی این خدمات یک‌ سری نقایص دارد که جلوی تاثیرگذاری این خدمات و رضایت مردم را گرفته است. باید این نقایص را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم.”

 

صدیقی و ولایت پذیری مراجع

همزمان با این اظهارات مصطفی پورمحمدی درباره نارضایتی مردم و ایجاد گسل های مختلف در حکومت جمهوری اسلامی، حجت الاسلام کاظم صدیقی متولی حوزه علمیه تهران نیز طی اظهاراتی تاکید کرد که “مرجع تقلید باید ولایت پذیر باشد.”

امام جمعه موقت تهران که از سال 88 با حکم آیت الله خامنه ای به این سمت منصوب شد و جای خالی هشمی رفسنجانی را پر کرد در شهر یزد افزود: “نماز خواندن، روزه گرفتن و جهاد رفتن ملاک نیست و برخی با این کار‌ها خود را برجسته می‌کنند و «من من» می‌کنند.اگر شیطان را به عنوان مبدا شرارت در جهان درنظر بگیریم می‌بینیم شیطان پس از ۶ هزار سال عبادت مغرور شد و خواست در مقابل خداوند تبارک و تعالی بایستد،باید از سابقه خوب‌مان بترسیم چراکه ممکن است به واسطه آن شیطان شویم.”

کاظم صدیقی که اخیرا مدعی شده بود آیت الله خامنه ای با سیم به امام زمان وصل است همچنین تاکید کرد که “رئیس جمهور، نخست وزیر، مرجع تقلید یا هرکس دیگری اگر عمر نوح کند و بین رکن حجر الاسود و مقام ابراهیم به عبادت بپردازد باید ولایت پذیر باشد.”

رییس دادگاه انتظامی قضات همچنین در اظهارات خود وجود نارضایتی ها در بدنه حکومت را تلویحا تایید و اضافه کرد: “برخی از انقلابیون زندان رفته اکنون طلب کار هستند و «انا خیر منکم» می‌گویند و این‌‌ همان شیطان است. برخی از انقلابی‌ها در آزمون‌ها ابلیس شدند. البته ملاک سوابق نیست بلکه ملاک آن است که چه کسانی در چارچوب نظام هستند و وزیر پرچم ولایت قرار دارند. محور ولایت، دین ما را بیمه می‌کند.”

این اظهارات کاظم صدیقی در شرایطی است که در سالهای پس از به رهبری رسیدن آیت الله خامنه ای برخی از مراجع تقلید از جمله مرحوم آیت الله منتظری او خارج از حد و اندازه این سمت و غیرمجتهد خوانده اند.

پس از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز 88 نیز وجود نارضایتی ها از رهبری آیت الله خامنه ای در میان روحانیون افزایش یافت. چنانکه در این باره برخی از روحانیون منصوب وی مدتی بعد این مساله را علنا مطرح کردند.

 از جمله حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه مدیر سابق نهاد پژوهشی ولی فقیه در دانشگاه ها و عضو فعلی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در همایشی با نام “آینده انقلاب اسلامی و تحلیل مسایل سیاسی کشور” ضمن تایید “اعتراض شدید” برخی روحانیون به آیت الله خامنه ای به دلیل مواضع اش نسبت به وقایع انتخابات 88 و پس از آن گفته بود: “اگر رهبری اجازه می‌دادند انتخابات ابطال شود، قطعا نظام از بین می‌رفت.”

خسروپناه در این باره اعتراض روحانیون را تایید کرده و اعلام کرده بود: “در همین حوادث (اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه انتخابات) بود که به مقام معظم رهبری خبر دادند عده‌ای از فضلای حوزه که تاثیرگذارند و شبهه و تردید دارند می‌خواهند خدمت شما برسند، آقا فرمودند اینها را پیش من بیاورید، این جمع 2 ساعت و 45 دقیقه صحبت کردند و حتی برخی‌ها هم توهین‌آمیز در این جلسه حرف زدند، آقا راحت گوش کردند و با محبت و استدلال مطالب را بیان کردند و بسیاری از اینها هم قانع شدند.”

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز آبان ماه 89 طی اظهاراتی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به سفر آیت الله خامنه ای به قم و دیدارهای وی با برخی از روحانیون مراجع ضمن تکذیب اختلافات روحانیت ومراجع با آیت الله خامنه ای گفته بود: “می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند. از این چیزها می‌بافتند. این را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. این هم در عده‌ای شبهه ایجاد کرد و از این وضعیت هم بیگانگان استفاده می‌کردند. اما این سفر تمام این‌ها را نقش بر آب کرد.”

در این سفر آیت الله خامنه ای بسیاری از مراجع تقلید در قم با وی دیدار نکردند اما تعدادی از مراجع تقلید حکومتی همچون آیت الله مکارم شیرازی، مصباح یزدی و نوری همدانی با رهبر جمهوری اسلامی دیدارهایی داشتند.

مراجع تقلید شیعه ساکن قم همچنین در دوسال گذشته در موارد متعددی مانند رویت هلال ماه و نحوه عزاداری های مخصوص شیعیان در ماه محرم و برخی فتواهای شرعی با آیت الله خامنه ای دچار اختلاف نظر شده اند.

 

افزایش گسل ها؛ تهدیدی برای نابودی

پیش از این مقامات اداره سیاسی سپاه پاسداران در آذرماه سال 88 با انتشار تحلیلی در بولتن ویژه هادیان سیاسی خود از “گسل مردم – حاکمیت”، “گسل مردم – مردم”، “گسل ارکان حاکمیتی” در کنار “گسل مراجع و روحانیت با ولایت فقیه” و “گسل مردم و روحانیت” به عنوان پنج گسل تهدید کننده جدی جمهوری اسلامی نام برده و ادعا کرده بودند که این پنج گسل یا شکاف سیاسی- اجتماعی “بستر جنگ نرم دشمن با نظام اسلامی” در جهت تلاش نابودی حکومت جمهوری اسلامی است.( اصل سند بصورت فایل پی دی اف)

تحلیل گران سپاه پاسداران تاکید کرده بودند که ““دشمن در این گسل ها، ‌بر روی شکاف های محافظه گرایی در برابر انتقاد گرایی نسبت به حاکمیت، مردم گرایی در برابر اشراف گرایی و قشری گرایی و تحجر در برابر نوگرایی سرمایه گذاری فکری، تبلیغی و سیاسی می کند.”

مقامات اداره سیاسی سپاه درباره گسل مردم – حاکمیت نوشته بودند که “در این گسل، شکاف حق مشارکت سیاسی فرد در قبال مسئولیت فرد مسلمان و شکاف عرفی سازی در مقابل شرعی سازی و واقع گرایی (‌روزمره گرایی) در مقابل آرمان گرایی آن قرار می گیرد. از گذشته برخی از این شکاف ها به نوعی در مقیاس پائین آن در سطح برخی نخبگان و روشنفکران وجود داشت که در این انتخابات عیان شد.”

آنها همچنین درباره گسل در میان ارکان حکومتی تاکید کرده بودند که “دامن زدن به اختلافات مجلس و دولت، دولت با برخی نهادهای دیگر و اسطوره سازی تاریخی از به اصطلاح شهدای سبز و ایجاد سرمایه اجتماعی تصنعی بر این اساس در راستای تعمیق بخشی به این گسل در حوادث پس از انتخابات اخیر انجام شد.”

در تحلیل بولتن داخلی سپاه ادعا شده بود که “رسانه های داخلی و خارجی با انتشار نظرات روحانیان بر شکاف مراجع تقلید و روحانیان با ولی فقیه دامن می زنند و هرجا یک روحانی به نظام و اسلام نقدی می زند، این شبکه‌ها آن را برجسته می کنند و با تبلیغ مداوم آن را به ارزش تبدیل می کنند.”

سپاه پاسداران همچنین درباره “گسل مرجعیت و روحانیت با ولایت فقیه” اعلام کرده بود که این گسل “ناشی از تقابل آراء فقهی در احکام عبادی ‌مثل رویت هلال و مسایل قضایی و حقوقی، شکاف ناشی از تقابل نظریه حکومت در فقه شیعه، و شکاف ناشی از تقابل احکام حکومتی با برخی نظرات مدیریتی و اجرایی و سیاسی خارج از قدرت بروز پیدا می کند.”

تحلیلگران سپاه پاسداران همچنین با تاکید بر اینکه “نظام اسلامی بایستی در راستای آگاه سازی این مسایل و تمایز و تبیین آن ها برنامه و طرح ارائه کند” نوشته بودند که”در این انتخابات(88) نامه تظلم خواهی به مراجع، فشار شدید رسانه ای به علما و دولتی جلوه دادن برخی از بزرگان در راستای این گسل برنامه ریزی شده بود.”